Rör inte min språkokunskap!

En sista kommentar innan jag gar och jobbar vidare.
Titeln pa den har traden fick mig att tro att det skulle bli forsvar av nagon som anvander spraket som andraspråk. Jag har sjalv levt med att ha tva sprak lange nu ... jag har undervisat bade Svenska och Engelska som andraspråk (heh, tur autocorrect gor ratt ibland.:grin:). Det ar en mycket skrammande tid nar man borjar uttrycka sig i skrift pa sitt andra sprak. Man vet vad man vill uttrycka men det gar inte sa bra och jag har inte mott NAGON som inte blivit osaker och angslig av att bli tillrattavisad av andra an de den vander sig till for hjalp. Dessutom ar man mycket forsiktig i att visa vad som blev fel och varfor. Framfor allt varfor. Att ens antyda att man skrattar at misstag ar att satta tillbaka de allra flesta (jag har inte mott nagon jag kunnat skratta at, aven om jag velat) som haller pa att lara sig ett nytt sprak.

Dar galler verkligen "Ror inte min sprakokunskap!" Som ett rattesnore att man tar bara de allra allvarligaste felen och rattar nagra fa ... mycket milt och forsiktigt. Har pa andra sidan polen brukar vi saga, "Practice makes perfect" och det galler verkligen i att skriva. Det enda som gor en battre ar att skriva mera.

Jag är med på hur du menar, fast det är ju inte alltid-alltid ihopskrivning som är det rätta. Mina ögon blöder när jag ser folk (även reklam/annonser) skriva morsdag. Eller tillslut när de menar till slut.

Jag skulle dock aldrig påpeka det (eller något annat språkligt fel) direkt för någon bara sådär. Det känns helt enkelt inte schyst. Jag skriver dessutom som en jävla kratta själv ibland.
Jag har alltid trott att både tillslut och morsdag är korrekta :o. Dumt att inte datorn rättar orden. Konstigt.

Totalt värdelös tumregel för mig. Blir det särskrivning eller liten bokstav så beror det på att jag missat det.

Menar du att alla fel beror på okunskap?
Det kan nog vara både och. Ibland okunskap och ibland att man missat.

Fast det är ju som Min brors häst, skulle du tänka att det skulle skrivas Minbrorshäst? Fundera på om det heter Mitt hus eller Mitthus?
Mina vitaminer heter Mittval :cautious:.

När min dotter, då 2 år, flyttade till Sverige med oss, brukade hon översätta rakt av: -Plocka mig upp! sa hon t.ex. istället för -Pick me up!

Ja för det är det normala! Det heter ju så :D! När jag lärde mig svenska blev det nog ofta knasigt. Minns inte själv då jag var så liten. Men "kasta till papperskorgen" var visst fel. När man ska säga "kasta i papperskorgen". Tyckte det lät helt fel då. Ska jag stå i papperskorgen och kasta skräpet? Okej då, om ni vill ha det så... Varpå papperskorgen gick sönder. Den var uppsatt under diskbänken, på baksidan av dörren.

Jag har alltid trott att både tillslut och morsdag är korrekta :o. Dumt att inte datorn rättar orden. Konstigt.

Det kan nog vara både och. Ibland okunskap och ibland att man missat.

Mina vitaminer heter Mittval :cautious:.
Tillslut är inte fel, men det är inte samma sak som till slut, för att göra det ännu mer komplicerat. :D Ord får olika betydelser beroende på om de är sammansatta eller särskrivna. Typ tillslut, förslut, till slut och för slut.

Tillslut är inte fel, men det är inte samma sak som till slut, för att göra det ännu mer komplicerat. :D Ord får olika betydelser beroende på om de är sammansatta eller särskrivna. Typ tillslut, förslut, till slut och för slut.
Jag har ju uppenbarligen använt tillslut helt fel.

Tillslut från ordet tillsluta: sluta till, stänga, sluta, låsa, försegla, försluta.

Till slut (bara sökning på slut):
Svenska språket alltså :arghh:

Det är med stor fascination jag läser ikapp i den här lärolika tråden, och förstår att det är en jättestor väsensskillnad på att uppmärksamma omvärlden på den tokroliga felskrivningen gravid klänning, och på att uppmärksamma omvärlden på den tokroliga felskrivningen raketkirurg.

I ena fallet är det viktigt att inte riskera att kränka den första skribenten, då det är möjligt att det finns dokumenterade skrivsvårigheter, psykosomatiska sjukdomar eller allmän stress som kan vara orsaken till felskrivningen, och att man därför inte ska klampa in som en elefant i en porslinsbutik och skriva den olycklige på näsan med ultrapermanent spritpenna.
I det andra fallet är man home safe, och kan med en enkel emoji förmedla "Tack för kvällens garv!", utan risk för att någon människa blir huvudstupa olycklig då denne plötsligt inser sin ofullkomlighet i det svenska språket.

Det är en fin balansgång, att finna denna knivsegg att vandra på. Men även jag ska hitta dit så småningom.

Det är med stor fascination jag läser ikapp i den här lärolika tråden, och förstår att det är en jättestor väsensskillnad på att uppmärksamma omvärlden på den tokroliga felskrivningen gravid klänning, och på att uppmärksamma omvärlden på den tokroliga felskrivningen raketkirurg.

I ena fallet är det viktigt att inte riskera att kränka den första skribenten, då det är möjligt att det finns dokumenterade skrivsvårigheter, psykosomatiska sjukdomar eller allmän stress som kan vara orsaken till felskrivningen, och att man därför inte ska klampa in som en elefant i en porslinsbutik och skriva den olycklige på näsan med ultrapermanent spritpenna.
I det andra fallet är man home safe, och kan med en enkel emoji förmedla "Tack för kvällens garv!", utan risk för att någon människa blir huvudstupa olycklig då denne plötsligt inser sin ofullkomlighet i det svenska språket.

Det är en fin balansgång, att finna denna knivsegg att vandra på. Men även jag ska hitta dit så småningom.
Du är helt galet ute. Utöver att jag utgår från att raketkirurg var en medveten och ganska rolig sammanslagning, vilket alla inblandade tycktes tolka det som, måste du väl se skillnaden på detta och det ts beskriver i trådatarten?

Det finns två sätt att avstava manuellt. Det ena sättet är att följa ordledsprincipen då du avstavar enskilda ordled med egen betydelse. Den här principen gör avstavningarna tydliga och lätta att utläsa. Du delar helt enkelt upp sammansatta ord, t.ex. lekstuga, och ord med förstavelser eller avledningsändelser, t.ex. anslutning,mellan ordleden. Det andra sättet att avstava är enligt enkonsonantsprincipen, vilken innebär att du avstavar med en konsonant efter bindestrecket. Den här principen används när du inte kan urskilja några enskilda ordled eller när utrymmet på raden är för litet.

Exempel

Ordledsprincipen lek-stuga, under-ordna, mobil-laddare, an-slut-ning,
Enkonsonantsprincipen lek-stu-ga, un-der-ord-na, mo-bil-lad-dare

Det går alldeles utmärkt att tillämpa båda principerna i en och samma text. När inte den ena principen fungerar, använder du bara den andra. Tänk på att en text med många avstavningar blir svårare att läsa. Undvik därför att ha fler än tre avstavade rader efter varandra.
Men det är som @Andromedae säger. Det du skriver handlar om avstavning. Dvs när ett ord måste fortsätta på nästa rad.

Att skriva face-book-grupp är inte avstavning.

För att själva poängen har gått förlorad för sju sidor sen? Om jag tror på allvar att en kommentar om en gravid klänning kommer att påverka mina framtida jobbalternativ. Nej, det tror jag inte. Jag har som sagt själv haft och har väldiga problem med stavning och svenska. Jag skulle aldrig bli så upprörd som vissa blev över en sån kommentar riktad till någon annan. Hade jag själv skrivit att klänningen var gravid och sett en liknande kommentar så hade jag bara ändrat min text.
Dina jobbalternativ? Jag frågade om du inte tagit till dig alls av vad som skrivits av alla som tycker att du trampade fel med din kommentar. Vi är ju rätt många.

Men visst, eftersom du säger att du inte har det så framstår det som än tydligare att det enda du ville höra här var att folk i fb-gruppen var lättkränkta och dumma.

Jag har tidigare i tråden skrivit att Buke är en av Sveriges största hästsajter, kommentarerna från "Annonsera mera" kommer ofta, uppenbart, från Hästnet. Sannolikheten att någon känner någon som sett dennes annons förlöjligas på Buke.
Ska någon bli ledsen och förbannad för att en stallkompis annons dyker upp på Buke nu alltså? The plot thickens.

Du får gärna vända dig direkt till mig, eftersom det var jag som gjorde tummen upp för raketkirurg eftersom jag tyckte att det var ett skitroligt ord. Vad det har med gravid klänning att göra förstår jag dock inte. Men du kanske hade velat ha det till raket kirurg?

Du får gärna vända dig direkt till mig, eftersom det var jag som gjorde tummen upp för raketkirurg eftersom jag tyckte att det var ett skitroligt ord. Vad det har med gravid klänning att göra förstår jag dock inte. Men du kanske hade velat ha det till raket kirurg?
Jag vände mig explicit inte till dig, då det inte var till dig jag vände mig - trots att det var just du som skrev detta inlägg. Hade jag vänt mig till dig hade jag sett till att du varit taggad.
Jag vände mig till alla som inte noterat det jag nu på morgonen uppmärksammade er på.

Man lär sig inte genom att inte öva, @Inte_Ung är ett lysande exempel. Hon är dyslektiker men skriver klockrent tack vare en massa träning. :up:
Tack!
Jo jag tränar och tränar och tränar.
Hela tiden.
Och så har jag ju mina knep, som det där med ny rad för varje mening.
Att läsa mycket välskriven text fungerar också bra.
Det är dessutom extra svårt för mig att läsa en slarvigt skriven text då jag har lärt mig orden som bilder i stället för en samling tecken.

Men @AnnDerry försökte göra en poäng av att slå ihop rocket science och brain surgery och lyckades med att vara både rolig och smart. @mandalaki visade sin uppskattning. Så uppfattade jag det i alla fall.

sokojb5.png

:D:D

@TygerTyger @Jeffery

Raketkirurg ett hyfsat etablerat uttryck (men såklart inte ett korrekt ord), det används både på engelska (rocket surgeon) och svenska. Det är inget jag kommit på.
Raketforskare och hjärnkirurg är ju typiska yrken som får vara exempel på yrken där man behöver vara extra smart, därav uttrycket raketkirurg.

En sista kommentar innan jag gar och jobbar vidare.
Titeln pa den har traden fick mig att tro att det skulle bli forsvar av nagon som anvander spraket som andraspråk. Jag har sjalv levt med att ha tva sprak lange nu ... jag har undervisat bade Svenska och Engelska som andraspråk (heh, tur autocorrect gor ratt ibland.:grin:). Det ar en mycket skrammande tid nar man borjar uttrycka sig i skrift pa sitt andra sprak. Man vet vad man vill uttrycka men det gar inte sa bra och jag har inte mott NAGON som inte blivit osaker och angslig av att bli tillrattavisad av andra an de den vander sig till for hjalp. Dessutom ar man mycket forsiktig i att visa vad som blev fel och varfor. Framfor allt varfor. Att ens antyda att man skrattar at misstag ar att satta tillbaka de allra flesta (jag har inte mott nagon jag kunnat skratta at, aven om jag velat) som haller pa att lara sig ett nytt sprak.

Dar galler verkligen "Ror inte min sprakokunskap!" Som ett rattesnore att man tar bara de allra allvarligaste felen och rattar nagra fa ... mycket milt och forsiktigt. Har pa andra sidan polen brukar vi saga, "Practice makes perfect" och det galler verkligen i att skriva. Det enda som gor en battre ar att skriva mera.
Det jag funderar lite kring, är att skolan är dålig på att lära ut korrekt svenska (i skrift inte minst) på låg- mellan- och högstadiet. Man är mest intresserad av att eleverna uttrycker sig och vill inte bromsa genom att anmärka på felaktigheter. Vilket är bra i sig.
Men. Förutom att eleverna aldrig riktigt lär sig hur det ska se ut, blir det också svårt när de kommer upp på gymnasiet. Där är det plötsligt en helt annan ordning och man kräver korrekt svenska. Har man ett dåligt skriftspråk blir man obönhörligt rättad och betygen blir därefter. Det kommer som en chock för många.
Att ha kunskap i hur man uttrycker sig, stavar och skriver redan från grundskolan är en verklig skattkista, eftersom hela gymnasiet till stor del handlar om att uttrycka sig i skrift. Sida upp och sida ner.

Det jag funderar lite kring, är att skolan är dålig på att lära ut korrekt svenska (i skrift inte minst) på låg- mellan- och högstadiet. Man är mest intresserad av att eleverna uttrycker sig och vill inte bromsa genom att anmärka på felaktigheter. Vilket är bra i sig.
Men. Förutom att eleverna aldrig riktigt lär sig hur det ska se ut, blir det också svårt när de kommer upp på gymnasiet. Där är det plötsligt en helt annan ordning och man kräver korrekt svenska. Har man ett dåligt skriftspråk blir man obönhörligt rättad och betygen blir därefter. Det kommer som en chock för många.
Att ha kunskap i hur man uttrycker sig, stavar och skriver redan från grundskolan är en verklig skattkista, eftersom hela gymnasiet till stor del handlar om att uttrycka sig i skrift. Sida upp och sida ner.
För att inte tala om vilken chock det blir om man läser vidare. Några på min utbildning var väldigt upprörda efter vi fått göra en inlämningsuppgift och de fick nedslag på texten, inte innehållet.

Det är synd att böcker försvinner mer och mer och att nästan ingen skriver för hand längre, att läsa och skriva text gör att man lär sig både hur det ska se ut, hur det låter och vilken ordföljd som är rätt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka