Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Bodde i hyreshus, skulle till stallet och hade svarta ridbyxor, ridstövlar och väst på mej och longerspöt med. När jag går över gården mot parkeringen passerar jag två småkillar som slutar leka och tittar storögt på mej. Efter att jag passerat hör jag den ene fråga den andre, med en blandning av upphetsning, skräck och tvivel i rösten:

Tror du hon tämjer LEJON?!

kl

När jag var yngre skulle min pappa ringa till ridskolan för att boka ridhuset åt mig, då jag skulle longera hästen. Jag satt vid datorn en bit bort i godan ro medan han ringde, när jag plötsligt hörde honom kläcka ett "ja, hon ska jonglera hästen". Jag skulle gissa att mitt panikslagna, falsettartade "LONGERA!!!!" hördes ända till Nordpolen, och hade jag befunnit mig utomhus hade jag nog orsakat trafikkaos mtp hur knallröd jag var i ansiktet.

Kl

När jag var och red för några veckor sen så hade en i min grupp nån med sig, och när han skulle Nordea av hästen så frågade han om killen i min grupp skulle ha hjälp att "sopa av" hästen.. Kanske inte så hysteriskt roligt men det lät lite kul! :rofl:

antar att det ska stå borsta, nordea blir borsta om man skriver snabbt och slarvigt.

knapp.

Vilken underbar tråd. :laugh:

Några kommentarer jag har fått:
"Är han FOLKILSKEN?!" Sagt av förskräckt sommargäst när hen upptäckte min ponny med betesreducerare. Förmodligen trodde hen att hästen skulle gå till attack och äta upp folk utan den...

"Vad är DET?! Det VÄXER!" Min kusin från stan, fyra år gammal, pekar panikslaget på det som plötsligt kom ut under magen på min valack. :angel:

"Har ni det där framför ögonen på hästen för att han inte ska se bilarna?" Annan sommargäst stör sig på flughuvorna.

"Är hästarna ute eller inne nu?" Kusinen igen, sagt mitt på dagen i typ maj, när det var rätt uppenbart att hästar är utomhus, min häst går dessutom på lösdrift och är ute hela tiden.

"ÅH, vilket sött litet föl!" Barnfamilj som möter mig och min welsh mountain när vi är ute på promenad. Hästen var sjutton år gammal.

"Ojdå, så kan det bli med unghästar." Tant som skulle verka hästkunnig, när min 25-åring brallade iväg med mig släpande efter i grimskaftet för att hon blev rädd för tantens hund. Hästen är dessutom svankryggig och ser ganska gammal ut...

- "Sa!!!"

Det kan låta harmlöst, men det är nog det roligaste jag har hört i hästsammanhang.

Min far ville prova rida.... Det här var många år sedan på min pigga och känsliga hopphäst som inte hade några problem med framåtbjudningen...

Vi hjälpte honom upp och hade tänkt leda runt honom lite lugnt och fint så att han inte skulle göra någon skada. Han hade dock sett för mycket på Familjen Macahans och andra Westernserier. -"Sa!!!" utbrast han och satte hälarna i sidorna på hästen...

Det var VÄLDIGT tur att jag höll i tyglarna om man så säger... :nailbiting:

Knapplån

Min sambo får frågan vad jag har för häst. Sambon svarar, -hon har en sån där isländskfjordhäst. Jag hade en fjording då :angel:

Grannen frågar vad hästarna har kostat och jag säger att min fjording (som jag hade då) kostade 25000 kr. Han säger då, -jaha, men den där bruna var dyrare va?! Om dotterns arab. Nä, honom fick vi för kompispris så han kostade bara 19000 kr sa jag. Jaha sa gubben. Tänk vad dyra hundar är i kilopris egentligen. Vår valp kommer kosta 15000 kr och den lär ju bara väga några kilo när vi får hem den. Vi - Öh ja precis :idea: :D

kl. Hahaha guuud vilken rolig tråd! Skrattar ihjäl mig. Men ofta så förstår man ju andras tankegång då vi hästmänniskor har många lustiga fackord för saker och ting.

Det gör min mamma också.

Selen som sitter i ansiktet är hennes vanligaste mening:D

Gick förbi en affisch med en vän där det bland annat står: Riddarspel, frieserhästar.......
När vännen säger, - ja frieserhästar är väl såna där hästar som har täcke på sig.

:D

Rolig tråd!
Det finns en tinker på ridskolan jag rider på. Han är ju skäck. När jag hade ridit honom en gång och kom hem och sa till pappa att jag ridit Clabbe sa han:
"Den där mustangen?" Haha! En annan frågade han:
"Har du ridit den där indianhästen nån gång?" Det är så kul!

En gång när jag skulle ta in en ponny från hagen så kom det en barnfamilj. Jag skulle ta in Kotten som är ca 130 cm i mankhöjd. Den lilla flickan utbrister:
"Att du vågar leda den där jättestora hästen!"
Jag antar att hon inte hade sett Ringla eller Putte som är över 170 cm .... :D

Det mest "intressanta" kommentarerna kommer inte sällan från ridande "okunniga" som tror sig kunna och veta allt. Otaliga gånger har jag fått höra "sanningar" beträffande westernridna hästar, utrustning och hantering från hopp- och dressyrryttare. Ju lägre deras egna kunskapsnivå är, desto mer självsäkert uttalar de sig i alla frågor.

Vissa saker jag hört är så korkat underbara att man riskerar att skratta sig fördärvad. Jag var på en hopptävling och stod bredvid ett par tjejer som diskuterade western ws engelsk ridning. Det gjorde min dag. Ojj vad de kunde mycket som jag inte hade en aaaning om.

Jag var på hopptävling med min haflinger valack för många år sedan när några tjejer kommer fram och säger:

" Vilken snäll och vacker hingst du har!!"
Jag svarade lite fundersamt "Eh, öh.. nej, han är ingen hingst. Han har varit valack i rätt många år nu!?"
"Jaha, svarade tjejerna, hingstar brukar ju ha lång man!" :D

Ja, jo, så det är helt enkelt manen som gör hingsten! ;)

Min brorsdotter nu 6 år har varit med mig och min syster i stallet sen hon började gå, så lite kul saker har man hört :)
Det jag kan komma på, är när hon var 3 år och ser min systers nya häst som är brun/vit skäck,
"Kolla faster, en ko bland hästarna!! ;)

Och nu när vi var på Gbg Horse Show o kollar på dressyren, så utbrast hon,
"Faster, är det såna där unghästar?!"
"Nä svarar jag, dessa är lite äldre"
"Det va ett tag sen jag såg stora hästar o ja vet att unghästar ser ut så här!" ;)

Jätte rolig tråd, fått mig många skratt! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar