Rör ej vår Guru.

Sv: Rör ej vår Guru.

oops vad som händer på bollfronten när jag är borta en stund :eek: :)

Alla bollar är bra! Både balansplattan och balansbollen

En boll till kan jag nämna :-) När mitt vänstra knä gick sönder, så funkade det inte så bra i vanliga gymmet med normala vikter på (finns ju en massa apparater där)

så jag fick mjukjobba upp styrka, balans (benet då), rygg osv - med en variant på Susanne Lanefelts Åååh Kniiiip - man ligger på rygg, och böjer upp knäna - fast mellan knäna sätter man fast en lagom stor boll (storlek olika preferens men inte sååå stor som balansbollen där på bilderna :-) ) - och sedan kniper man runt denna bollen med låren/knäna. Alltså inte från punkten där knäskålarna sitter för då arbetar man ju kobent när man trycker och har noll effekt på annan muskulatur.
Utan från punkten som är närmare knävecken då, så alla muskler jobbar (även magens faktiskt)
Man kan sedan göra som Lanefelt då - lyfta upp hela rumpan och ryggplanet från marken och knipa runt bollen med knäna i det läget, så får man med rumpans muskler bättre också.

Och så kan man träna just lårens baksidemuskler för att *dra ihop/ner* sig bak - man kanske är svagare i dem än de främre
- exempel: jag är enormt stark i mina främre lårmuskler och sidorna (kallas fascia) - det hade ju sin funktion då, eftersom jag lyfte mig själv med musklerna och stod ju mycket böjt, och måste stå starkt då - och denna lilla muskelasymmetri märktes TYDLIGT när jag sprang mina kvartsmaraton - på slätmark sprang alla förbi mig, jag kommer liksom inte *ner* ordenligt med benen just på grund av de svagare lårbaksidemusklerna. Men i vartenda uppförsbacke sprang jag om alla de andra - eftersom deras framsidemuskler kroknade då i de lägena men mina tog äntligen vid.
Det tog ett tag innan jag hade listat ut muskelsambanden i detta fenomen :-)

Kan säga i en parallell - detta fenomen är typiskt för just hockeyspelare också - pga den ställning de har när de tränar och spelar - framåtlutad och hur skären görs när de åker griller (de har världens starkaste fascior, lårframmuskler, men löjligt svaga i innerlårmuskulatur bl a) - många hockeyspelare utan skridskor på är ganska roliga att se, för de har en tydlig Kalle Anka-stjärt när de står och går, som om de var på isen med skridskor på fortfarande - fråga Brink om detta vad han har kommit fram till om muskulatursaker vid sitt karriärbyte från skridskor till sadel, han borde ha något att tillföra där :D

Jag var också i Globen och såg den ritten. vilken fröjd för ögat.
Jag kan dock inte uttala mig om hennes elever. Har sett alldeles för få för att kunna säga något, (de som tillhör eliten) men det hon säger i boken är mycket klokt. Hon har precis som du sa en väldigt ödmjuk inställning till hästen och jag gillar hennes sätt att backa istället för att gasa på när hästen inte förstår. Hon poänterar grunderna hela tiden och går tillbaka när hästen inte är med. Ofta tycker jag man hör -mera drivning, mera skänkel! när hästen inge gör som ryttaren vill. Kyra vill ju göra tvärtom istället och ta det från grunden så hästen är med, utan hårdare skänklar. Helt i min smak. Hennes uppmaning om: "eftergiften från ryttaren först" är också bra. Många förespråkar att ryttaren ska hålla tills hästen ger efter och först då ge sin eftergift.
Det finns mycket att säga men god ridning med hästen i fokus är bra. oavsett om tränaren är hopptränare, akademisk eller westerntränare tycker jag.

Vill bara säga att det var väl uttryckt av dig Susan. Rakhet och samling hör ihop. Det ursprungliga syftet med böjning i den gamla skolan var att få hästen absolut rak, en viktig egenskap för den högre skolan. Man skjuter brevid målet om man borser från detta och böjningen blir ett självändamål. Det är inte bara dagens ARryttare som har problem med detta, problemet var välkänt i den gamla skolan, en och annan föll också för frestelsen även då att böja för mycket. Man kan lära hästen att undkomma ryttarens inflytande genom böjning eftersom hästen lär sig att alltid röra sig på dubbla spår, ofta lite i sluta, och på så sätt undkomma alla försök till samling, jag har sett det hos några AR-tränade hästar.

Samling ger kortare steg, inte ökat undertramp vilket är viktigt att känna till. Folk uppfinner alla slags makapärer (hjälptyglar) för att få hästar att trampa under sig mer men det som vanligtvis händer är att hästen frikopplar i länden och börjar arbeta som om den bestod av två delar. Att arbeta överdrivet med böjning och låg form ger samma effekt, det blir en återvändsgränd och för dessutom vikten mer på framdelen. Hästen behöver öva sig i att både länga stegen och korta dem för att uppnå rätt smidighet i bakbenens övre leder och därmed kunna föra vikten bakåt.

[
QUOTE=Susan]Jag kan reda ut skillnaden mellan AR och Klassiskt.
Anledningen att jag tycker att man skjuter beredvid målet så kan tex. inte samling uppstå om man inte har en böjning i knä och SL led, (mellan bäcken och länd).
Eftersom man fokuserar på att hästen skall trampa in under kroppen med bakhovarna så kommer man inte åt dessa leder
Lyckas man få hästen att böja samtliga leder i bakbenet (inkl tidigare nämnda) så tar hästen kortare steg.
Genomfelaktig fokusering anser jag att man lägger krokben på sig själv.:smirk:

- - -

Man uttrycker det att hästen skall trampa in under tyngdpunkten. istället för att aktivt flytta den bakåt

OLIKA VÄGAR TILL ROM - säger man diplomatiskt

Som du skriver så rakriktar man aldrig inom AR vilket är a och o inom det Klassiska. Där rider du hästen rak länge innan du böjer, och du förböjer inte!

jag är partisk - javisst
Jag vill att en ridlära skall passa in i det man vet om anatomi fysiologi och rörelselära.

Hästhälsa är balans - oavsett om det handlar om ridning eller skoning
:D[/QUOTE]

Susan skrev:
.

En sak som jag undrar över dock. Hon påpekar att man inte får luta sig bakåt, men hon får inte stil på alla sina elver.
Och Emma Hindle skall vi inte tala om.

Jag läste lite om när Kyra var i Umeå och då ville hon ju att ryttarna skulle sitta längre bak i sadeln för att komma åt bakbenen. Men tyvärr finns det nog få ryttare som kan sätta sig längre bak i sadeln utan att luta sig bakåt (Jan Brink är ju tex en) för att dom är inte tillräckligt stabiliserade i bålen. Ärligt talat så tycker inte jag att det är rätt väg att gå eftersom många ryttare gärna trycker undan ryggen när dom sitter så, det krävs ju en välutbildad och stark häst för att klara av det och det blir dom ju inte efter 2 lektioner för Kyra:crazy:

Jag kan känner igen att man måste RIDA bakbenen.

men det är mer att man måst ha kontakt och kontroll med båda sittbenen.

och sita längre bak i adeln ojojoj om en sadelinprovare fick höra det :D

Jaja det är nog svårt att förklara hur man själv gör verkar det som överlag.

Vilka förväntningar du har då :D

Det känsn verkligen som alla har sagt det de tycker så många gånger.
och all vet var de andra står, så det blir inte så mycket diskussion om någon ting.

Ärligt talat så vet jag inte vad som är värst, när man slår varandra i huvve, eller total stiltje.

Vi verkar behöva nytt friskt blod att hetsa upp oss över.

axel skrev:
Tråden har tappat sitt focus.

Själv tycker jag att det är rätt trevligt när en tråd som från början handlade om ett uttjatat ämne (eller står och stöter och blöter med samma åsikter) tar helt andra riktningar, då kan nya intressanta diskussionsämnen dyka upp. :idea:

Susan skrev:
Vi verkar behöva nytt friskt blod att hetsa upp oss över.

*nickar*
Barock börjar bli tråkigt, jag rannsakar min hjärna för att hitta något att röra om med men det enda jag kommer på är att lägga in mina avknäpptbilder (de jag visat dig) och fråga vad som är fel. :devil: :p

Alt, lägga in mina galoppbilder från när jag var hos dig men där ser man bara några vita diffusa fält och min hjälm. :crazy: Fast det kanske vore en bra gissningstävling..

Äsch det funkar ifall allt gammalt blod känner sej intresserade av att diskutera igen! På slutet är det alldeles för många som gett upp....

Det är lätt att tappa motivationen att läsa/skriva här när det känns som om "diskussions-klimatet" är lite väl "jag har rätt, ni har fel" precis hela tiden, kanske. Kan inte svara för någon annan - men saknar flera.

Fast det är kanske så att nytt blod är bäst - efter några år börjar man känna igen de flesta diskussionerna :D - Kanske har dom bara ledsnat på diskuterandet och rider mer i stället :)

Om blod :-)

En hästs blodvikt är 10 % av hästens totala vikt - och är på ca 40 liter i vila.

Lärde jag mig precis igår natt från min nyanlända bok Conditioning Sport Horses av veterinärforskare Hilary Clayton från McPhails forskningsinstitut.

40 liter blod i en häst, det var mycket - människan har bara ca 4 liter eller vad det är

vad liten jag kände mig helt plötsligt i jämförelse :-)

sedan har jag gjort en övergripande studie utifrån *onormal* (men vetenskapligt korrekt) kulturhistoriskt och kulturgeografiskt perspektiv för att få med själva bakgrundskontexterna (bakgrundssammanhangen) som alla de olika skolorna och guruskribenterna osv som det refereras till uppstått ur - alltså hur, varför, osv i sin samtid.

Och det är faktiskt många av de kontemplationerna som fötts av att läsa alla meningsfulla och *meningslösa* (inte meningslösa för mig då :-) ) trådar och inlägg från alla möjliga här - oavsett av vem och vad som avhandlas.

Det är många röster - för mig då som då inte är varken det ena eller det andra - men ändå både ett gammalt och ett ungt blod - gammalt blod i vissa avseenden, men ungt blod i andra avseenden. Speciellt när det kommer till att försöka *avkoda* och lista ut alla dessa guruinitialer som skrivs :)

Men! men nu börjar jag fatta och få ihop det. :) Det har varit som att "läsa" rena kyrilliska alfabetet ett tag :-)
Det skall bli intressant för mig vad mitt studiematerial *talar om* för mig i slutändan, vad som växer fram ur det så att säga.

PAC skrev:
En hästs blodvikt är 10 % av hästens totala vikt - och är på ca 40 liter i vila.

Förändras blodmängden när hästen rör på sig?

Kunde bara inte låta bli... *skrattar*

Ja hästen har en blodresersv i något organ, kan det vara blintarmen.
( Det är tjugo år sedan jag läste det här...)
Detta extra blod kan hästen på ngt vis skicka ut om det skuell behövas
detta gör att blodprov på stressad häst kan bli väldigt missvisande.

Obs det är länge sedan jag läste det här, någon annan är säkert mer uppdaterad

Det är den sk mjältreserven (röda blodkroppar).
Läste detta för någon månad sedan. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka