Rör ej vår Guru.

Sv: Rör ej vår Guru.

Fjasut skrev:
Helt rätt!

Men jag jämför ridningen med vin - ju mer man kan om viner desto fler smaker och nyanser kan man urskilja.

Då blir man också mer kräsen och ställer högre krav än att det bara ska berusa en.
Man upptäcker att det kan ge så mycket mer i smak och njutning.

Så ser jag på ridlära - bara för att ett vindistrikt är bra, betyder det inte att alla andra är dåliga.
Istället sållar jag överallt och tar endast det som jag tycker om, och som tillfredsställer mig, oavsett vem som kommit med idén.
Ju mer jag kan desto mer komplext blir det.

Gud/guru så flummigt! Skulle nog ha hållit mig borta från den sista pavan. :cool: ;)

Nej, nej, inte flummigt. Bra och tydlig jämförelse, tycker jag.

Håller med dig, oavsett om det är ridning eller vin vi talar om.

OlleAtlas

Susan, läs Guerniere för sjutton gubbar! Den är kul att läsa och fascinerande också.

Jag har den, men den är nog för tung att skicka. Vägarna förbi Göteborg så är det bara att komma och låna.

Stämmer in.

Den finns om inte annat att låna på biblan och är väl värd tiden att läsa.

axel skrev:
Det är det jag menar. Det finns godbitar att hämta både här o där.
Men inte anamma allt.

Men jag tror knappast att någon vettig ryttare anammar allt. Man blir inspirerad, undersöker, testar, tar till sig eller förkastar.

Sen måste jag säga att de AR-instruktörer jag ridit för är de som verkligen tagit tag i min sits. Och dessutom på ett sätt som förbättrat den. När jag red stor häst på vanligt sätt så fick jag ofta höra "sträck på ryggen", "sänk vänster axel", "sitt rakt" osv, men ingen kunde förklara hur jag skulle klara av att göra allt detta. Sen började jag rida islandshäs och fick ofta liknande kommentarer eller också bara att jag skulle sitta längre bak på gumpen i tölten. Men med AR-tränarna har jag fått fatt på mycket i min sits. Jag har massor kvar att jobba med, men jag har fått verktyg att ta till. Sen läser jag mycket och funderar. Samt hänger på det här forumet och lär mig massor. Om inte annat får det alltid igång tankarna och uppmuntrar att prova lite olika.

OA som tycker att AR fått in mig på vägar jag inte ens visste fanns.

Lord Owen skrev:
Ja, det var så jag menade. :)
Inte att du skulle ha tankarna på avvägar när du undervisar.
Det var faktiskt en bra förklaring du gjorde då, synd bara att min kropp inte kunde följa den. :crazy: :o

Nu måste jag säga att jag blir en smula nyfiken:angel:

OA

Motiver mig tjejjor

Så många böcker och så lite tid...
Dessutom har en för djävlig sits :rofl:

Jag kan skvallra själv.
antingen kan man på korrekt anständig svenska tala om för eleverna vad man vill att dom skall göra, varpå de tillbringar månader med att försöka.

Eller så kan man säga åt dom att tex visa Gud tuttarna...
Peka med snoppen....
Eller jucka lite mer.......
Tänka sig att de sitter på toaletten och torkar sig därbak...
Dra upp kisseriet till hakan

:angel:

Och inlärningen går extremt mycket fortare.

jag är väldigt kluven till det hela.
Man vill ju inte bli känd som "snusktränaren",
Men å andra sidan så hajjar alla direkt vad jag menar
Det är rasande effektivt.

:D

Finns det bättre motivation än detta:

Guerinieres bok räknas som bibeln för en ryttare eftersom han lyckades med att skriva vad alla tänkte och kände för hästar och ridning i Europa under 1800-talet.
En bok man som ryttare borde ha läst för att förstå ridhistorian åtminstone en del.

Äsch kanske inte var så bra motivation? Varför inte låna hem den och bara bläddra lite i den först? Då kanske motivationen kommer?

Jag kör en variant av det.

Jag säger att så här ser det ut nu och så här vill vi att det ska se ut nu och så här vill man att det ska se ut i ett slutskede.

Sedan börjar jag förklara med metaforer och främst kanske hur det känns i kroppen att göra det olika.

Men så har jag också bara några få elever som jag har väldigt bra "kontakt" med. De förstår vad jag menar. Sedan om de bara är de som gör det eller om jag faktiskt kan förklara är en annan femma. :p

Jag vill själv veta de tre första jag sa om hur det ser ut innan jag gör något. Därför antar jag att alla andra också vill det även om det kanske inte stämmer.

ge gärna ett exempel från hur det sr ut nu och hur du vill att det skall se ut osv...Och hur det känns i kroppen osv

SUS

Snygg du blivit föresten...

Det där hängde jag inte med på alls? :confused:

Bara jag som är seg som vanligt?

:rofl: :rofl: :rofl:

När jag började rida igen som vuxen så sa den första instruktören att "kliar det någonstans?" till min underliga handhållning. Hmmm...jag förstod direkt vad han menade. Och kommer ihåg det än.

OA

Spider84 skrev:
Jag säger att så här ser det ut nu och så här vill vi att det ska se ut nu och så här vill man att det ska se ut i ett slutskede.
Sedan börjar jag förklara med metaforer och främst kanske hur det känns i kroppen att göra det olika.
.

detta menar jag , kan du utveckla?:)

Jaha okej.

Tja vi kan ta ett fall där ryttaren spänner sig i höfterna och därför försämrar hela sin sits, får hästen att gå undan med ryggen = trampar dåligt in under sig, arbetar inte med magen, söker inte till handen (går emot den eller ifrån den istället) and so on.

Då säger jag först att det hör gör du: Du spänner dig run höfterna och det hade dessa påverkningar på dig och på hästen.

Sedan berättar jag vad vi ska göra åt det: Träna bort det genom att sätta fokus på hur höfterna rör sig, hur de kan påverka hästen bara genom att ändra på dess rörelse och under den tiden vi gör det kommer det att gå från riktigt dåligt till ganska bar med ridningen

Sedan går jag in på det vi får ut i slutet: En ryttare som är väl medveten om hur hästen påverkar ryttarens höftrörelser, hur ryttaren påverkar hästen genom dess höftrörelser. Hur man kan känna allt i hästens kropp genom dem, en ryttare som kan följa hästen på ett bra sätt o.s.v.
OCh att vi då kommer få en bättre sits hos ryttaren och en häst som arbetar korrekt.

Mer ingående än det går jag givetvis in på det också, men jag orkar inte skriva ut allt för ni vet vad jag menar.

Sedan går jag in på hur det borde/ska kännas.
Att höfterna rör sig baklänges i en oval cirkel. Beroende på hur hästne går så ökar/minskar storleken på cirkeln, den bli mer eller rmindre oval (ibland helt rundf om hästen är riktigt samlad). Att cirkeln blir mindre eller större beroende på stegets längd m.m.
Också lite övningar med andning så man får spänningarna att släppa.

Sedan står jag och säger att det här borde du känna när detta händer och ber sedan ryttaren berätta för mig vad den känner om denna känner något (det är svårt i början). Sedan lite övningar med att lugna hästen (om den är stressad, vilket ofta är fallet), öka/minska steglängden. Öka minska volten.

O.s.v

Långt svar på en kort fråga. :o
Men jag hoppas att jag fick fram det jag ville.

det går snabbare för dem att lära sig hur sina höfter rör sig om du skickar dem alla på magdanskurs först

och de måste ha de danskläderna på sig också med en gång från första gången ... så de får in den rätta feelingen

... stela svenskar som skall lära sig shake the booty på rätt sätt :-)

jag förstår inte dessa höftproblem som det pratas om - tryck ner dem i spagat och split så lossnar det - det är lätt som en plätt att sitta bekvämt i spagat på golvet --- med balansen kvar --- upp och ned, vältra sig på sidan, rulla tillbaka upp i spagaten ... byta håll i spagaten direkt, ... vända benen från en split direkt över i en spagat ... och vända tillbaka från spagaten till spliten
Spliten kan dock göra lite ont för otränade ljumsksenor har jag sett på andra, så det får man bort genom att ta deras ben och dra benen rakt upp åt sidan och bakåt och lägga benen runt huvudet på dem ... det känns jätteskönt i kroppen att få sträcka ut sig så

titta på voltigeryttarna - de har inga sådana problem ;)

OlleAtlas skrev:
Nu måste jag säga att jag blir en smula nyfiken:angel:

OA

Det var när jag var hos Susan så skulle jag vinkla om bäckenet eller sitta ner i trav eller vad det nu var och jag sa "Men det går inte mer!" och då blev Sus frustrerad och frågade "Nu blir jag... Alltså, Elin. Har du haft sex?" :p :D

Det var faktiskt en otroligt bra "jämförelse" för då insåg jag ju vad felet var. Nämligen att min korsrygg/ländrygg är av cement och behöver hjälp. :angel:

Mycket trevligare med folk som säger rätt ut vad de menar istället för att vara pryda så det tar 3 år för mig att fatta vad de menar.. "Att jucka" eller "Dra upp kisseriet" är ju mkt mer lättförståeligt än "Att vinkla om bäckenet". :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka