Rör ej vår Guru.

Sv: Rör ej vår Guru.

Ad libris är billigast.
För att inte tala om min bokhylla :angel:
Köp böcker som jag inte har i stället så kan vi bytlånas :p

Susan skrev:
Ad libris är billigast.
För att inte tala om min bokhylla :angel:
Köp böcker som jag inte har i stället så kan vi bytlånas :p

Okej, vad vill du läsa? ;)
Din bokhylla är kul!

Susan, du är ljusår efter mig - jag har redan nästlat mig in i Pasofino world wide världens webbforum så jag kan ställa frågor till alla Pasofino frälsta, men det verkar vara vanligast med gaucho stilen, och den är äna lite off från klassisk dressyr ... tror jag, har aldrig sett gaucho på nära håll ...

och Rikke, Felluppfödaren i Danmark har dörren öppen för klassisk dressyr för sina uppfödningar, och hon är precis ett stenkast från kyrilliska BB.

men just nu är jag dock klaustrofobiskt helt låst här och kan inte ge mig av på eskapader - jag är fast i mina sista (peppar peppar ta i trä) tre tunga domstolsmål, alltså som korsförhörsjurist då i dem :o och - så jajamän, jag är smått uttråkad på det rent allmänt :)

Var man inte galen från början, så blir man det iallafall sedan :p

Och o ja, vi är väldrillade i att läsa in och svälja tusentals och tusentals sidor med litteratur, forskning, doktrin, praxis, förarbeten, läsa domslut osv, innan vi ens beslutar oss för vad vi skall göra :D

Så jag måste läsa allt möjligt! för detta med hästar innan jag beslutar mig vad jag skall ha för uppfattning i någon som helst gurudressyrfråga :D Jag får ångest annars om jag inte har gjort det. :crazy: :D

Det finns inga avvänjningskliniker tyvärr :-)

Nej, man kan inte bloddopa en häst så att man har nån nytat av det.:-(
Jag som tränar travhästar gillar inte alls den där mjältereserven.....

Hästar kan stå och stressa upp sig själva och konstant ta från reserven vilket gör att de tränar sig själva typ dygnet runt...

Vi vet ju att en muskel behöver vila 48 timmar mellan varje ansträngning för att återhämta och bygga upp sig, har en häst fått mjölksyra så måste den vila i 14 dagar innan den får mjölksyra nästa gång.... En häst tåler alltså jäkligt lite träning.

Om en häst då står och tränar sig själv genom stress så blir den övertränad, i dagligt tal kallas det att den får för tjockt blod, rent praktiskt så innebär det att den inte kan prestera på en travbana, den orkar ingenting.
Den bryter ner sig själv.

Spider84 skrev:
Att jag inte håller med dig om det du skriver om AR vet du redan.

Det är en sak som gör mig lite fundersam: menar inte att starkt ta ställning för/emot någonting, men det som Susan pratar om när hon "kritiserar AR" är ju till stor del träningsfysiologi/biomekanik. Dessa torde väl kunna kallas för någorlunda exakta vetenskaper, i bemärkelsen mer naturvetenskap än humanism.

Och därför låter det konstigt, i mina öron, när man säger att man "inte håller med" om det. För att ta ett hårddraget exempel: "När jag tappar ett äpple kommer det att falla till marken", säger Anna, varpå Niklas svarar "Nej, det håller jag inte med om". Förstår ni hur jag menar?

Nu är ju ridning MYCKET mer komplicerat - det går ju inte att bara SE vem som har rätt eftersom det inte är lika "lätt" att se som "jahaja, äpplet föll till marken alltså hade jag rätt". Många tycker sig se olika saker.

Men om man argumenterar emot biomekanik - borde man då inte göra det med just biomekanik-argument? Komma med andra infallsvinklar på biomekaniken? Studier som motsäger det som någon (i det här fallet Susan, men det är inte bara hennes argument som jag syftar på, utan i största allmänhet) påstår? Och inte med "känslo-argument"?

Vem som har rätt är för mig inte egentligen det intressanta här. Men det som jag tycker att skulle vara intressant vore om någon bemötte t.ex. biomekaniska argument mot AR "med samma mynt". Mestadels för att jag är så sjukligt intresserad av dylikt. :o :D

Kanske det redan gjorts, men i så fall har jag missat det trots att jag hängt här i så pass många år. Tar gärna emot hänvisningar till tidigare trådar, om ni kommer att tänka på någon lämplig! :)

Har funderat ett tag på hur jag skulle formulera det här. Är inte helt nöjd med hur det blev, men utvecklar gärna om nån blev konfunderad. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka