Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Sv: Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Munkorg är också bra i det läget. Man blir modigare och vågar vara mer bestämd och konsekvent när man vet att hunden inte kan komma åt en. Hur orädd man än är, blir det ofta en reflex att dra tillbaka handen om hunden hugger.

Inte helt överens med munkorg för då kan hunden se det som signal att nu ska dom ta mig...

Ha ha . Hon lattjar ju med dig. Hon är ju i den åldern. Vet du vad jag gör. Jag nonchalerar ett sånt uppträde. Vet du att det är det bästa du kan göra. Dom blir inte sedda, som dom vill. Det bästa du kan göra. Håll inte på att straffa i den här åldern. När du inte låtsas se henne, dom viker sig direkt jag lovar. Hon vill ha uppmärksamhet. Ge henne inte det. Det bästa du kan göra. Testa får du se.

Farligt råd till någon som har rottis. Och problem med densamma. Det är ju ett (som jag ser det) typiskt tonårsproblem. Hunden testar hur långt man kan gå. Har man labrador tror jag mycket väl att man kan välja att bara förbise uppträdandet.

Har man en rottis hade jag aldrig någonsin i hela livet eller nästa låtit det gå okorrigerat förbi. Våra bägge rottisar är omplaceringshundar som totalt tagit över sina ägare och blivit m e m farliga. Det är som med hästar, det gäller att stämma i bäcken. I ån är strömmen för stark. Då måste man ha specialkunskaper eller vara Hulken för att komma någonstans, och ens då med tveksamt resultat.

Hundar med mycket kamp ska absolut inte ha fri uppfostran (vilket jag tycker ditt inlägg lutar åt). Där är det strikta regler med mycket konsekvens- och konsekvent tänkade som gäller. De måste veta vad som gäller, och vad som händer om man inte lyder.

En väluppfostrad rottis är en jättetrevlig hund. En vind-för-våg-uppfostrad rottis är en potentiellt farlig hund. Det är stora djur, det är mycket kamp och vakt i dem. Inget att leka med. Om man inte vill bli av med väl valda kroppsdelar när man minst anar det.

Få människor klarar att lägga ner en rejält pissed rottis på 50 kg. Ännu färre klarar sig oskadda.

Det beror ju på hur munkorgen används. Den blir så laddad som man gör den. Har man munkorgen på för jämnan och inte har koppla munkorgen till specifika beteenden kommer inte hunden att se den som något negativt. Meningen är inte att man ska ta på hunden korgen när en konflikt är på gång utan den ska sitta där, dag som natt.

Lätt att det blir så att korgen kommer på vid konflikt..

Vem vill gå som ung tjej med en rottweiler i grannskapet iförd munkorg
då?
lär det bli livat värre i skithålan Hagfors då har nåt nytt o prata om...;)

Mja, Ignorering är inte så dumt på valpar. Dvs att man inte gör "en stor grej" av saker, man bara GÖR dem utan att vara sig muta eller bestraffa.
Morrar lillvalpen när man klipper klorna så fortsätter man bara klippa som om inget har hänt.

Men jag tror ts problem har gått för långt för att det ska vara hanterbart nu
Jag tror TS snarare har fastnat i att "trycka ner" hunden. Hon verkar "trycka till" den regelbundet utan att det faktiskt ger nån effekt annat än att konflikterna trappas upp.

Lätt att det blir så att korgen kommer på vid konflikt..

Vem vill gå som ung tjej med en rottweiler i grannskapet iförd munkorg
då?
lär det bli livat värre i skithålan Hagfors då har nåt nytt o prata om...;)

Vem vill ha en rottis fastsittande i armen då?

Hellre munkorg en gång för mycket än en gång för lite är min åsikt. Den dagen man åker in till sjukan för hundbett är den dagen man ångrar att man inte satte på munkorg.

Håller med Jadzia om att munkorgen blir så laddad som man gör den.

Vem vill ha en rottis fastsittande i armen då?

Hellre munkorg en gång för mycket än en gång för lite är min åsikt. Den dagen man åker in till sjukan för hundbett är den dagen man ångrar att man inte satte på munkorg.

Håller med Jadzia om att munkorgen blir så laddad som man gör den.

Hennes hund är jag inte det minsta orolig att den ska ens nafsa efter mig, så passa dominant är jag i mitt sätt o vara mot hundar att jag blir inte speciellt nervös över att sånt ska hända. och hennes är ju bara en unghund inte speciellt svårt o få ner på jorden så de fattar att det är allvar..

märker man att det är en aggressions stinn hund så åker korg på.

Senast ändrad:

Inte är det direkt roligt att spatsera runt med hund i munkorg, men det är mycket mindre roligt att få en hund som käftar emot resten av livet. Det kan vara värt att ha hunden i korg en tid för att få en trevligt hundägande sedan. Man får strunta i vad okänt folk tycker.

Du kommer troligen inte behöva sätta korg på den här hunden, men för ägaren kan det vara ett alternativ.

Det har varit lugnt ett tag mellan mig och hunden. När jag mådde som bäst och var väldigt glad och sprallig, då tyckte hunden jag var jätte rolig och satte sig aldrig emot.

Så har jag nu fått ett psykbryt, är jätte ledsen och osäker i mig själv, klart att hon känner det, hon är ju inte dum, hon är ju en rottis. Jag trycker absolut inte ner henne ofta, men när jag verkligen behöver, har väl hänt tre gånger nu. Hon visade tänderna åt min mamma för några dagar sedan också berättade mamma idag. Mamma hade tryckt ner henne på backen direkt utan att ens tveka. Och sedan hade hon till och med gått väldigt fint i kopplet utan att dra.

Jag mår inte så bra just nu så vi får se om jag orkar svara nå mer idag :(

Det är en Rottweiler. Vi som haft Rottweiler känner igen det här. Det är inte tal om någon osäkerhet eller smärta eller annan bortförklaring. Det här är helt enkelt en Rottweiler som vill ha sin vilja fram och är beredd att ta till tänderna för att få det. Till och med jag med min fjantiga tik har gått igenom det och Piru har sett det på sin i ung ålder.

Sådant beteende ska stävjas på stört och en hund som morrar i soffan ska ned fortare än kvickt. Däremot skulle inte heller jag ta det socialt utan hiva bort hunden från soffan utan ett ord. Det beror dock helt och hållet på att jag inte kan hantera en öppen konfrontation med alla hundar. Jag får göra på annat vis. Någon som Piru kan läxa upp hunden istället så den aldrig mer får för sig att mopsa.

Men osäkerhet i den rädda meningen är det sällan tal om.

Jag har också rottweiler och jag måste inflika att även om jag håller med till stor del- hunden skall genast få veta att beteendet inte är acceptabelt så finns det olika sätt att göra det på.

Jag anser INTE att det bästa sättet är att trycka ned hunden. Speciellt inte om tjejen själv är lite hängig, deppig, sjuk etc. Ett mycket bättre sätt är attt helt tyst och lugnt ta ned hunden från soffan och ta dens plats. Att visa att man inte blir uppstressad och arg över huhndens beteende är att visa sig stark.

Att bli arg och taopa tålamodet samt trycka ned hunden visar snarare på osäkerhet.

Dessutom så finns det osäkra rottisar det är bara det att dom oftare visar sin osäkerhet genom aggression än ex en labbe.

Exakt, det är därför jag inflikar att det inte är aktuellt på TS hund. Men ditt inlägg gav intrycket av att man måste korrigera en rottis hårt från det att den är valp.

Beror i min värld i o f s på hur valpen bär sig åt. En stentuff valp möter jag stenhårt, när jag provat den mjukare vägen först.

Jag kan hålla med om att trycka-ned-metoden inte är dne bästa. Själv föredrar jag snabba, rappa korrigeringar och just i sådana här lägen är det bättre att bara självsäkert och handfast lyfta bort hunden. Har det väl gått så långt som det gjort i det här falet kommer TS troligen inte kunna lösa det med enbart en uppläxning. Hade det varit första gången hunden testat att morrra kan det däremot vara mycket effektivt att ge den uppstudsige en omgång. Det är sant att flockledare sällan är våldsamma, men i sådan här uppenbara utmaningar använder de inte silkesvantar.

Jag är också väl medveten om att det finns osäkra rottisar, men en osäker Rottweiler beter sig inte på det här viset. Den går inte och käftar om bästa platsen i soffan eller vem som ska ha kommandot på promenaden.

Hon är livrädd för vatten, brukar använda vattenslangen på henne när hon gräver, tror vi har en grävling istället för rottis, hon har grävt upp flera stora gropar i trädgården. Hopplös!

När jag drar ner henne från sängen hugger hon också emot, dock är jag som sagt inte rädd för henne, har haft en rejäl omgång med henne förut så jag vet att hon inte kan göra mig rädd. Undrar hur länge det ska hålla på bara.

Kom ihåg en sak som hände för några veckor sedan. Hon hoppade rätt upp i soffan och satte sig mitt på mig, hon var så snabb så jag hann inte ens reagera. Jag tar tag i henne vid nacken och lägger henne brevid mig, för vid det tillfället hjälpte inga gå bort där inte. Hon fortsätter fjolla och bita i tröjarmen varav jag tröttnar och sätter mig närmare henne, då hon bara hugger och skäller utan nå som hellst förvaring. Hon gör aldrig såhär mot nån annan, aldrig mot mamma, bara mig. Jag blev paff och tog tag i hunden och tröck ner henne på soffan varav hon kämpar emot som bara den och sedan får jag ner henne. Hon såg väldigt spak ut och går iväg med svansen mellan benen in t köket.

När hon sedan lugnat ner sig så kallar jag tillbaka henne och låter henne komma upp. Hon låg jätte fint och stilla brevid mig och försökte inte ens sätta sig på mig eller flytta sig närmare.

Vet inte varför hon gör såhär, accepterar säkert inte mig som ledare eftersom hon försöker sätta sig på mig och säger emot när jag ber henne eller bestraffar henne.

Typiskt dominansbeteende hos din hund. Att sitta i knät mm.
Sätter du inte punkt på dessa beteende, kommer du att få problem.
Att hon gör såhär med bara dig i princip, är att du verkar ha det mesta av ledarrollen. Därför går hon på dig för det är dig som hon vill ta över ledarrollen av.

Även om du vill ha henne i soffan så vill hon ta över ägandet av den, samt sängen t ex. Därför sätter hon sig emot.

Se till att hon ska va på golvet, för att visa henne att hon är lägst i rang.

Jag har själv haft rottis och har idag en dobberman. Det är fantastiska hundar, men de kräver en FAST hand och så.

Ha ha . Hon lattjar ju med dig. Hon är ju i den åldern. Vet du vad jag gör. Jag nonchalerar ett sånt uppträde. Vet du att det är det bästa du kan göra. Dom blir inte sedda, som dom vill. Det bästa du kan göra. Håll inte på att straffa i den här åldern. När du inte låtsas se henne, dom viker sig direkt jag lovar. Hon vill ha uppmärksamhet. Ge henne inte det. Det bästa du kan göra. Testa får du se.

Så skulle jag absolut inte göra med en så pass stor tuff hund!
Har själv en ganska tuff ras,tog över henne som vuxen,med ett ganska inrotat morrande/hotande! Värst var med tuggben,en dag tröttnade jag rejält,"slängde" ner henne på sidan,drog det j***a benet ur truten,la mig på alla 4 och tuggade på det! Dumt och idiotiskt kanske? Men efter det slutade hon med allt morrande/hotande!
Man behöver inte spöa upp hunden,det är inte det det handlar om,blir bara ännu värre! Men man bör visa "var skåpet ska stå"!
Och det från ung ålder,ju längre det får bli inrotat,ju större problem och längre tid tar det att åtgärda!
Nu låter jag som jag spöar upp mina hundar,men det gör jag inte,det handlar om fast hand och konsekvens!
Jag har riesen,haft det i 23 år,och även haft dobbis/rottis-korsn,alla kanonhundar och inget strykrädda!

Senast ändrad:

Håller helt med dig Movi, väl talat.;)

Jag provade en annan metod idag. Kallade upp henne i soffan, hon fick ligga brevid mig. Klappade henne lite coh slutade sedan klappa henne. När jag slutade började hon tugga i handen på mig och i armen, även på benet. Jag struntade i henne ett tag och hon bet bara hårdare och hårdare och hårdare, till slut slutade hon bita och låg bara och morra åt mig, jag brydde mig inte om henne ett dugg. Till slut gick hon ner. Bara sådär, utan att göra nånting, hon gick rätt ner från soffan. Mamam blev paff och jag med.

Hon fick väl ingen reaktion, hon vet att jag brukar bli flyförbannad på henne när hon gör sådär.

Jag provade en annan metod idag. Kallade upp henne i soffan, hon fick ligga brevid mig. Klappade henne lite coh slutade sedan klappa henne. När jag slutade började hon tugga i handen på mig och i armen, även på benet. Jag struntade i henne ett tag och hon bet bara hårdare och hårdare och hårdare, till slut slutade hon bita och låg bara och morra åt mig, jag brydde mig inte om henne ett dugg. Till slut gick hon ner. Bara sådär, utan att göra nånting, hon gick rätt ner från soffan. Mamam blev paff och jag med.

Hon fick väl ingen reaktion, hon vet att jag brukar bli flyförbannad på henne när hon gör sådär.

Jag skulle aldrig ignorera ett sådant beteende på en unghund. Någonsin. Hur ska hon då kunna veta vad som är rätt och fel?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 059
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 238
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
664
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka