Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Sv: Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Med en Rottweiler måste man ta striden om hunden manar till detta. Om man inte gör det är man dömd att bli hundens slav. Att fysiskt flytta hunden fungerar mycket väl för att putta ned den på rangskalan igen. Det kan ske helt ordlöst och så självklart som en alfahund gör.

Däremot ska man inte börja puttinutta och hitta på tricks för att få hunden att lyda. Överlista?
Det låter bara som en elaborerad mutmetod.

Den som tar upp kampen med en rottis är rent utsagt en idiot. För man lär aldrig vinna! istället är det bättre att överlista hunden och visa den på hundars vis att detta accepteras inte. Att börja rycka och slita i en rottis eller annan stor hund som har tagit kontroll över soffan7sängen hjälper för tillfället, men inte på sikt!

Hittills har då ingen vunnit över mig alla har lagt ner svansen och underkastat sig. Det har varit allt från hanar till bitchiga tikar.Har ändå hållt på en stund med just Rottweiler o dessa dominans problem folk har som är vanliga på just Rottweiler. Var bara för några dagar sen o hjälpte ett äldre par med en hane som gjorde utfall inget större problem o få den fatta allvaret med o göra utfall.Sen om dom fixar det senare det är en annan femma. men inte gör han utfall om jag håller i kopplet det garanterar jag dig när vi är klara.

Den jag hade mest problem med var min egen han gav sig fan inte lätt, men efter en stund så gav han sig o vi har aldrig behövt ens disskutera hans roll i familjen.

så idiot kan du kalla nån annan för du vet inte ett skit....

Senast ändrad:

Man kan aldrig vara rädd för att ta upp " striden" med sin hund oavsett vilken ras man har.- Är man det så bör man tänka efter innan vilken ras man skaffar. Det verkar tydligt som att din hund inte vet vem som är ledaren. Den känner sig som ledare och märker att det inte ändras ju mer den testar dig.
Jag tror även att en lång runda om dagen inte räcker. Går du bar aut med den en runda om dagen och se låter den gå i trädgården. Kanske ska testa att träna lydnad med den och gå ut fler rundor så att den får aktivera sitt huvud mer och inte bara känna sina egna dofter i trädgården.

Tstea lydnadskurser eller sökkurs eller vad som helst som aktiverar din hund och som visar att du är ledaren och att du förväntar dig att din hund gör vad du säger.
Jag skulle precis som många tagit det håra alternativet för att få bort detta

Varför skriver du till mig`?? jag har inget problem!

Nej förlåt jag skrev inte till dig. Jag skrev till den som startade tråden som hade problem. Är inet så inne på detta bara hehe. Trodde bara det var när man citerade det gick till en speciell annars till den som startade, sorry

Jadzia - En hund testar aldrig sin rang, då någon rangordning mellan hund och människa ej förekommer. Åtminstone inte i sådan form som du menar.

En hund kan testa olika beteenden om de någon gång gett respons. En hund som börjar testa olika saker, behöver kanske mer aktivering från sin människa.

Det finns heller inget som heter "alfahane" eller "alfahona" inom hundsammanhang. Istället för att koncentrera oss på "ledarskap" borde man kanske ta itu med att förstärka samarbetet mellan hund - människa, samt stärka relationen så hunden litar på sin människa. Då slipper man situationer där "hunden klättrar i rang".

Se på beteendet istället och hur ni kan lösa det. Lägg inte ner en massa energi på att sätta namn på situationen. Det har ingen betydelse ändå.

Det där låter kontroversiellt. Kan du hänvisa till källor? Ditt resonemang går tvärt emot "hela etablissemanget".

Men hjälp, klar det finns rangordning mellan hundar och människor. Det är sociala djur som baserar hela sin existens på rang i flocken. Utan en klar rangordning kan inte flocken fungerar och det gäller även där flocken bara består av hund och människa. Jag vet inte vem som fått dig att tro annat, men det du säger går emot all forskning och erfarenhet som finns på området. Hundar ser oss förvisso inte som hundar, men de applicerar sitt sociala liv på oss därför att de inte vet något annat sätt att förshålla sig till en flockmedlem. Därför förekommer också rangstrider hund och människa mellan. Det vet alla som haft en hund med lite kaliber.

Om du dessutom missat hur en vild hundflock fungerar är det tråkigt. Den fungerar i princip som en vargflock med ett ledarpar. Det är inte lika tydligt som med vargen, men den sociala strukturen är inte bortavlad. Det är också den vi spelar på när vi arbetar med hunden. Förighet är hundens vilja att vara sin alfa till lags.

En hund av typen Rottweiler vill gärna vara den som bestämmer och den tänker ta reda på om det är möjligt att få det på det viset. Den kommer därför att testa sin förare. Det är vad som är problemet och det är vad som ska åtgärdas. Bättre samarbete får man genom att hunden vet sin plats. Det finns inget att sätt att hantera en käftig Rottweiler på. Då får man en hund som är kung i sitt hem och som faktiskt kan bli farlig för sin förare. Man kan godismata dem till att göra som man säger, men då får man också vara beredd på att leva i en kravlös tillvaro på hundens villkor. Det ser jättefint ut på ytan, men man ska inte låta sig luras. Det är hunden som bestämmer och gör du inte som den vill kommer den att få dig dit med tändernas hjälp. Det har mycket lite med bristande tillit att göra.

Rent generellt:
Här har vi då ett lysande xempel på när det kan bli rent farligt att använda sig av någon mjuk och snäll nonsensmetod, utan verklighetsförankring. Om trådskaparen skulle följa detta kan jag nästan garantera att hon kommer bli allvarligt biten någon gång i framtiden. Teorier är alltid trevligt, men i seriösa lägen är det smart lyssna på folk med seriös kunskap och erfarenhet.. Visst är termen ledarskap klart uttjatad, men i många fall är det så enkelt att hunden behöver få lära sig att det inte är värt att käfta.

Kan bara tala om att hon inte får vara i soffan längre, ingen av hundarna kommer få vara i soffan.

Vi har börjat se att våran hane börjar bli väldigt vaktig, vill gärna skydda min mamma. Han morrade idag och ställde sig mot en kompis till oss som kom på besök och skulle fixa våran vedugn. Så han får inte ligga i soffan heller med morsan nu. Mamma är aldelles för snäll emot honom. Han morrade mot mig också men då fick han sig en jädra omgång sen gick han lååånga vägar runt mig. Jag skulle få in han i huset och fick ta tag om nacken på honom och då morrade han. Vet inte om det var åt mig han morra eftersom våran kompis stod på trappan, men det spelar ingen roll egentligen.

Jag hänvisar till modern etologisk forskning inom området. Ni kan ju läsa Anders Hallgrens Alfasyndromet.

Jadzia - Konstigt att ingen av mina rottisar någonsin testat sin plats. Inte heller mina vänners rottweilers och deras vänners rottweilers.

Kanske för att vi bygger upp samarbete genom tillit och respekt gentemot varandra.

et_flickan - Om ditt mål är att göra så hundarna förlorar tilliten för dig, så varsågod att ge dem hur många jädra omgångar som helst. Stackars hundar säger jag bara.

Själv väljer jag en annan väg. Har hunden någon ful ovana så ligger problemet hos mig. Det är på mitt ansvar att lära hunden rätt beteende. När jag låtit det gå så långt så hunden morrar, vad ger mig då rätt att ge hunden en "omgång"? Det är ju jag som borde ha en omgång då...

eller också för att du har en given ledarplats för dina hundar eller hund? Och då finns det ingen som helst anledning för hund/en/arna att testa din plats.

Så tror jag att det ligger till. Hundar testar hos, men med små signaler från början. små signaler så som att testa att springa ut genom dörren före sin matte eller att testa om det är meningen att hunden skall ta i mot främmlingar i hemmet eller om det är matte.

Om man som hundägare inte besvarar dessa frågor (eller tester från hunden) på ett sätt som säger att jag tar ansvar för allt detta. Så utvecklar hunden sin bestämmande rätt, eller för all del sitt ledarskap. Och med en rottis blir ju det ganska otrevligt.

Ledarskap bygger givetvis på tillit och respekt. En ledarroll är något man skall förtjäna och rollen blir man tilldelad av sin hund. det är ingenting man bara tar sig.

Men det finns tillfällen när hunden inte accepterar enkla saker så som: gå ner från soffan pgv att hunden inte har rollerna klara för sig (anser att han/hon bestämmer). Då är det ju bara en sak som gäller och det är att göra klart för hunden att han har fel! Sen kan man ju i det vardagliga livet visa hunden vem av parterna som förtjänar sitt ledarskap. Är man konsikvent, nogrann och jävligt observant så lyckas man svara på hundens alla signaler.

Personligen anser jag att det aldrig borde få gå så långt att hunden tar till större alvar i sitt testande mot sin ägare. De frågorna borde hunden få svar på långt innan.

Jag hänvisar till modern etologisk forskning inom området. Ni kan ju läsa Anders Hallgrens Alfasyndromet.

Jadzia - Konstigt att ingen av mina rottisar någonsin testat sin plats. Inte heller mina vänners rottweilers och deras vänners rottweilers.

Kanske för att vi bygger upp samarbete genom tillit och respekt gentemot varandra.

et_flickan - Om ditt mål är att göra så hundarna förlorar tilliten för dig, så varsågod att ge dem hur många jädra omgångar som helst. Stackars hundar säger jag bara.

Själv väljer jag en annan väg. Har hunden någon ful ovana så ligger problemet hos mig. Det är på mitt ansvar att lära hunden rätt beteende. När jag låtit det gå så långt så hunden morrar, vad ger mig då rätt att ge hunden en "omgång"? Det är ju jag som borde ha en omgång då...

Om Et-flickan ger sej själv stryk, kommer det att lösa problemet?
Visst är det mycket troligt att problemet aldrig uppstått om ts hade reagerat tidigare, men nu är hon där hon är och behöver råd därefter.
Så, VAD tycker du att hon ska göra?
Jag är inte heller mycket för att ge hunden en "omgång", däremot inser jag att man ibland kommer till en punkt där man verkligen måste visa att vissa saker inte är okej, och då föredrar jag att visa det ordentligt framför att "tjollra på" nå mycket.
Jag hade nog följt Alidees råd och gett hunden en ordentlig dusch med vatten...

jag har alltid sagt till dom jag känner att soffa/säng är människornas plats
golvet/hundsäng får hunden vara.
vill man gulla med hunden går man ner på golvet helt enkelt..
sitta på ett golv har inget dött av :D

jag tycker det inte är någon mening i att hänvisa till dina och dina vänner rottisar, vi känner ju inte dom, och på så vis vet ju vi inte hur det ligger till, du kan ju lika gärna ljuga..
och så är inget djur den andra lik.

men det är ju så att vi ska träna och uppfostra hunden från dom är valp, annars kan ju detta "testande" gå till överstyr, som ts berättar om.
men man ska visa att det är vi människor som bestämmer helt enkelt..

Självklart handlar det om tillit och respekt. Men det handlar även om ledarskap genom sk "Alfa-roll" i våran flock. Vi har regler. Regler som är till för att följas. Jag som ledare bestämmer när var vad och hur min hund ska äta. Inte förens jag säger att jag säger "varsågod". När vi ska gå ut går jag ut först, sen får min hund gå ut. När vi ska in igen går jag in först sen får min hund gå in. Jag och min sambo sover i sängen, vi sitter i soffan, vi äter vid bordet. För det är vi som är ledare i flocken. Precis så här går det till i varg flocken också. Även vildhunds flocken. Alfa honan och alfa hanen äter först, sen får resten äta det som är kvar. Det är alfa paret som gör saker och ting först och dom andra får sitt "varsågod" av dem när de är klara. Det är även de som tillrättavisar de andra i klanen när de försöker rubba Alfa parets ställning genom att testa sig fram. Så gör även våran hund. Han försöker. Men säger inte vi stopp så skulle han fortsätta tills han har nått sitt mål, att han ska sitta soffa och sova sängen och äta när han vill. Så funkar inte våran "flock" som en varg eller vildhundsflock så vet inte jag vad det är? Det är detta som vi lär hunden från valpstadiet att vi är ledarna i flocken och du ska lyda oss. Det är inte att förglömma att våra älskade fyrfotade vänner är släkt med varg. Och de rottisar jag har haft har jag fått styra med hårdhandskarna. Den ena började testa redan som valp. Nu har jag schäfer och jag blir testad även här. Men sätter jag inte ner foten i tid så har jag problem. Ser med mina föräldrars hund, en liten yorkshireterrier, hon har ledarrollen i deras flock. Hon gör det som faller henne in. Sover i soffan och sängen. Äter när hon vill. Går ut på sina vilkor. Mina föräldrar får inte ut detta ur henne. För dom har gjort fel från början. Dom daltade med henne. Så även små kan!

Men för att svara den som startade tråden. Så hade jag om jag haft detta problem försökt få tag på en kunnig person som kan hjälpa dig. Titta på eran relation. Och jag hoppas du kan få hjälp så du och din hund kan få en bra fungerande relation igen!

Lycka till!:)

vet ej om det där var menat till mig eller om du menade någon annan, men jag är inte direkt emot det där, det är det jag kör med..
och inte klagar våran 1åriga hund direkt, hon trivs så bra så :p

vet ej om det där var menat till mig eller om du menade någon annan, men jag är inte direkt emot det där, det är det jag kör med..
och inte klagar våran 1åriga hund direkt, hon trivs så bra så :p

Nej det var inte riktat mot dig. Menade någon annan:) Förstod också att du körde med det från dit tidigare inlägg där du skrev just att soffa/säng är människans plats, golvet/hundsängen är hundens:)

& jag har en pinscher, de flesta med pinscher känner också igen detta. Det är en tuff ras med stor integritet som många har problem med ledarskap med, vilket skapar problemhundar. Även om jag har klart för mig att det finns skillnader både i storlek & i huvudet så vet jag även att det finns likheter mellan raserna.

Såklart måste man ta i/ta tag i sin hund ibland, men ju fler gånger det händer desto mindre resultat kommer det ge, därför kan det vara bra att testa andra sätt & inte nöta samma.

Ett morr är tyvärr väldigt missuppfattat, bara för att det är en rottis, som kanske använder det på ett annat sätt än andra hundar, så behöver det ju inte betyda att hunden inte är osäker?

En bra ledare tar bara i när det verkligen behövs, det tar lång tid (om allt är som det ska) innan man verkligen tar till ordentliga fysiska korrigeringar i en flock. Alla individer behöver vara 100% vid jakt. Dessutom så är det i en flock okej att försvara mat, partner & till viss del sovplats. Oavsett rang.

Hänvisar även jag, igen, till Anders Hallgren's Alfasyndromet, där redovisas för forskning osv. Jag håller inte med om allt, men den ger en annan bild av saker som jag tror kan vara nyttig för de flesta att fundera på.

Orkar inte skriva mer nu, såklart använder vi olika metoder & de fungerar olika bra på olika hundar. Men ibland kan det vara nyttigt att prova olika metoder & inte fastna i gamla hjulspår. Jag har efter ett par år med pinscher prövat de flesta metoder (inom rimliga gränser) & även om man inte använder alla så får man förståelse & nya idéer till egna metoder.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 922
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Redfox
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar