Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Sv: Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Mycket möjligt. Jag har haft en hund som var som vanligt när man var ur form. En som blev änglen själv och skulle har burit mig ut för att pinka henne eller så hade hon erbjudit sig att hålla sig i ett par dar för min skull.. Och så odjuret jag har nu, som passar på att vara komplett odräglig om jag inte kan styra upp honom... Han är inte dummare och mindre företagsam än att han "vet" när man kan passa på.

Jag bör kanske tillägga att han inte på något vis är en problemhund.

Senast ändrad:

Okej. Då kan det vara det alltså.

Har tänkt på det länge nu och jag vet inte om det är bra att jag tänker att allt e mitt fel eller inte. Hon är så känslig denna hund så det akn ju vara så.

Dina problem har ju pågått länge nu och verkar trappas upp. Åk och träna med alliide eller kontakta nån annan hundtränare med rottisvana.

Dina problem har ju pågått länge nu och verkar trappas upp. Åk och träna med alliide eller kontakta nån annan hundtränare med rottisvana.

Jag kan hjälpa henne men då får hon åka en helg när jag är till Filipstad vilket är ganska ofta.

Och det blir väldigt jobbigt då jag inte har körkort eller bil och min mamma vill inte hjälpa mig heller, buss går det tror jag inte från hagfors till filipstad, är inte helt säker.

Och det blir väldigt jobbigt då jag inte har körkort eller bil och min mamma vill inte hjälpa mig heller, buss går det tror jag inte från hagfors till filipstad, är inte helt säker.

Jo då direkt buss finns.

Kan åka upp men då får du betala soppa pengar om jag ska ena fundera på o brottas med en Rottweiler.

Kan det möjligtvis vara så att hunden känner sig osäker och hotad i vissa situationer?

Du skriver flera gånger att du inte är rädd för henne och trycker ned henne då och då när hon gör något du inte gillar. Samtidigt skriver du att hon bara gör såhär emot dig.

Jag kan naturligtvis ha fel eftersom jag inte sett er ihop men på din beskrivning av soffincidenten tycker jag inte alls att det låter omöjligt att hunden helt enkelt tyckte det hela var väldigt obehagligt.

Mitt tips är at inte gå i kamp med din hund. Självklart skall hon göra som hon blir tillsagd men istället för att trycka ned henne så kanske du helt enkelt kan leda ned henne från soffan utan att bli upprörd och arg själv?

Ha ha . Hon lattjar ju med dig. Hon är ju i den åldern. Vet du vad jag gör. Jag nonchalerar ett sånt uppträde. Vet du att det är det bästa du kan göra. Dom blir inte sedda, som dom vill. Det bästa du kan göra. Håll inte på att straffa i den här åldern. När du inte låtsas se henne, dom viker sig direkt jag lovar. Hon vill ha uppmärksamhet. Ge henne inte det. Det bästa du kan göra. Testa får du se.

*kl*
Bara appropå, jag bet en häst i örat efter den bet mig i sidan... Den bet alla andra utom mig fortsättningsvis...:angel:

Du har tydliga ledarskaps problem. Ta hjälp av Piru när han erbjuder den.

Btw, piru, skulle du kunna tänka dig ett träningspass med en sölig pibull?:D messt för skojjs skull, skulle va kul o veta om hon är så trög som jag tror. :D(:o):love:

*kl*
Bara appropå, jag bet en häst i örat efter den bet mig i sidan... Den bet alla andra utom mig fortsättningsvis...:angel:

Du har tydliga ledarskaps problem. Ta hjälp av Piru när han erbjuder den.

Btw, piru, skulle du kunna tänka dig ett träningspass med en sölig pibull?:D messt för skojjs skull, skulle va kul o veta om hon är så trög som jag tror. :D(:o):love:

Jo visst kom, du jag är sjukskriven ett bra tag frm över så det är väl inga problem.

Delvis kl.

Vad glad jag blir av att se att hunderfarna Bukefalister erbjuder sin hjälp!!

:bow:

Tänkte bara göra ett litet tillägg, morrar hunden & inte vill gå ner från ex soffan så är hunden med största säkerhet osäker på dig. Då förvärrar du problemet genom att ta tag i & bli arg på hunden.

Det är förmodligen ledarskapsproblem som det handlar om, antingen att du inte varit en tillräckligt tydlig & bra ledare, eller så känner hunden av att du inte mår bra & anser att du inte är en tillräckligt bra ledare. Du måste visa för hunden att du är ledaren, men det gör du förmodligen inte genom att härja & "slåss", visst, ibland måste man ta tag i sin hund, men oftast så har det större effekt med ett socialt straff, speciellt om hunden redna har huggit, ta till dig av Aliides råd där. Ledaren i en flock slåss väldigt sällan.
Jag har haft en inte så lite dryg tonårshund hemma nu & har inte mått så bra varken fysiskt eller psykiskt, vilket har resulterat i kort stubin & ett inte alltför bra ledarskap. Men nu när jag mår bättre så är jag som jag brukar, lugn & konsekvent, vilket gör att jag har en hund som vill lyssna på mig & som respekterar mig som ledare till 100%. Nu har han aldrig ens morrat åt mig, men ändå. Samma sak fungerade på min förra hanne som var riktigt klurig.

Ett tips är att köpa/låna en bok. Anders Hallgren - Alfasyndromet
Den är läsvärd & jag tycker att den är riktigt bra, även om man inte håller med så får man sig förhoppningsvis ändå en tankeställare.

Men även smärta tycker jag att du ska fundera på, är hunden röntgad, hälsoundersökt? Min förra hanne hade väldigt ont, vilket han visade tex genom att inte vilja bli flyttad osv. Men han gjorde inte något mot mig, som var ledaren, mer än att markera & morra pga osäkerhet & förväntad smärta.

Kanske lite förvirrat, men hoppas att du får ut något av det.

Ja, tänkte lägga till att jag har ingen liten mespropp till hund, har en pinscher som är hård som bara den samtidigt som han är känslig till tusen.

Senast ändrad:

TS har ifrån början sagt att hunden biter henne. Men du tycker ändå det är bra att sticka dit näsan?

Alla sätt är bra utom de dåliga

Jag skulle inte bitit min hund, mest för att jag inte vill ha hår i munnen, men jag vet en Boxeruppfödare som gjorde så någon gång för att läxa upp kaxiga hanhundar. Jag tror var och en är intelligenta nog att själva avgöra om det funkar.

Senast ändrad:

Jag tar tag i henne vid nacken och lägger henne brevid mig, för vid det tillfället hjälpte inga gå bort där inte. Hon fortsätter fjolla och bita i tröjarmen varav jag tröttnar och sätter mig närmare henne, då hon bara hugger och skäller utan nå som hellst förvaring. Hon gör aldrig såhär mot nån annan, aldrig mot mamma, bara mig. Jag blev paff och tog tag i hunden och tröck ner henne på soffan varav hon kämpar emot som bara den och sedan får jag ner henne. Hon såg väldigt spak ut och går iväg med svansen mellan benen in t köket.

När hon sedan lugnat ner sig så kallar jag tillbaka henne och låter henne komma upp. Hon låg jätte fint och stilla brevid mig och försökte inte ens sätta sig på mig eller flytta sig närmare.

Vet inte varför hon gör såhär, accepterar säkert inte mig som ledare eftersom hon försöker sätta sig på mig och säger emot när jag ber henne eller bestraffar henne.

Mycket möjligt att hon inte tycker du är en bra ledare då du inte är tillräckligt konsekvent. Konsekvens är så OERHÖRT viktigt om man vill lyckas.

Ta ifrån hunden allt ansvar genom att ta ifrån henne bestämmanderätten. Tänk igenom (hela familjen!!) vilka regler som gäller och sen är det bara så. Hon kommer testa, men jag lovar att hon ger upp efter ett tag om hon bara förstår inom vilka ramar hon får röra sig.

Det är en Rottweiler. Vi som haft Rottweiler känner igen det här. Det är inte tal om någon osäkerhet eller smärta eller annan bortförklaring. Det här är helt enkelt en Rottweiler som vill ha sin vilja fram och är beredd att ta till tänderna för att få det. Till och med jag med min fjantiga tik har gått igenom det och Piru har sett det på sin i ung ålder.

Sådant beteende ska stävjas på stört och en hund som morrar i soffan ska ned fortare än kvickt. Däremot skulle inte heller jag ta det socialt utan hiva bort hunden från soffan utan ett ord. Det beror dock helt och hållet på att jag inte kan hantera en öppen konfrontation med alla hundar. Jag får göra på annat vis. Någon som Piru kan läxa upp hunden istället så den aldrig mer får för sig att mopsa.

Men osäkerhet i den rädda meningen är det sällan tal om.

Kaaaa-bang:D

Tummen på spiken. Rottisar har lätt en piss-off attityd en period när de är unga. Tar man inte tag i det, så utvecklas det till en F*ck-off attityd. Det är mindre kul.

---------------------------------------------------------------
Jag skulle anta erbjudandet om träningssällskap, eller hjälp.
Det kan ju vara värt 6-700 i soppa för att slippa det här, eller ett par tusen i träningskostnader.

Det blir inte roligare med tiden.

Privatträning är troligen bättre för er än en jättegrupp.

Hunden är ett år och ett par månader. Redan i febuari i år så hade ts problem med att hunden (inte mkt mer än valp) reste ragg och morrade åt grannarna eftersom ts var rädd för dem.
Sen dess har det varit ett par incidenter med grannarna (som har sig själv att skylla dock) då hunden uppenbarligen har lärt sig "skrämmas". I juli skrev ts om hur hunden satte sig upp mot henne.

Jag tror helt enkelt att hunden testar ett beteende som gett resultat tidigare.

Rottisar är inte korkade och de flesta testar mer eller mindre sin ägare i tonåren (och/eller som valp/vuxen)
Jag är personligen mer inne på Jadizas linje och det beror på samma sak. Jag har inte en chans att dänga ner en rottishane med lite attityd i backen. Jag väger 45 kilo och har mycket lite muskler och pondus.
Min rottis TROR dock att jag kan det*S* (Nåja honom skulle jag kunna trycka till - eftersom han tror att jag kan det.)

Jag tror att du som ts bör skaffa hjälp. Innan det går åt helsike.

Under tiden så kan du testa att ha ett kort koppel på även inomhus. Så kan du ta tag i det när du skickar ner hunden från soffan/sängen om det triggar henne att du tar tag i henne om hon inte lyder.

Helst hade jag nog sett till att inte ha henne i säng och sådan dock. Du är ju lite i underläge om du tex sover och hon skulle bli lack om du råkar knuffa till henne.

Munkorg är också bra i det läget. Man blir modigare och vågar vara mer bestämd och konsekvent när man vet att hunden inte kan komma åt en. Hur orädd man än är, blir det ofta en reflex att dra tillbaka handen om hunden hugger.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 921
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Redfox
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar