Rör inte min språkokunskap!

Fast det heter ju inte Face-book? Jag menar, det är ju ett namn på ett företag? Det är ju som att du väljer att skriva Grann-gården eller Teknik-magasinet. Ser du inte hur urbota fult det är? Jag vet att det inte är ovanligt (dubbel negation :eek:) att folk vill peta in bindestreck lite varstans i svenskan men just att slänga in det i företagsnamn på det viset har jag nog inte sett tidigare.
Du får tycka att det är hur fult du vill, det är inte fel att skriva Teknik-magasinet.

Varför inte? Och, nyfiken fråga, varför vill man skriva så? Vad är liksom poängen med det?
Det är grammatiskt helt rätt att använda bindestreck för att bilda ovanliga sammansättningar, i det här fallet valde jag det eftersom ordet innehåller båda svenska och engelska.
Det är helt enkelt inte fel.

@Blandrastik Facebookgrupp är väl knappast en ovanlig sammansättning?

Jag har aldrig sett någon skriva varken Face-book eller Teknik-magasinet. Tror det tar emot för de flesta att skriva det annorlunda än företagen gör själva helt enkelt.

Genom att söka sympati här. Du vill få oss att säga att Gud vad de är dumma och lättkränkta på fb. Men som du ser så är det rätt många av oss som inte ser det så.
Min frågeställning löd så här: Man kan undra varför just detta är så känsligt? Varför vissa saker, som jag inte fattar, verkligen upprör, medan viktiga saker bara passerar.
Jag blev förvånad över hur vissa reagerade, om du anser att det är jag som söker sympati så får det stå för dig. Jag tycker det är en märklig tolkning.

Det är grammatiskt helt rätt att använda bindestreck för att bilda ovanliga sammansättningar, i det här fallet valde jag det eftersom ordet innehåller båda svenska och engelska.
Det är helt enkelt inte fel.
Facebook är ett namn, så det är väll Mark Zuckerberg som bestämmer om det ska vara bindestreck eller ej mellan face och book precis som med vilka namn som helst.

Min frågeställning löd så här: Man kan undra varför just detta är så känsligt? Varför vissa saker, som jag inte fattar, verkligen upprör, medan viktiga saker bara passerar.
Jag blev förvånad över hur vissa reagerade, om du anser att det är jag som söker sympati så får det stå för dig. Jag tycker det är en märklig tolkning.
Nej detta var din frågeställning:
Jag har retat upp en hel, eller åtminstone en halv, Face-book-grupp. Det är en loppis-sida där någon ville sälja en "gravid klänning". Jag kommenterade detta som "kvällens garv" då jag aldrig hade sett en gravid klänning.
Och dra mig baklänges vilka kommentarer som fullkomligt haglade över mig.
Jag var tvungen att lära mig att så fick man inte göra, man skrev aldrig så om en annons.
Vilket fick mig att tänka på Buke-tråden "Annonsera mera", undrar om alla vet att "så får man faktiskt inte göra!"
I nästa kommentar står det att jag var hemsk, tänk om människan som skrivit annonsen var dyslektiker.
Här svarade jag att särskrivning handlade om lathet, inte om dyslexi.
Nästa kommentar var att nån hatade språkpoliser. Då svarade jag att jag hade skrivit "kvällens garv" en språkpolis hade naturligtvis skrivit om det uppenbara språkfelet.
Sen var jag omogen, lite senare blev jag kallad tant. Lite kontraproduktivt i mina öron.
Sen fortsatte kommentarerna, vissa var verkligen genuint upprörda över min kommentar.

Och så fortsatte det. Folk kommer undan med rasistiska inlägg, men jäklar om du påtalar någons skrivfel.
Man kan undra varför just detta är så känsligt? Varför vissa saker, som jag inte fattar, verkligen upprör, medan viktiga saker bara passerar.
Tankar om detta?

Personligen ifrågasätter jag en persons förnuft om de inte inser att en klänning kan inte kan vara gravid och det är ett enkelt skrivfel. Att sedan ge sig på den som skrivit det och driva med den är inte det minsta lustigt utan ett tecken på antingen dålig uppfostran eller brist på empati.

Det är orsaken till att folk blir upprörda, att folk upplever dig som elak och att du saknar brist på empati, om du vill fortsätta att upplevas på det viset så fortsätt för all del. En tanke är också att många arbetsgivare kollar upp folk på sociala medier. Jag skulle tro att din ansökan hamnat i papperskorgen om en framtida potentiella arbetsgivare sett den. Det är inget beteende som är önskvärt på en arbetsplats. Bara av den anledningen så bör man tänka sig för vad man skriver, det kan ibland ses många år efteråt.

Nej detta var din frågeställning:

Personligen ifrågasätter jag en persons förnuft om de inte inser att en klänning kan inte kan vara gravid och det är ett enkelt skrivfel. Att sedan ge sig på den som skrivit det och driva med den är inte det minsta lustigt utan ett tecken på antingen dålig uppfostran eller brist på empati.

Det är orsaken till att folk blir upprörda, att folk upplever dig som elak och att du saknar brist på empati, om du vill fortsätta att upplevas på det viset så fortsätt för all del. En tanke är också att många arbetsgivare kollar upp folk på sociala medier. Jag skulle tro att din ansökan hamnat i papperskorgen om en framtida potentiella arbetsgivare sett den. Det är inget beteende som är önskvärt på en arbetsplats. Bara av den anledningen så bör man tänka sig för vad man skriver, det kan ibland ses många år efteråt.
Jag gav mig inte på den som skrivit, jag kommenterade det som skrivits.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka