Sv: Rör ej vår Guru.
oops vad som händer på bollfronten när jag är borta en stund
Alla bollar är bra!
Både balansplattan och balansbollen
En boll till kan jag nämna :-) När mitt vänstra knä gick sönder, så funkade det inte så bra i vanliga gymmet med normala vikter på (finns ju en massa apparater där)
så jag fick mjukjobba upp styrka, balans (benet då), rygg osv - med en variant på Susanne Lanefelts Åååh Kniiiip - man ligger på rygg, och böjer upp knäna - fast mellan knäna sätter man fast en lagom stor boll (storlek olika preferens men inte sååå stor som balansbollen där på bilderna :-) ) - och sedan kniper man runt denna bollen med låren/knäna. Alltså inte från punkten där knäskålarna sitter för då arbetar man ju kobent när man trycker och har noll effekt på annan muskulatur.
Utan från punkten som är närmare knävecken då, så alla muskler jobbar (även magens faktiskt)
Man kan sedan göra som Lanefelt då - lyfta upp hela rumpan och ryggplanet från marken och knipa runt bollen med knäna i det läget, så får man med rumpans muskler bättre också.
Och så kan man träna just lårens baksidemuskler för att *dra ihop/ner* sig bak - man kanske är svagare i dem än de främre
- exempel: jag är enormt stark i mina främre lårmuskler och sidorna (kallas fascia) - det hade ju sin funktion då, eftersom jag lyfte mig själv med musklerna och stod ju mycket böjt, och måste stå starkt då - och denna lilla muskelasymmetri märktes TYDLIGT när jag sprang mina kvartsmaraton - på slätmark sprang alla förbi mig, jag kommer liksom inte *ner* ordenligt med benen just på grund av de svagare lårbaksidemusklerna. Men i vartenda uppförsbacke sprang jag om alla de andra - eftersom deras framsidemuskler kroknade då i de lägena men mina tog äntligen vid.
Det tog ett tag innan jag hade listat ut muskelsambanden i detta fenomen :-)
Kan säga i en parallell - detta fenomen är typiskt för just hockeyspelare också - pga den ställning de har när de tränar och spelar - framåtlutad och hur skären görs när de åker griller (de har världens starkaste fascior, lårframmuskler, men löjligt svaga i innerlårmuskulatur bl a) - många hockeyspelare
utan skridskor på är ganska roliga att se, för de har en tydlig Kalle Anka-stjärt när de står och går, som om de var på isen med skridskor på fortfarande - fråga Brink om detta vad han har kommit fram till om muskulatursaker vid sitt karriärbyte från skridskor till sadel, han borde ha något att tillföra där