Rör ej vår Guru.

Sv: Rör ej vår Guru.

:rofl:

Det där med magdans kurs var nog ingen dum idé. Det svåra är att få dem att göra det. :angel:

Jag själv hade nog mått bra av det också. Så låst som jag är i korsryggen och mina höfter. :crazy:

Står inget om hjälpgivning i de la Guerniere.

Enbart vilka sorters skolor man kan använda sig av.

Spider84 skrev:
Guerinieres bok räknas som bibeln för en ryttare eftersom han lyckades med att skriva vad alla tänkte och kände för hästar och ridning i Europa under 1800-talet.

Ett litet tillrättaläggande. Gurra de la Guru kunde knappast sammanfatta 1800-talets tankar om ridning eftersom han då var synnerligen död.

:p Fel århundrade. :o
Bra att hjärnan funkar som den ska ibland. :D

jacko
Jag sa inget om att det var en bok man lär sig rida från. Jag sa att det är en bok man borde ha läst som ryttare eftersom det är en så stor del av ridhistorian.
Sedan brukar den beskrivas som att han skrev ned det alla tänkte (där jag läst om boken iaf).

Sorry, högg kanske din knapp i onödan.

Min kommentar var riktat till detta uttalande
"Så till AR. Även där pratar man om axlar och bäcken, medan hjälpgivningen rent konkret är lite annorlunda.
Jag upplever den personligen vara en förenklad ridning som skjuter förbi målet. Om det beror på att hjälpgivningen är baserta helt på Gueriniere eller kommer annanstans i från vet jag inte. Har inte orkat läsa Guerniere, ochtyvärr inte lärtmig stava hans namn"

Och eftersom det var hjälpgivning som diskuterades och sedan rekommenderades de la guru, kände jag att det inte hade med vartannat att göra.

då du får lura dem till att göra magdans - säg att professor det eller det, docent inom det eller det har sagt att det är bra ;) :-)

svinga rockringar kanske?

Det finns ju den där balansplattan - en platt sak på en boll, som många sjukgymnaster osv använder för de med fot och ben skador när de skall träna upp småstyrkor igen.
Själv har jag aldrig lyckats stå kvar på den, inte ens med väggstöd för armarna att hålla mig i = urkass antagligen och jättesvårt, men jag tror att meningen är att man skall enbart röra/snurra runt sig på den med hjälp av bäckenet/höfterna, så man bygger upp rörligheten, styrkan, muskulaturen och balansen.
Måste väl ha någon effekt på bäckenregionen :confused: - jag skall höra efter.

Den där grejen du snackar om lekte jag mycket med som liten. Det hade kanske inte varit en dum idé att införskaffa en sådan att träna balans på och avslappning för jag spänner mig om jag ställer mig på en sådan.

Svinga rockringar. :D
Jag kan då inte det speciellt bra. Mina höfter vill inte alls vara med.
Hade velat dansa salsa eller något för att hjälpa höfterna att släppa. :crazy:

Spider84 skrev:
Hade velat dansa salsa eller något för att hjälpa höfterna att släppa. :crazy:

Gissa vem som går med sin make och dansar salsa på måndagkvällar? :angel: :angel:

OA

Kan varmt rekommendera en balansboll (i rätt strl)
Dom är kanon för höfterna och visar en obarmhärtigt om man har dålig balans:o
En sådan skulle kunna vara bra för alla ryttare i alla discipliner man känner MKT tydligt hur mycket minsta lilla rörelse man gör och påverkar (om man tänker att bollen är en häst) låter lite flummigt kanske:smirk: men jaja den är bra iallafall:)

Vilket fusk!

De har gratis prova på med salsa imorgon. Funderar på om jag ska lyckas locka med pojkvännen dit. Problemet är att han gör lumpen så han kan inte gå med mig om jag hade velat börja med sånt. :crazy:
Eller kan man gå bara en person?

minda
Det var kul att höra. Men vad är rätt storlek?

Tror att dom finns från 45 till 75 i omkrets. För en i min längd ca 1,63 så är en boll på 55cm perfekt, när man sitter på den (väl uppblåst) så ska benen vara i 90 Grader efter vad jag lärt mej iallafall.

Hm....pratar du och OlleAtlas om samma sak nu eller är det bara jag som inte kopplar dem till samma sak? :o

Du råkar inte ha en bild på vilken du menar så jag vet vad vi pratar om.

Enligt det jag har fått lära mig finns det egentligen ingenting som heter förböjd, ordet är en felöversättning av tyskans 'verbogen' vilket betyder skev, sned eller krokig. Utifrån det tolkar jag det som att hästen inte kan var för böjd om den är böjd på rätt i sätt i rätt situation.

skreien skrev:
Enligt det jag har fått lära mig finns det egentligen ingenting som heter förböjd, ordet är en felöversättning av tyskans 'verbogen' vilket betyder skev, sned eller krokig. Utifrån det tolkar jag det som att hästen inte kan var för böjd om den är böjd på rätt i sätt i rätt situation.

Det var verkligen intressant!!:idea:
Om man böjer hästen mer än vad den klarar av så blir den alltså inte överböjd utan istället skev? Har jag förstått det rätt?:)
Magdalena

Om "hästen inte kan var för böjd om den är böjd på rätt i sätt i rätt situation"

så kan den likväl vara böjd på fel sätt eller i fel situation. Förböjd på svenska är ett praktiskt ord, det kan vi väl få behålla?:)

Fast är det ett praktiskt ord?
Förböjd tyder ju på att hästen är böjd, men förböjda hästar brukar ju inte vara det (de bara viker halsen, och rätar ut höfterna i varje steg?)? Fast det hänger på vad man menar med förböjd....

Fast självklart får man använda det ändå, ingen kan väl lägga såna restriktioner på andra. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka