roslagsmahogny

Sv: roslagsmahogny

Hej!

Vi målade vårt vindskydd med roslagsmahogny = billigt och mycket bra skydd plus att vi tyckte det gav en väldigt vacker, naturlig färg. Det ska inte vara farligt för hästarna och i vårt fall så tyckte jag att lukten minskade successivt och var inte alls så farlig. Lite söt doft i början bara. Det finns några bilder på www.masboulanger.com / galleri/ fotodagbok från Vattenriket och bläddra till bilden näst längst ner. Har tyvärr ingen bättre just nu men det ger en idé.

Som sagt vi är jättenöjda! Lycka till!

Angående färgnyansen på roslagsmahogny har jag fått lära mej att man blanda 1/3 linolja, terpentin och tjära för att alla komponenter ska göra sin mesta nytta för träet . MEN sen kan man späda på med extra tjära för en mörkare nyans det gör alltså inget med mera tjära än de övriga två men det får inte vara mindre än lika mycket

(jag vet man kan tolka det som att men det blir ju mindre olja och terp. men jag hoppas ni fattar hur jag menar!!)

*Knapplån*
Målar roslagsmahogny av mörkare variant och tror jag blir galen snart...
Först köper jag en dyr tjära, som blir skitsnygg men var svår att hantera när det blev kallt; kommer från Al_ro. Torkar på bara några dagar. Så köpte gubben en billig variant, *jippie* tänkte jag... Tjena...
Den torkar ju inte :eek::eek:
Så nu går jag och torkar av med papper... Fortsätter med dyrare varianten, men sicket meck att behöva torka av det andra; som är från Be_k_rs...
Har ni märkt skillnad mellan olika märken av tjära?
//Jezz

Jag skulle också ha roslagsmahagny till mina boxar i mitt nybyggda stall som vi nu håller på med, diskuterade med butiken "färg från förr",, de rekommenderade istället en färdig blandning som heter
"Linum Rustic",, som är i princip samma sak men alltså en färdig blandning o på så sätt skulle man vara säkrare för eventuella skiftningar som kan ske beroende på tjäran i sig som kan vara lite olika som de sa.
Jag har målat boxmaterialet, sadelkammardörren o två väggar i sadelkammaren, ja just ja även portarna uppe vid takkupan in till logen,,, den torkar på nolltid, visst lite beroende på hur mycket du öser på förstås, ,men den är otroligt lättstryken o jag har målat allt två gånger utom portarna som jag måla tre gånger,,, det torkar på ett dygn,,,, så lättjobbat! :)

*Knapplån*
Målar roslagsmahogny av mörkare variant och tror jag blir galen snart...
Först köper jag en dyr tjära, som blir skitsnygg men var svår att hantera när det blev kallt; kommer från Al_ro. Torkar på bara några dagar. Så köpte gubben en billig variant, *jippie* tänkte jag... Tjena...
Den torkar ju inte :eek::eek:
Så nu går jag och torkar av med papper... Fortsätter med dyrare varianten, men sicket meck att behöva torka av det andra; som är från Be_k_rs...
Har ni märkt skillnad mellan olika märken av tjära?
//Jezz

Jo, jag har viss erfarenhet. Använder olika nyanser av roslagsmahogny i stallet och på paddockstaketet.

Köp INTE den billiga varianten av tjära, den är totalt kass :devil:. Inte nog med att den inte torkar, den stannar inte kvar heller, bleks mycket fortare. Jag köper numera bara den dyra tjäran.

Tips, när käran är trögflytande pga kylan är det bara att värma den lite så blir den som "vanligt". Jag värmer faktiskt alltid käran innan jag blandar den med oljan och spriten. Då "gifter" den sig bättre med oljan.

/Lina

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 433
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar