Förvånande! Med tanke på hur bedrövligt illa många modersmålstalande svenskar med examen från högskola (alltså personer som tillbringat 15+ år på svenska läroanstalter) skriver utan att bli rättade, var jag säker på att absolut INGEN oavsett språkfärdighet avstod från att skriva på nätet. Jag har bara märkt stor tolerans där för hur utlandsfödda behandlar svenskt skriftspråk.
Min egen tolerans för hur infödda, som borde kunna betydligt bättre, misshandlar skriftspråket minskar stadigt. Tänk om vi skulle införa en språkpolismånad när vi fick rätta alla fel som stör oss på nätet. Det har ju faktiskt ett pedagogiskt värde att bli rättad, och jag är övertygad om det skulle höja nivån.
Grannen på min förra adress föddes som statarunge under första världskriget och hade gått sex år i folkskolan. Sedan konfirmationen hade han inte läst en enda bok, men han läste Aftonbladet varje dag. Varenda lapp eller kort jag fick i brevlådan från honom var författad på klanderfri, grammatiskt korrekt och rättstavad svenska, (dessutom med prydlig lättläst handstil förstås). Han hade blivit förfärad om han hade fått se hur folk med tre gånger så många år i skola skriver. Vad var det som gick fel i den svenska skolan?