Röntga dräktig tik- risk?

Sv: Röntga dräktig tik- risk?

...Vilket ger mycket mindre strålning.. !

ehrm... ingen strålning alls faktiskt, däremot ultraljudsvågor, vilket inte helt säkert är ofarligt det heller...
lite kuriosigt, men ändå:
det finns tydligen en studie där man gjort "extra" ultraljud på bebismagar (människor alltså) någon gång v30-34, minns inte riktigt, men summan var iaf att jämfört med "likvärdiga" bebisar som inte ultraljudats den där extra gången så var fler vänsterhänta. slump eller påverkan?

Tänkte bara säga att det ibland är svårt att räkna valpar på en röntgenplåt, även för den mest erfarne och kunniga.
Har man otur ligger valparna på samma "nivå" i magen och då blir det väldigt svårt att se om det är en ryggrad/ett huvud eller två som ligger på varandra (på röntgenbilden då).

Jag skulle vilja påstå KAN röntga, inte SKA. Jag ser inget fel i att röntga, men den stora nyttan är att lugna och stilla nyfikenheten hos ägaren till tiken. Fellägen, fel antal och allt annat som kan uppstå vid en förlossning hittar man inte vid röntgen. Sedan går det alltid att hitta guldkorn när en röntgen gjort saker enklare, men jag har aldrig hittat ett fall där det varit en förutsättning för en lyckad nedkomst.

Jag känner alltid igenom tikarna, och hittills har jag aldrig haft fel ang. om de har varit klara eller ej. Stora kullar har det varit också, så en röntgen hade med största sannolikhet inte gett rätt resultat.

När jag skrev "typiskt exempel på varför man ska röntga" så betydde det inte att jag menar att man ska dvs. måste varje gång, utan mer bara varför det är en bra sak (fördelen med att röntga helt enkelt).
Det jag menade med mitt inlägg var att jag inte tycker fosterskador är ett argument för varför man inte ska röntga (efter dag 38-42 då fostrena är tillräckligt gamla), som vi tidigare diskuterade, utan att det är en bra metod att tillämpa.

Som du säger, så hjälper inte röntgen något när det kommer till dystokier (förutom om valparna är grovt missbildade, så kan man om man har tur se det), men det är ju inte därför man röntgar. Man röntgar ju för att få veta hur många valpar tiken är dräktig med, för att det är lättare att se än med ultraljud. Men såklart inte 100% perfekt - misstag kan ju alltid ske.

Du säger att du känner igenom tikarna, vilket jag tycker är jättebra! Men kom ihåg att det inte är alla som har den kunskapen, och då är röntgen ett alldeles utmärkt alternativ till att få veta hur många valpar man ska förvänta sig.

Sen såklart, som Lenis sa, så ser man fel antal på röntgenplåten och förväntar sig 4 och efter 4 så verkar tiken klar, men så ligger det 2 stenfoster kvar, så är det ju inte så bra. Så helt plötsligt blir det ju något negativt...

Jag tanker inte ge mig in i diskutionen om att rontga eller inte rontga. Jag ville bara saga att det inte alls ar sjalvklart att rontga har i USA. Jag kanner inte nagon som rontgar ... daremot checkar alla jag kanner med ultrasound.

Ok, intressant. Jag pratade med en av veterinärerna på skolan, som arbetat i USA om jag minns riktigt, och hon sa att det var standard. Men USA är ju väldigt stort, så det kan nog skilja sig från stat till stat tex.
Men vad bra du sa det!

ehrm... ingen strålning alls faktiskt, däremot ultraljudsvågor, vilket inte helt säkert är ofarligt det heller...
lite kuriosigt, men ändå:
det finns tydligen en studie där man gjort "extra" ultraljud på bebismagar (människor alltså) någon gång v30-34, minns inte riktigt, men summan var iaf att jämfört med "likvärdiga" bebisar som inte ultraljudats den där extra gången så var fler vänsterhänta. slump eller påverkan?

Jag vet jag vet, men orka skriva i detalj, jag var på föreläsning om exakt hur det fungerar senast för två veckor sen men om jag ska dra allt sånt i detalj i alla mina inlägg orkar ingen läsa hälften :p

Och nej det ses inte som ofarligt- men tämligen riskfritt jämfört med allt annat man kan utsätta sig för. Just nu så pågår tex en studie på ett sjukhus där jag är där vissa mammor ultraljudas 2 ggr extra under graviditeten jämfört med andra. Man har väl på nåt sätt ansett att den ökade strålningen är ganska försumbar. Och ja vi kallar det strålning på sjukan, liksom vi säger magnetröntgen fast det inte alls är nån röntgen i den bemärkelsen. Så är det iaf där jag är:)

Jag har röntgat samtliga dräktiga tikar och antalet har varit exakt varje gång.
Samma här.

Vid ett tillfälle visste jag att det var 2 valpar. 1 kom ut och sen gick tiken o la sig o sov. Timmarna gick. Utan röntgen hade jag antagit att allt var klart. Nu åkte jag till vetten istället. Det blev kejsarsnitt och dom tog ut en död valp som dessutom var i rigor vilket tyder på att valpen varit död omkring ett dygn, alltså före det att valpningen startade.
Visst känner man på magen ifall det finns fler där inne eller inte, men jag har varit med om precis samma sak. Skillnaden var den att valpen där inne levde. Till och med veterinären som snittade var förvånad över att valpen levde och kallade det hela för ett mirakel. Hade jag väntat några timmar till hade kanske valpen varit död, då livmodern inte var så fin.

ja, sjukhusterminologi kan ju variera. eftersom vi i princip blev utskällda av röntgenläkarna på utbildningen när någon kallade det ultraljudet utsänder för strålning så sitter det rättså benhårt fast :) och det ÄR ju faktiskt ordentligt stor skillnad på röntgenstrålning och ultraljudsvågor, och vad var och en kan åstadkomma, så för allmännyttans skull bör man nog tänka på hur man uttrycker sig... absolut inte en pik, utan en reflektion, medan jag själv sitter och försöker komma på bra "allmänord" om pvk och EDA osv till patienterna som kommer hit och ska bedömmas inför operation... det är så lätt att det blir missförstånd, och att patienten går till operation livrädd pga något man sagt... inge bra.

vilket sjukhus studerar ultraljudet? blir spännande att se vad de kommer fram till!! *nyfiken*

Danderyd :) Fast de gör inte studien för att studera just ultraljudets effekter tror jag utan det är en del i en studie där man studerar överviktiga blivande mammor.

Jo jag vet hur det är med nomenklaturen men när jag skriver på nätet som privatperson så bryr jag mig inte särskilt.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 267
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 379
Senast: regina11
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 760
Senast: Efwa
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka