Rör ej vår Guru.

Sv: Rör ej vår Guru.

Jo här kommer en som jag hittade på internet
sittande.jpg

Aha. Det var inte en sån jag tänkte på, men det var kanske det OlleAtlas menade också?

Visst är det så. tyvärr får man väl säga. Missuppfattningen att vanlig dressyr handlar om att "sparka och dra" tror jag också kommer från de som inte kan eller förstår. Dåliga instruktörer finns inom alla dicipliner. Goda instruktörer också. själv spelar det ingen roll för mig vilken inriktning en instruktör har. En bra instruktör lär ut god ridning och tar hänsyn till häst och ryttare. Det måste finnas en röd tråd och ett konsekvent sätt liksom ödmjukhet.
Kyra är ju en otroligt duktig ryttare som rider på ett sätt som har väldigt mycket gemensamt med den akademiska filosofin.
Det finns mer likheter än olikheter mellan ridstilarna bara man tar sig tid och tar reda på mera. (inte lyssnar på alla fördomsfulla uttalanden,som det flödar av)

Kyra är ju en otroligt duktig ryttare som rider på ett sätt som har väldigt mycket gemensamt med den akademiska filosofin.

Det där får stå för dig.
Jag håller inte alls med om det. Det jag har läst (har hennes bok), sett och hört från henne stämmer inte alls överens med min filosofi, som jag själv tycker är mycket lik, eller helt lik, den Akademiska Ridkonsten.

Men skitsam för det var inte det vi skulle diskutera.

Håller dock med dig om det med tränarna. Man stöta på bra eller dåliga vart som helst.

minda skrev:
Jo här kommer en som jag hittade på internet
sittande.jpg

En sådan har jag haft, också 55 i omkrets. Men tyvärr blev det punka på bollen. Jag klarade inte att sitta på den utan att hålla i mig eller ha fötterna i marken. Det räckte att jag stödde lillfingret, men utan det var det kört.

OA

Spider84 skrev:
Aha. Det var inte en sån jag tänkte på, men det var kanske det OlleAtlas menade också?

Vänta nu, har jag talat om en boll? Vad menade jag, fattar inte riktigt? Bakplåten?

Hmmmmm, jag börjar bergis bli senil:

OA

Du pratade om en balansboll man står på.

Trodde var en sån typ leksak man hade när man var liten fast en vuxen variant av det.

Eller har jag förväxlat dig med någon annan nu?

*knapplån*

Jag trodde det var en sån här ni pratade om:

Rock001.jpg

martin-balansen.jpg

Spider84 skrev:
Du pratade om en balansboll man står på.

Trodde var en sån typ leksak man hade när man var liten fast en vuxen variant av det.

Eller har jag förväxlat dig med någon annan nu?

Achso, det var PAC som skrev om bollen. Men den verkar smart :D.

OA

Jag har också Kyras bok och ser mer likheter med den akademiska filosofin där än med den vanliga dressyrläran. Men, men. Vi kanske har helt olika uppfattningar om den akademiska också. Det finns ju olika "grenar" och uppfattningar även där. Flera jag tittat på (instruktörer) är mycket mer åt centrerad ridning än det akademiska, men de kallar sig ändå akademiska tränare. Det bevisar ju bara att man inte ska bry sig så mycket om vad "namnet" på undervisningen heter utan på vad som faktiskt sägs och förmedlas av tränaren. Min egen syn på ridning tycker jag också stämmer helt överens med den akademiska filosofin. I senaste numret av Hästmagazinet (tror jag det var) fanns en artikel av Christina Drangel. Den stämmer helt överens med mina tankar om ridning.
Jag rider dressyr men ett tag tränade jag för en hopptränare för det stämde så bra med hur jag tycker ridning ska vara.
Många borde vara mera öppna för olika tränare och låta bli att stirra på deras "etikett"
Ibland är det riktigt kul att se att människor som säger sig förespråka helt olika inriktningar slutligen kommer fram till att de vill samma saker. Händer ganska ofta faktiskt.

jag tycker nog att uttrycket förböjd är ganska förvirrande:) skulle mycket hellre kalla det för felböjd men som sagt så är det kanske lite sent påtänkt att börja ändra nu;)

Glorfindel: jag vet inte om jag tänker inte riktigt som du nu, men hästar som tvingas böja sig mer än de för tillfället klarar av får ju ingen riktig böjning så antagligen blir de skeva och krokiga någonstans efter nacken/halsen/ryggen, så då stämmer det ju...:)

hoppas någon fattar mitt flummiga kludd;)

Du har ju faktiskt rätt.
För en häst som man kallar förböjd är i själva verket inte böjd - annat än i halsen. :angel:

Böjningen måste börjas bakifrån görs inte det så....

Senast ändrad:

Det är nog ganska många som har erfarenhet av Dressyr som Sparka och Dra. - det känns inte rätt och då söker man alternativ.
Därmed inte sagt att all Dressyr är Sparka och Dra.

Jag tycker mycket ridning låter väldigt bra i teorin, men sedan när det kommer till ridning så ser det inte lika harmoniskt ut.
Jag har sett CD rida uppvisning- mitt intryck - blå sammet:angel:

Om man skall döma en tränare efter dennes elever så är de bästa videos jag sett Sally swifts två videos, hennes elever gör som hon säger.
hennes sätt är lite för långsamt och flummigt för mig personligen, men hon lyckas ju åtminstone förmedla ridning helt fritt från "Sparka och dra".

Tycker Kyra har mycket vettigt att ge. Framförallt kanske till publiken i fråga om inställning till Hästen.
Jag förstår precis hur du tänker ang henens släktskap med det possitiva tänket inom AR. De "tävlingsformskrititska"Tyskarna har också lyft fram hennes ridning som ett exempel på Klassisk dressyr.

En sak som jag undrar över dock. Hon påpekar att man inte får luta sig bakåt, men hon får inte stil på alla sina elver.
Och Emma Hindle skall vi inte tala om.

Kyras ege rritt på Andiamo Thyme i globen var också något helt anat än spraka och dra. En av de få gånger jag sett en Dressyrhäst böja bakbenets leder - tom knäet :BOW:

Jag tror inte Kyra KAN föra över det hon kan till sina elever, om inte eleverna också besitter 'det'. :idea: Jag gissar att det är något inbyggt, som man ej är medveten om, som går reflexmässigt (på känsla om man så vill) och sådant är ju inte helt lätt att föra över till andra. Speciellt inte till ryttare som kanske inte har henne talang.

Ett bättre ord för förböjd kanske skulle vara att säga att hästen viker sig...

jag tror att jag sett det i engelsk litteratur.
De kallar det "Jack knife", det är väl en fäll kniv?

Jag tror att det finns en allmän frustration hos tränaren när eleven inte gör som man säger åt den.
Själv tänker jag att; jaha hur skall jag förklara det här bättre då, och känner mig :confused: :confused: :confused:

En speciell beryktad tränare blir förbaskad i detta läget.:angel:

Medan jag vet tränare som lägger HELA ansvaret på eleven.
Funkar det inte så är eleven obildbar, de ger upp.
jaghar hört tränare som talat väldigt illa om sina elever..

Jag gilllar inte det, utan bekänner mig helt till talesättet.
Om inte eleven lärt sig - såhar läraren inte undervisat.

Lite Kuriosa om Kyra - så talar även hon om att gå på toa....:D
Vad som är fantastiskt med henne är att hon tar till sig nya saker, och försöker förklara saker på flera olika målande vis.

Hon kanske hör till dem som inte kan stanna eleven och säga nu bli lite arg:devil: vad vet jag.

Christopher Hess är så artig att han står och säger ...
In my point of wiew... så tycker jag att den kanske... lite....

Pedagogik är svårt.
Och att lära ut subtila saker...

Eller rätar ut sej :idea:
För det är ju det de flesta förböjda hästar gör, rätar ut sej överallt utom i halsen :D

Fällknivsbeskrivningen funkar ju super.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka