Ropa upp program.

vilse

Trådstartare
Om nån vecka ska mina "elever" rida sin första riktiga tävling! Men att lära dem programet utantill är helt omöjligt :smirk: Så jag ska stå och ropa upp det till dem är det meningen. Nu undrar jag över reglerna. Måste jag stå på nåt visst ställe? Speciella kläder? Om de rider fel ändå, få jag ropa till dem att de rider fel? Vill veta alla regler, synd om de ska gå fel pga av mig...

Kan tillägga att de bara är med för att skojs skull, de lär hamna sist :o :D Men kul kommer vi ha!

Generellt sett får man inte ropa åt någon hur den skall rida. Däremot brukar domaren säga till om man rider fel väg.

jo man får sstå och ropa VART dom ska rida men inte tex:"mer innerskänkel ocj HALVHALT!" tex..Men man får ropa proogrammet till dom.

Är det SANT !?

Det kan jag faktiskt inte tänka mig. Nu har jag inte TR här, men det är väl basic att man kan programmet ?!

Nu regel. Man får rida med programuppläsare.

Jag tycker att man ska kunna programmet innan man åker ut och tävlar...

De är bara 6 år gamla, därför kommer jag ropa upp programet till dem, även därför jag tror de kommer hamna sist. De lär inte ha någon chans mot de andra.
Som jag skrev innan, det är bara för skojs skull de är med, om de så inte får mer än 10% så kommer vi fira som bara den på kvällen ändå!

Vet inte om det var ironiskt menat eller inte. Men de avgudar mig i varje fall :cool:
Jag e bara realistisk. Hur troligt är det att ett par 6 åriga ungar placerara sig när man bara har en "medelmåtta" till ponny och de inte är några super stjärnor till ryttare?
Tycker det är bättre att förbereda dem på att de inte kommer vinna och få pris och de är beredda på det och inte blir jätte besvikna. Självfallet kommer de inte få veta hur långt ner på de kommer. Och vi kommer fira som om de vunnit i vilket fall som helst! Kommer jag bara iväg ska jag själv köpa ett "pris" till dem för att de ridit så bra!

jo nya regler! :)
ja det är ju basci att man kan programmet.. men ändå bra att man FÅR ha programropare, om man blir jäkligt nerväs eller nåt.. :)

Men måste jag stå på något spec. ställe? Får jag stå på banan? måste jag ha tävlingskläder?

Vet inte vad som gäller i vanlig dressyr, men i Avdelningsridning har man alltid programutropare. denne står utanför banan mitt på ena långsidan och ska vara propert klädd. Programutroparen säger varje rörelse innan man gör den, tex "Vid C, arbetstrav marsch"

*lånar knapp*
Nu har jag konsulterat TR(som jag för övrigt ALLA som har grönt kort ska ha och kunna bläddra i).

Mom 204
Såväl internationella som svenska dressyrprogram rids ur minnet, såvida icke annat angivits i propositionerna. Ryttare har rätt att vid lokal och regional tävling använda egen medförd programläsare, som placeras så att domaren ej störs (om möjligt vid E eller B)

Fast jag har ALDRIG sett någon som har programläsare med sig, har ni?

Åhh - fan !
:eek:
Märkligt

Fast jag kan förstå att småttingarna som bara är 6 år kan behöva det - hoppas att det går bra för dem !

Däremot så verkar det underligt på högre nivåer. Men står det i TR så är det så.

JO jag har sett en ryttare med en som sagt programet till henne, var nog några år sedan...

De ska inte tävla förren nästa helg tror jag det är. Så är sista träningarna nu.. Förresten, är det bokstaven G eller D som man gör sista hälsningen/halten vid? Kommit fram till att jag nog måste lära mig bokstäverna, duger inte längre med "vid nästa bokstav...." :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar