Rör ej vår Guru.

Sv: Rör ej vår Guru.

Tack, funderade vidare när jag mockade.
är det bara ett gäng röda blodkroppar eller rent blod?

jag vet att man måste ha det i beräkningen när man mäter "antal vita" i jakt på infektion.....

Susan skrev:
Tack, funderade vidare när jag mockade.
är det bara ett gäng röda blodkroppar eller rent blod?

jag vet att man måste ha det i beräkningen när man mäter "antal vita" i jakt på infektion.....

Såvitt jag kommer ihåg var det bara röda blodkroppar det rörde sig om, inte rent blod. De släpps väl fria när hästen behöver dem (tex vid flykt) för att öka syreupptagningen osv (tror jag, måste kolla i mina papper igen känner jag..men det ska nog stämma).

EDIT:
Såhär står det i mina böcker/anteckningar.

30-45% av blodet är röda blodkroppar.

Mjälten bildar en del av de vita blodkropparna, dessutom har en häst i vila en reservkapacitet av röda blodkroppar lagrad där.
Denna reserv töms till blodomloppet när hästen blir skrämd (adrenalin) eller vid ansträngning, vid båda tillstånden för att öka syreupptagningen.
Mekanismen är en anpassning som hästen har utvecklat för att kunna göra snabba maximala prestationer.

Räcker det? :p

Senast ändrad av en moderator:

Men själva blodmängden borde alltså kvarstå? Rätt intressant ändå, tänk vad man kan lära sig på en tråd när vi ska ge fasen i andras guror.

jegra skrev:
Men själva blodmängden borde alltså kvarstå? Rätt intressant ändå, tänk vad man kan lära sig på en tråd när vi ska ge fasen i andras guror.

Om du menar plasman och de vita blodkropparna så ja.
Det är endast procenten/mängden röda blodkroppar som berörs av mjältreserven.

Hoppas jag fattade dig rätt nu, annars får du hojta till. :o

Kyra i Umeå: Det var inget generellt upprop att ryttarna i allmänhet skulle sätta sig längre bak i sadeln. Det gällde 2 av ryttarna som var med och red.

svea skrev:
Blir det alltså ungefär samma effekt som bloddoping?

Är inte helt haj på vad 'bloddoping' är men om du menar en högre procent röda blodkroppar i blodet (högre syreupptagningsförmåga, syre binds till hemoglobin som finns i röda blodkroppar och bla bla) så ja. :D

bigganl skrev:
Kyra i Umeå: Det var inget generellt upprop att ryttarna i allmänhet skulle sätta sig längre bak i sadeln. Det gällde 2 av ryttarna som var med och red.

Aha okey, då var artikeln helt missvisande kanske , tillhör ju inte ovanligheterna direkt;)

Dô, som vi säger här i Göteborg - den boken var full av en massa grekiska beräkningar som ex Y+yt-b*+Oq=ö

så vad jag minns på rak arm efter jag skummade igenom innehållet är det ovan med blodmängden i vila och att det även är bra för dressyrhästar att hoppa som styrketräning, fast hindren behöver inte vara så höga för dem
och att om en häst är skev i en sida, så kan man ställa upp sneda hinder för den och styra den att enbart hoppa mot den sidan, så den tränar upp sig i den sidan

.... hm, ordagrant stod det säkert mer veterinärt bättre förklarat och det där med sneda hinder stod nog i den andra boken från dem som jag multitask-läste samtidigt när jag tänker efter

hon är veterinär och det är ju som idrottshäst-medicin läkarbok - de har iallafall gjort ordentliga studier som grund för det som står

En guru som inte nämns här vad jag har sett, är Paul Belasik, och han har lånat ut sin ena klassisk ridning/br/ar/whatever häst, ett helt vanligt engelsk fullblod var det, och de har forskat på hästen mitt under den fått göra levader och annat - fast den dog tyvärr några månader efter av kolik.
samband mellan kolik och levader finns nog inte för det :eek:

Det är även de som forskat på Spanska ridskolan i Wiens hästar som Kottas hjälpt dem med.
Fast det är inte med i dessa böcker. Och jag har inte sett något om att även Spanska ridskolans hästar fått kolik efter de gjorde levaderna - fast det kanske de aldrig skulle erkänna öppet om det var så :D

Jag skall titta efter vad fortsättningen om blodvolymen i aktivitet var :D - misstänker att det var fullt med grekiska där så det tar längre tid att avkoda än den veterinärengelska texten

Helt apropå förresten - vad är det för fel på Bo Tibblin?

Har för mig jag läst om någon diskussion/er tidigare. Är Bo Tibblin en guru?

:-)

som hinduistiska väckelsemöten detta gurusnack! - de har många gurus där och ännu fler gudar i olika färger och kroppar - en gud är blå t ex, och en är svart - Kali, och skall man gå efter den hinduistiska tideräkningen är det sista tidsåldern nu, Kali Yuga tiden då allt är i sönderfall och sedan kommer han huvudguden Shiva tillbaka reinkarnerad som en vit häst faktiskt och allt i världen skall bli underbart då - säger de :-)

.... Tantrisk kundalini yoga program för hästar ... fast då är vi tillbaka på samtida västerländska stretching-former för hästar igen
Vilket håll man än tycks gå!, så går hjulet runt iallafall :D

Hur var det nu med Bo Tibblin? :D

PAC skrev:
Hur var det nu med Bo Tibblin? :D

Jag tror att Bo Tibblin är närmast en svordom på Barock. :angel: :devil:
Eller så blandar jag ihop med Eric Lette (stavar han med c?).

Susan skrev:
Båda två är svärord här men gurus på Dressyr kanske???

Mjääääää.. Är det verkligen så?
Jag tycker att i alla fall Lette har lite smurfstatus på Dressyr också men jag har kanske drömt. Det måste jag gjort, nu när jag tänker efter, för det är väl inte ofta det diskuteras så vilt på Dressyr tycker jag. :d

"Min ridlärare" (känns som detta blivit ett standardbegrepp från min sida) har i alla fall Lette som husgud och han är ju lagd åt det klassiska dressyrhållet. Tycker han själv.
Ur samma mun kommer också orden "Sveriges ridskolor lär ju ut klassisk dressyr, inte är det någon större skillnad mellan tyskarna och det vi har i Sverige inte!". Kuriosa. :D

Sk. Gurus på dressyr tycker jag är Ulla, Brinken, Kyra och ibland viskas det om Ankys tävlingsridning.

EDIT:
Blev jag för vass nu? :o

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror ibland att du antingen är överintelleigent, fullkomligt uttråkade eller helstollig :D

Det bara sprutar ut fakta ur dig :D:) :)

Jag har läst Belasik :d

Han är inte en guru för mig men helt klar en del av min kunskapsbas. ( och inte bara min har jag märkt....):D

Han har en hel del fantastiska rörelseanalyser angående svårare Dressyr som han kommit fram till genom Trial and Error.

Rätt skojjigt att läsa om mannens vedermödor från början att lära sig sitta ned i traven och hur han stretchade och strectchade för att sitta bra - hela vägen till att hamna i en "skrevsits"

Han är frikostig med sina egna misstag, men ibland undrar jag vad han känner för de stackars djuren egentligen:confused:

"Mime" however - som jag antar var den häst som han lånat ut till försöken i Zurich. Hade en mycket bra exteriör för samling.
Skall bli spännande vad de får för resultat.:bump:

Jag skulle också vara intresserad om de fick olika resultat med olika grenar av lippizaner. De kan ju vara så olika i typen...

Fortfarande intresserad av Fellponny?
Står det om i ridsport...
Fortfarande intresserad av Paso Fino?

SUS

Håkansson. Väl?
"Hon som rider sina dressyrhästar i skogen" :D

Susan skrev:
Jag har läst Belasik :d

Ännu något som jag som liten skitunge inte vet vad det är? :D
(Och nej, jag har inte läst igenom PAC's inlägg ordentligt än, minns att jag är halvt borta av förkylning.)

Paul Belasik - klok (intressant) man som skrivit några böcker som alla bör läsa ;)

evis skrev:
Paul Belasik - klok (intressant) man som skrivit några böcker som alla bör läsa ;)

Aha! :idea: Vad handlar böckerna om då?
Och med alla antar jag att du pikar mig för att jag inte läst dem? :p

Undras var man kan få tag på de böckerna..

Inte riktigt en pik - men en rekommendation! Han diskuterar ganska mycket fram och tillbaka kring olika tekniker - och läror.
På Hästbokhandeln (http://www.hobbybokhandeln.com/hastbok/) finns vad jag ser nu, Dressage for the 21st Century och Exploring Dressage Technique. Det finns fler, Riding Towards The Light har jag i skåpet och uppfattade som att det är den första boken han skrivit (?).

Hemsida; http://www.paulbelasik.com/

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka