Rör inte min språkokunskap!

Betygsinflationen är lika för (nästan) alla så intagningspoängen till populära universitetsutbildningar höjs i motsvarande grad.

20 timmar per vecka ger endast fyra timmar per dag, det kan väl inte stämma?

Ja, det är klart att intagningspoängen ökar. Men gränsen för att uppnå de olika betygen sänks ju? Det blir med andra ord lättare att få bra betyg, men lika svårt att komma in på vidare utbildningar.

I snitt 4 undervisningstimmar per dag, någon källa gav att det oftast blev ungefär 90 undervisningstimmar över 5 veckor. Det blir inte så mycket undervisningstid när man räknar bort raster, lunch och håltimmar från en skoldag som sträcker sig från 8:30-15:00.
 
Att skrivfel anses bero på lathet på ett språkforum är väl ungefär detsamma som att fetma anses bero på lathet på vissa träningsforum. Det betyder ju inte att det är så, eller att majoriteten av människor håller med.

Jag förstår inte varför du tycker att det ska vara acceptabelt att göra sig rolig på andras bekostnad?
Jag tycker det är en viss skillnad, det finns nog ingen som skulle säga att "jag ska sälja min gravida klänning". Jag vet inte ens vilket typ av dyslektiker som skulle säga så. Därför anser jag det vara lathet/slarv att skriva det.
 
Jag tycker det är en viss skillnad, det finns nog ingen som skulle säga att "jag ska sälja min gravida klänning". Jag vet inte ens vilket typ av dyslektiker som skulle säga så. Därför anser jag det vara lathet/slarv att skriva det.

Det måste inte vara dyslexi, det kan ju vara ett rent misstag som gör att man skrev fel. Oavsett, varför göra sig lustig över andras misstag när man inte känner personen väl nog att veta att det kommer tas emot väl?
 
Jag tycker det är en viss skillnad, det finns nog ingen som skulle säga att "jag ska sälja min gravida klänning". Jag vet inte ens vilket typ av dyslektiker som skulle säga så. Därför anser jag det vara lathet/slarv att skriva det.
För en del personer med läs- och skrivsvårigheter kan något se rätt ut fast det är fel. De är väl vare sig lata eller slarviga för det!
 
Jag tycker det är en viss skillnad, det finns nog ingen som skulle säga att "jag ska sälja min gravida klänning". Jag vet inte ens vilket typ av dyslektiker som skulle säga så. Därför anser jag det vara lathet/slarv att skriva det.
Självklart skulle ingen säga "min gravida klänning". Men den som skriver gravid klänning pga dyslexi LÄSER det ju i sitt huvud som gravidklänning. Jag fattar inte hur det kan vara omöjligt att förstå?
 
Jag tycker det är en viss skillnad, det finns nog ingen som skulle säga att "jag ska sälja min gravida klänning". Jag vet inte ens vilket typ av dyslektiker som skulle säga så. Därför anser jag det vara lathet/slarv att skriva det.
Jag får erkänna att jag är en sån där lat odugling du syftar på. För att jag ska upptäcka alla konstiga fel jag presterar behöver jag vänta någon dag och sedan läsa igenom texten. Jag gitter inte göra det utan folk får leva med att det ibland blir fel. Nu handlar det mer sällan om särskrivning men det blir säkert fel då och då som du kan driva med och ha roligt åt.

Alltså jag är varken lat eller oduglig, och till skillnad från dig har jag vett att inte driva med folk för skrivfel och kunskap nog att inse att det oftast inte handlar om lathet.
 
Konkurrensen inom klassen ska ju inte spela någon roll, det är ju individuell betygssättning?
Betygsinflation innebär ju att elever får högre betyg än deras arbete förtjänat, och eftersom inte kraven/läromålen ökat drastiskt så borde det ju innebära att det är lättare att få högre betyg?

På en bra högskola/universitet ska en genomsnittsstudent vara sysselsatt 40h/vecka för att kunna ta till sig allt material (sen är det tyvärr utbildningar som inte levererar). Jag kanske misslyckas med att googla, men gymnasiet verkar ha undervisning ca 20h/vecka plus läxor (på teoretisk linje). Det blir ju max 30h/vecka.
Mitt barn, som just gått ut 1:an Samhällsvetenskaplig linje, går i skola från 8.30 till cirka 15.30 varje dag, ibland lite längre, ibland något kortare. Hon åker buss eller tåg till och från skolan så är hemma rätt sent, fastän resvägen är kort.

Det är inte själva skoldagen som är tuff, det är den aldrig sinande mängden av prov, redovisningar, inlämningar etc etc i stort sett varje dag som är tuffa. Redovisningarna på gymnasiet är väldigt specifika med enorma krav på korrekt upplägg, innehåll, språk, källhänvisningar etc etc etc på en nivå som fick mig att häpna. Att komma direkt från en grundskola med nära nog noll krav och inga läxor, till gymnasiet, är ett kliv av gigantiskt mått. Och då har jag ett barn som är väldigt duktig språkmässigt och har lätt för att just skriva, men som ändå får slita jättehårt.

Att ha 4 - 6 prov och redovisningar i olika ämnen på en och samma vecka, gör att där helt enkelt inte finns tid till fördjupning och engagemang, utan eleverna får skumma snabbt och göra precis det som krävs för att få godkänt. Arbeten som ska göras efter skoltid, alltså. Och det är jättetråkigt - och väldigt stressigt. Att få ett högt betyg på en inlämning är dessutom svårt, då kraven på upplägg mm som sagt är otroligt höga. Jag har själv läst inlämningar som jag tyckt varit helt briljanta (även med kritiska ögon) och betyget har blivit ett D, pga detaljer.
 
Mitt barn, som just gått ut 1:an Samhällsvetenskaplig linje, går i skola från 8.30 till cirka 15.30 varje dag, ibland lite längre, ibland något kortare. Hon åker buss eller tåg till och från skolan så är hemma rätt sent, fastän resvägen är kort.

Det är inte själva skoldagen som är tuff, det är den aldrig sinande mängden av prov, redovisningar, inlämningar etc etc i stort sett varje dag som är tuffa. Redovisningarna på gymnasiet är väldigt specifika med enorma krav på korrekt upplägg, innehåll, språk, källhänvisningar etc etc etc på en nivå som fick mig att häpna. Att komma direkt från en grundskola med nära nog noll krav och inga läxor, till gymnasiet, är ett kliv av gigantiskt mått. Och då har jag ett barn som är väldigt duktig språkmässigt och har lätt för att just skriva, men som ändå får slita jättehårt.

Att ha 4 - 6 prov och redovisningar i olika ämnen på en och samma vecka, gör att där helt enkelt inte finns tid till fördjupning och engagemang, utan eleverna får skumma snabbt och göra precis det som krävs för att få godkänt. Arbeten som ska göras efter skoltid, alltså. Och det är jättetråkigt - och väldigt stressigt. Att få ett högt betyg på en inlämning är dessutom svårt, då kraven på upplägg mm som sagt är otroligt höga. Jag har själv läst inlämningar som jag tyckt varit helt briljanta (även med kritiska ögon) och betyget har blivit ett D, pga detaljer.

Just din dotter verkar ha haft otur med en kass grundskola och ett hårt gymnasium?
Ser man till betygsinflationen är det ju lättare än någonsin att få bra betyg?
 
Alltså... Det blir fel ibland men att inte kunna inse hur otrevligt det kunde tas och fortsätta argumentera om saken? Jag skäms fortfarande för att ha "anklagat" en person för att skriva txt-språk på ett forum där det var vanligt förekommande men hopplöst att förstå när alla inte var engelsktalande i grunden. Hon hade dyspraxia... Sedan dess är jag ännu mer försiktig när det gäller att påpeka sånt men fick be henne att skriva om många gånger då jag inte förstod :/
 
Just din dotter verkar ha haft otur med en kass grundskola och ett hårt gymnasium?
Ser man till betygsinflationen är det ju lättare än någonsin att få bra betyg?
Ja, hennes grundskola var bortom all kritik.
Däremot visar de nya siffrorna på, att 1 elev av 3 inte klarar gymnasiet med godkända betyg. Dvs får inget slutbetyg utan måste läsa in vissa ämnen för att kunna gå vidare. Jag tycker det är skrämmande siffror!
 
Just din dotter verkar ha haft otur med en kass grundskola och ett hårt gymnasium?
Ser man till betygsinflationen är det ju lättare än någonsin att få bra betyg?
Är det verkligen så? Tycker att det verkar vara pest&pina med dagens betygsystem. Får du dåligt på ett prov kan du oftast inte rädda betyget även om resten av terminens prov får högre betyg.
 
Ja, hennes grundskola var bortom all kritik.
Däremot visar de nya siffrorna på, att 1 elev av 3 inte klarar gymnasiet med godkända betyg. Dvs får inget slutbetyg utan måste läsa in vissa ämnen för att kunna gå vidare. Jag tycker det är skrämmande siffror!

Är det på grund av för höga krav som eleverna inte klarar sig menar du?
 
Är det verkligen så? Tycker att det verkar vara pest&pina med dagens betygsystem. Får du dåligt på ett prov kan du oftast inte rädda betyget även om resten av terminens prov får högre betyg.
Ja, betygssystemet är helt bisarrt och förhoppningsvis kommer det att ändras. Jag tror ingen är särskilt förtjust i dagens betygssystem.
 
Är det verkligen så? Tycker att det verkar vara pest&pina med dagens betygsystem. Får du dåligt på ett prov kan du oftast inte rädda betyget även om resten av terminens prov får högre betyg.

Här är en intressant artikel från skolverket:

"Jonas Vlachos definierar betygsinflation som en ökad skillnad mellan betygsnivå och elevernas faktiska kunskap. Ett problem med betygsinflation är att eleverna lär sig mindre när det är lätt att uppnå höga betyg. Föga förvånande verkar detta beror på att de anstränger sig mindre, säger han."

https://www.skolverket.se/skolutvec...-att-fa-hoga-betyg-minskar-inlarning-1.157335
 
Är det på grund av för höga krav som eleverna inte klarar sig menar du?
Jag vet inte. Jag tror dels det beror på en kass grundskola. Har man knappt haft en enda läxa på 9 år, är det svårt att plötsligt ha flera digra uppgifter att utföra varje dag efter skolan.

Och att uppgifterna i gymnasiet dessutom är så många, så stora och så krävande, att det är svårt att fördjupa sig i dem om tiden överhuvudtaget ska räcka till. Jag tror inte att ämnena i sig nödvändightvis är orimligt svåra, jag upplever för vår del att det är mängden hemuppgifter, inlämningar, redovisningar (muntliga såväl som skriftliga) och prov som kommer på tok för tätt.

Jag vet elever som gett upp och helt enkelt struntat i att lämna in redovisningar.

Samtidigt tycker jag det är bra med krav, med höga förväntningar och kritik. Men dagens grundskola, som jag upplevt den, förbereder inte eleverna för detta. Alls. Man behöver inte ens stava eller skriva ordentligt längre. För att återgå till trådens huvudämne.....
 
Här är en intressant artikel från skolverket:

"Jonas Vlachos definierar betygsinflation som en ökad skillnad mellan betygsnivå och elevernas faktiska kunskap. Ett problem med betygsinflation är att eleverna lär sig mindre när det är lätt att uppnå höga betyg. Föga förvånande verkar detta beror på att de anstränger sig mindre, säger han."

https://www.skolverket.se/skolutvec...-att-fa-hoga-betyg-minskar-inlarning-1.157335
Är detta på gymnasienivå? För hur kan där råda betygsinflation när 1 elev av 3 inte får avgångsbetyg?
 
Är detta på gymnasienivå? För hur kan där råda betygsinflation när 1 elev av 3 inte får avgångsbetyg?

Vart hittar du information om att 1/3 inte klarar gymnasiet?
Jag har googlat och resultaten spretar ganska ordentligt tycker jag. På några ställen pratar man om att fler elever tar examen, andra mindre.

Är det denna artikeln du läst kanske?
https://www.sydsvenskan.se/2017-07-03/manga-elever-missar-gymnasieexamen

Den räknar bara elever som började 1a klass år 2004 och tog en gymnasieexamen år 2016 efter 3 års studier.
Med den definitionen tillhör jag de som "inte klarade" gymnasieexamen, fastän jag har en examen med högsta betyg i nästan allt. Jag tog ju ett sabbatsår...
 
Jag vet inte. Jag tror dels det beror på en kass grundskola. Har man knappt haft en enda läxa på 9 år, är det svårt att plötsligt ha flera digra uppgifter att utföra varje dag efter skolan.

Och att uppgifterna i gymnasiet dessutom är så många, så stora och så krävande, att det är svårt att fördjupa sig i dem om tiden överhuvudtaget ska räcka till. Jag tror inte att ämnena i sig nödvändightvis är orimligt svåra, jag upplever för vår del att det är mängden hemuppgifter, inlämningar, redovisningar (muntliga såväl som skriftliga) och prov som kommer på tok för tätt.

Jag vet elever som gett upp och helt enkelt struntat i att lämna in redovisningar.

Samtidigt tycker jag det är bra med krav, med höga förväntningar och kritik. Men dagens grundskola, som jag upplevt den, förbereder inte eleverna för detta. Alls. Man behöver inte ens stava eller skriva ordentligt längre. För att återgå till trådens huvudämne.....

Att ge eleverna tillräckligt med arbete att de lär sig att prioritera sitt arbete och rent praktiskt hantera en viss mängd arbete är väl jättebra att de lär sig på gymnasiet? Eller är mängden orimlig att hinna med på 40 h?
 
Mitt barn, som just gått ut 1:an Samhällsvetenskaplig linje, går i skola från 8.30 till cirka 15.30 varje dag, ibland lite längre, ibland något kortare. Hon åker buss eller tåg till och från skolan så är hemma rätt sent, fastän resvägen är kort.

Det är inte själva skoldagen som är tuff, det är den aldrig sinande mängden av prov, redovisningar, inlämningar etc etc i stort sett varje dag som är tuffa. Redovisningarna på gymnasiet är väldigt specifika med enorma krav på korrekt upplägg, innehåll, språk, källhänvisningar etc etc etc på en nivå som fick mig att häpna. Att komma direkt från en grundskola med nära nog noll krav och inga läxor, till gymnasiet, är ett kliv av gigantiskt mått. Och då har jag ett barn som är väldigt duktig språkmässigt och har lätt för att just skriva, men som ändå får slita jättehårt.

Att ha 4 - 6 prov och redovisningar i olika ämnen på en och samma vecka, gör att där helt enkelt inte finns tid till fördjupning och engagemang, utan eleverna får skumma snabbt och göra precis det som krävs för att få godkänt. Arbeten som ska göras efter skoltid, alltså. Och det är jättetråkigt - och väldigt stressigt. Att få ett högt betyg på en inlämning är dessutom svårt, då kraven på upplägg mm som sagt är otroligt höga. Jag har själv läst inlämningar som jag tyckt varit helt briljanta (även med kritiska ögon) och betyget har blivit ett D, pga detaljer.

Nu är jag visserligen 3 år äldre än din dotter, men jag känner öht inte igen det där - varken från mig själv eller vad kompisar sagt.

Nu gick ju jag 1 år på ett fysiskt gymnasium och sedan de andra 2 på distans, men ändå. Mitt första gymnasium var ett rent "ungdomsdagis" så det vill jag inte ens referera till. Men inte ens distans - som i praktiken var som distans-komvux, var i närheten av det där. Alltså, min "största" inlämning där var i samhällskunskap "om valfri världskonflikt" och jag skrev 7 sidor tror jag - men då har jag svårt för att kortfatta mig.
Inte ens bekanta, som har gått på synnerligen seriösa och anrika innerstadsskolor, vittnar om den arbetsbördan.

Inte heller det de otroligt tuffa betygskraven känner jag igen. På mitt distansgymnasium tycker jag att de var rättvisa, och hade väl underbyggda argument till varför man fick ett betyg. Kraven för A var absolut höga, men för de lägre betygsstegen var det absolut inga orealistiska krav. Inte heller på dessa superseriösa innerstadsskolorna som bekanta gått på var det sådär tufft med betygen. Det kanske var lite tuffare än vad jag hade det, absolut. Men redovisningarna/inlämningarna behövde inte vara perfekta på detaljnivå för C-B ens.

Angående antalet prov/inlämningar/redovisningar per vecka låter det helt horribelt. "På min tid" tjatades det alltid om någon (påstådd) regel från Skolverket om max 2 betygsgrundande prov/redovisningar/inlämningar i veckan. Hur mycket sanning det låg i det vet jag fortfarande än idag inte, men jag har iaf aldrig haft mer än 3 betygsgrundande grejer på en vecka. Oftast 2.

Så i mina ögon är det ganska mycket som är rent "konstigt" på din dotters gymnasium. Och iaf jag hade i din situation absolut frågat läraren "varför blev det bara D på den här inlämningen? Vilka detaljer var det egentligen som saknades - och vad säger matriserna för E resp. C egentligen?" eller "Det verkar vara väldigt mycket saker per vecka - hur ser det ut med planeringen egentligen?" etc. Jag hade absolut vågat ifrågasätta, för situationen låter snudd på ohälsosam...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp