röstning i riksdagen

landsbygdsbo

Trådstartare
Lööf vill lagstifta..

Ligger tre förslag till röstning, röstar man inte då mellan två förslag och det vinnande möter sedan det tredje?
Hur är man då funtad om man vill förbjuda delar av riksdagen att rösta i den andra omröstningen?

Jag vet inte, men det är ju inte direkt smart. Självmål som någon skrev är en bra beskrivning, Alliansen vill inte ha en regeringskris och Annie Lööf vill lösa det genom att förbjuda partier att inte rösta på en egen budget. Det vore för all del praktiskt att ta det beslutet :angel:

Ja, men bara för att man inte gillar valutgången så ska man faan inte ge sig in och pilla i valprocedurerna.
Normalt sett skall två av alternativen ställas mot varandra, sedan ska vinnaren ställas mot nästa osv, Tills endast ett alternativ återstår Då och endast då garanteras en demokratisk process.

Ja, men bara för att man inte gillar valutgången så ska man faan inte ge sig in och pilla i valprocedurerna.
Normalt sett skall två av alternativen ställas mot varandra, sedan ska vinnaren ställas mot nästa osv, Tills endast ett alternativ återstår Då och endast då garanteras en demokratisk process.
Det finns andra konstruktioner som är lika demokratiska, men det är en version som är okej som du beskriver.

Jo men det börjar lukta ruttet om man föreslår ändringar inför en omröstning som riskerar att utfalla på ett sätt man inte gillar..

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 504
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 319
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar