Rör inte min språkokunskap!

Jag tror det finns huvudsakligen två sätt att tolka @Blandrastik kommentar om gravid klänning på.

De som tycker det är att nedvärdera någons språkkunskaper/att man påpekar ett språkfel eller de som bara skrattar åt vad lustigt det kan bli med orden ibland/uppmärksammar en ordvits. Beroende på vilken syn man själv har reagerar man därefter. Jag själv skulle bara antagit att mobilen autocorrectat och att det blivit ett lustigt resultat av det.
Jag skulle själv föredra att någon korrigerade mig om jag skrev fel, vilket jag ofta gör. Jag fattar inte upprördheten. Sen verkar en tredjedel av alla svenskar vara dyslektiker, eller så handlar det om någon sorts självdiagnostik.
 
Sa du kan inte alls forsta att det ar nedsattande om skribenten att kalla skrivfelet TILL denne "Kvallens garv"?

Hur vet du det, är du själv dyslektiker? Eller har jag påstått att jag inte är det?

Jag vet det. Pa en lista av mojliga ord istallet for det felstavade ordet kan en dyslexiker ofta inte hitta den stavning som blir ratt.
Jag vet ju mycket lite om dig. Kanske du ar "multi begavad" och har bade perfect stavning och matte kunskaper ... men jag forvanas over din oforstaelse i hur andra manniskor kan uppfatta nagon som de kanske ser som ett stort problem om det blir benamnt "Kvallens garv".

/Hastflicka som var resurslarare under nagra ar och har en dyslexic son, som i dag ar ingenjor. Sonen gick i Amerikansk skola sedan arskurs 3 ... hans absolut svaraste amne pa universitetet, i jakten pa ingenjors examen var English 101. /
 
Att påstå att frasen "kvällens garv" skulle vara samma sak som att "driva med folk" är väl ändå att ta i. Jag förstår verkligen inte varför du är så upprörd.
Jo det handlar om att driva vara elak mot någon, i synnerhet om man följer upp med att personen är lat.

Om du tycker det är trevligt att någon skrattar åt dig och kallar dig lat så är det upp till dig, de flesta är förmodligen inte så förtjusta i det. Kan du verkligen inte inse att det för många kan vara sårande att någon skrattar åt en och kallar en lat?
 
Jag skulle själv föredra att någon korrigerade mig om jag skrev fel, vilket jag ofta gör. Jag fattar inte upprördheten. Sen verkar en tredjedel av alla svenskar vara dyslektiker, eller så handlar det om någon sorts självdiagnostik.
Nu korrigerade du inte utan skrattade och kallade personen lat, men alla vill inte bli offentligt korrigerade eller ens korrigerade även om det görs på ett vänligt vis och inte som här.
 
Jag skulle själv föredra att någon korrigerade mig om jag skrev fel, vilket jag ofta gör. Jag fattar inte upprördheten. Sen verkar en tredjedel av alla svenskar vara dyslektiker, eller så handlar det om någon sorts självdiagnostik.
Forskare anger mellan 5 och 8% har dyslexi men i litteraturen uppges mellan 2 och 10%.
 
Håller inte med i alla fall. Som sagt, elevens prestationer under terminen är det som ligger till grund för betyget. Det betyder att som lärare måste jag ha bevis på en hel massa saker som jag räknade upp. Att det förekommer uppblåsta betyg kan ju så vara men det är i så fall helt i strid med hur jag och de lärare som jag jobbade med.

Det är klart att det inte är okej med betygsinflationen, tittade du på skolverkets hemsida?
Där finns flera artiklar som berör olika sätt att försöka komma till rätta med problemet, betygsinflation går ju i strid med hur lärare bör arbeta.
 
Jag skulle själv föredra att någon korrigerade mig om jag skrev fel, vilket jag ofta gör. Jag fattar inte upprördheten. Sen verkar en tredjedel av alla svenskar vara dyslektiker, eller så handlar det om någon sorts självdiagnostik.
Andra människor är olika än dig och önskar kanske inte bli korrigerade.
Jag kan tänka mig att du inte framstod som att du ville korrigera av välmening utan att du framstod som någon som ville skratta åt folk.
 
Hur vet du det, är du själv dyslektiker? Jag har själv läs och skrivsvårigheter men inga problem om någon skulle korrigera något jag skrivit.
Som till exempel det där extra bindestrecket, som fått typ sju personer att gå i taket. Om det skulle göra er gladare skulle jag ta bort det, men det kan jag inte.

Men snälla du. Läs på lite. Googla. Det finns massor med info om hur dyslexi kan uppträda.

Och så säger du att du vill bli korrigerad. Det verkade inte så när du skrev face-book-grupp. Du hävdade att det var rätt eller lät bli att svara. Bland-ras-tik.
 
Att påstå att frasen "kvällens garv" skulle vara samma sak som att "driva med folk" är väl ändå att ta i. Jag förstår verkligen inte varför du är så upprörd.
Det är HELT obegripligt att du inte förstår någonting! "En halv facebookgrupp" blev förbannad på dig. Ett stort gäng bukefalister försöker förklara varför de sannolikt blev det. Och du kör FORTFARANDE "jag förstår verkligen inte"?

Om du kör på motorvägen och plötsligt har all mötande trafik på din egen körbana, då är det förstås alla andra som kör fel också?

Nästa gång du är lika säker på din sak, fråga inte här. Be inte om tankar. Du riskerar få några.
 
Uppenbarligenvisste läraren i fråga att kunskaperna för mer än godkänt fanns, annars hade han knappast skrivit ett separat papper där det TYDLIGT stod att kunskaperna för mer än godkänd finns, men att betyget blev satt till Icke godkänt på grund av EN missad uppgift.

Hur svårt ska det vara att läsa vad jag skriver egentligen?

Inte värst svårt.
Men det är väl heller inte så svårt att förstå - eller acceptera - att läraren inte kan ge godkänt betyg när eleven avstått från att fullgöra en (tydligen) obligatorisk uppgift.
För då har ju eleven inte fullgjort kursen och ska förstås inte heller få godkänt betyg.
 
Inte värst svårt.
Men det är väl heller inte så svårt att förstå - eller acceptera - att läraren inte kan ge godkänt betyg när eleven avstått från att fullgöra en (tydligen) obligatorisk uppgift.
För då har ju eleven inte fullgjort kursen och ska förstås inte heller få godkänt betyg.

En sådan var det dock inte och betyget är godkänt med råge eftersom den är gjord och skulle så ha varit även om hon hade fått noll och inget poäng på den uppgiften, så det som är störigt är att de inte sätter betyg utifrån kunskapsnivån.
 
Vad var det som gick fel i den svenska skolan?

Man har slutat bry sig om att skriva eller tala vårdat.
Det är nog inte så mycket skolan som "samhällssynen".
Man har avskaffat korrekturläsare, så det är gott om språkliga fel även i offentliga texter.
Man har sänkt kraven eller förväntningarna på att människor ska eftersträva att uttrycka sig korrekt.
Samtidigt som förväntningarna på korrekt språkbruk har minskat, har fora för uttrycksmöjligheter i skrift ökat explosionsartat i och med olika internetfora där "alla" kan skriva.
Annonser har blivit gratis på många fora, vilket innebär att annonsören/skribenten inte längre behöver komprimera text.

I övrigt verkar det vara samhällssynens förändring gällande vilka krav man kan ställa på barn och ungdomar, tillsammans med förändrad förväntan på fritidsaktiviteter, som orsakar en stark motvilja mot läxor på vissa håll.

Barn och ungdomar får idag lära sig att de har rätt att ställa krav, att de får bestämma mycket i sina liv. Det är antagligen roligare att spela dataspel eller fotboll, eller "hänga" med kompisarna jämfört med att läsa läxor.

Elever i skolorna är inte sällan uppkäftiga mot lärarna, som inte har längre ses som självklara auktoriteter, varken av eleverna eller av deras föräldrar.
Den samhällssynen har nog försvårat läraryrket avsevärt.
 
En sådan var det dock inte och betyget är godkänt med råge eftersom den är gjord och skulle så ha varit även om hon hade fått noll och inget poäng på den uppgiften, så det som är störigt är att de inte sätter betyg utifrån kunskapsnivån.

OK, ändrar mig.
Det är svårt att förstå dig.

Du skriver att man gett betyget "inte godkänt" av det skälet att en uppgift inte lämnats in (där uttryckte jag mig uppenbarligen felaktigt som tolkade att den inte fullgjorts).
Även om kunskaperna motsvarar bättre.
Men kursen är tydligen inte slutförd, och då ska ju betyget vara "inte godkänt".
Även om kunskapsnivån i stort är högre, så har eleven inte slutfört kursen och då ska den inte vara godkänd.
 
En sådan var det dock inte och betyget är godkänt med råge eftersom den är gjord och skulle så ha varit även om hon hade fått noll och inget poäng på den uppgiften, så det som är störigt är att de inte sätter betyg utifrån kunskapsnivån.

Som larare i en klass vet jag ofta ganska sakert ungefar var kunskapsnivan ar pa varje enskild individ. Jag kan dock inte satta det som betyg om jag inte har skrivningar och prov dokumenterade som visar exact vad jag betygsatt.
Som larare maste jag kunna redovisa varfor jag ger de betyg jag gor. Kommer mina chefer och fragar sa maste jag kunna redovisa via prov, skrivningar, och laxor varfor jag satt det betyg jag gjort. Da man ocksa har sa manga barn/ungdommar i klassen ar det en lisa for stjalen att ha ett ordentligt underlag for da VET man att man inte favoriserar nagon omedvetet.
Jag har manga ganger skrivit/sagt liknande kommentarer till foraldrar for att forsoka fa foraldrarnas hjalp i att pusha eleven som jag ser ar en "slacker" och inte gor vad de ska. De allra flesta larare vill varje elev sa val och gor vad de kan for att hjalpa eleven utvecklas och lara sig, inte bara amnet, utan ocksa livs lardommar om vikten av att fullfolja uppgifter och att det gor skillnad om man struntar/glommer i att lamna in uppgifter.
 
Och det är ju det värsta som kan hända en människa, att någon annan har lite roligt för sig själv.

Fast nu var det ju inte någon som skrattade lite för sig själv, utan någon som skrattade åt en okänd persons skrivfel inför hela offentligheten. Om man nu tycker att det är så roligt att någon skriver fel, att någon får en ångestattack, att någon är tjock eller har en fläck i rumpan - måste man då skratta åt personen offentligt? Jag förstår visserligen inte det roliga i det alls, men att peka på någon och skratta åt hen inför alla som är där känns bara oempatiskt och extremt onödigt.
 
Som larare i en klass vet jag ofta ganska sakert ungefar var kunskapsnivan ar pa varje enskild individ. Jag kan dock inte satta det som betyg om jag inte har skrivningar och prov dokumenterade som visar exact vad jag betygsatt.
Som larare maste jag kunna redovisa varfor jag ger de betyg jag gor. Kommer mina chefer och fragar sa maste jag kunna redovisa via prov, skrivningar, och laxor varfor jag satt det betyg jag gjort. Da man ocksa har sa manga barn/ungdommar i klassen ar det en lisa for stjalen att ha ett ordentligt underlag for da VET man att man inte favoriserar nagon omedvetet.
Jag har manga ganger skrivit/sagt liknande kommentarer till foraldrar for att forsoka fa foraldrarnas hjalp i att pusha eleven som jag ser ar en "slacker" och inte gor vad de ska. De allra flesta larare vill varje elev sa val och gor vad de kan for att hjalpa eleven utvecklas och lara sig, inte bara amnet, utan ocksa livs lardommar om vikten av att fullfolja uppgifter och att det gor skillnad om man struntar/glommer i att lamna in uppgifter.
En lisa för själen?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp