Rör inte min språkokunskap!

Okej. Fast jag skrev det verkligen i förbifarten just för att jag tyckte det var kul. Det var verkligen inte riktat till personen. Då hade jag nog påtalat själva skrivfelet, men det gjorde jag inte.
Fast det kommer ju indirekt vara riktat till personen som skrev det eftersom det var den som utförde handlingen som du tyckte var rolig. Förstår att det kanske inte var meningen, men jag tror att så blev utfallet i alla fall.

Skrivfel, faktafel, ren okunskap töntiga eller korkade påståenden. Har du missat den tråden?
Ja, den intresserar mig inte. Men det är väl lite beside the point. Jag undrar fortfarande varför folk skulle läsa om något fel och söka upp annonsen - och framförallt ifrågasätter jag att det skulle kännas värre för annonsören än om man driver med någon på fb, i en tråd som hen själv startat.

Ja, den intresserar mig inte. Men det är väl lite beside the point. Jag undrar fortfarande varför folk skulle läsa om något fel och söka upp annonsen - och framförallt ifrågasätter jag att det skulle kännas värre för annonsören än om man driver med någon på fb, i en tråd som hen själv startat.
Värre har jag aldrig påstått, men lika illa. Folk uppmanas att söka upp annonsen som inlägget handlar om.

Värre har jag aldrig påstått, men lika illa. Folk uppmanas att söka upp annonsen som inlägget handlar om.

Och hur kan de sedan håna annonsören, menar du? Folk i fb-gruppen uppfattade uppenbarligen att du hånat den som skrev om klänningen.

Kan du inte bara tugga i dig i du tydligen trampade fel i den där gruppen? Det känns ju rätt overkill att behöva bearbeta det här på Buke.

Jag tycker gott att man kan skratta åt roliga skrivfel och posta om stavfel, udda annonser och särskrivningar i trådar här på forumet. De tas ur sitt sammanhang och ingen vet vem som skrivit det felaktiga/roliga från början. Ingen person skrattas åt, bara orden/annonserna. Supertråkigt om någon skulle ta illa upp av sådant men om man vet med sig att det är ett känsligt ämne så kan man undvika trådarna i fråga. Precis som att man förstås inte går och kollar på en stand-up show om man tar illa upp av sådana skämt osv.

Jag tycker inte att det är trevligt att svara "dagens garv" på en annons. För det första är det ganska otrevligt bara, rakt av, och för det andra skulle det bli totalt kaos i alla köp- och säljgrupper om folks sätt att skriva skulle kommenteras. Oavsett på vilket sätt man kommenterar det.

Särskrivningen kopplas ibland samman med engelskan, där man ju särskriver en hel del och engelska är ju ett andraspråk, närapå, bland ungdomar idag.
Ja det lär vara den största anledningen till att det blivit så väldigt mycket mer utbrett.
En person i min närhet (som är född här, har gått i svensk skola och växt upp med i princip enbart svensktalande människor) pratar/skriver/hör nästan bara engelska om dagarna nu eftersom allt runt omkring hen är på engelska. När vi då skriver till varandra på svenska särskriver hen nästan allting. Hen använder dessutom en sorts... direktöversatt engelska när hen pratar svenska. Använder alltså uttryck som finns i engelskan med inte i svenskan och översätter orden så att det låter helfel om man inte fattar vad det är hen gör. Jag får nästan själv direktöversätta snabbt i huvudet hur meningen skulle låta på engelska och sedan översätta tillbaka till korrekt svenska för att hänga med. :p

Bindestrecken är inte skrivfel.
Fast det heter ju inte Face-book? Jag menar, det är ju ett namn på ett företag? Det är ju som att du väljer att skriva Grann-gården eller Teknik-magasinet. Ser du inte hur urbota fult det är? Jag vet att det inte är ovanligt (dubbel negation :eek:) att folk vill peta in bindestreck lite varstans i svenskan men just att slänga in det i företagsnamn på det viset har jag nog inte sett tidigare.

Och hur kan de sedan håna annonsören, menar du? Folk i fb-gruppen uppfattade uppenbarligen att du hånat den som skrev om klänningen.

Kan du inte bara tugga i dig i du tydligen trampade fel i den där gruppen? Det känns ju rätt overkill att behöva bearbeta det här på Buke.
Om jag skulle se min egen annons bearbetas här på Buke finns det ju en viss risk att jag skulle kunna känna mig hånad. Jag personligen har då inga problem med detta, men det är tydligen vanligare än vad jag trodde.
Buke är ett diskussionsforum som lever på att medlemmarna startar trådar. Trådar som handlar om saker man vill diskutera. Jag tyckte det var intressant att så många andra kände sig kränkta över något som jag bara hade skrivit som ett skämt i förbifarten. Eftersom tråden är över sju sidor, så verkar några andra medlemmar på Buke också tycka att det är en intressant diskussion, eller att ämnet mynnar ut i en annan intressant diskussion. Det är så det här forumet funkar.
För din del är det ju bara att lämna tråden, jag förstår inte ditt problem.

Om jag skulle se min egen annons bearbetas här på Buke finns det ju en viss risk att jag skulle kunna känna mig hånad. Jag personligen har då inga problem med detta, men det är tydligen vanligare än vad jag trodde.
Buke är ett diskussionsforum som lever på att medlemmarna startar trådar. Trådar som handlar om saker man vill diskutera. Jag tyckte det var intressant att så många andra kände sig kränkta över något som jag bara hade skrivit som ett skämt i förbifarten. Eftersom tråden är över sju sidor, så verkar några andra medlemmar på Buke också tycka att det är en intressant diskussion, eller att ämnet mynnar ut i en annan intressant diskussion. Det är så det här forumet funkar.
För din del är det ju bara att lämna tråden, jag förstår inte ditt problem.
Nej, det märks mycket riktigt att du inte förstår. När jag säger att det är overkill att bearbeta det på buke, så handlar det inte om vad jag läser. Det handlar om hur du hanterar att du fick folk emot dig på fb.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka