Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Hahah! Jätterolig tråd det här ju, skrattar så tårarna rinner! :D ;)

Påminner mig om en sommar då jag var med min lilla welshponny på landet hos en kompis.
En morgon kom det gående en man i hästhagen. På den ena armen bar han en liten baby, och i den andra handen höll han en smörgås. Hästarna, som var nyfikna och hungriga försökte glupskt snappa åt sig mackan medan mannen gick undan och halvsprang runt i cirklar med uppsträckta armar.
Jag och kompisen schasade iväg hästarna och förklarade för mannen att man inte ska gå in i en hage med macka i handen om man inte tänkt ge den åt hästarna.
Han såg lite snopen ut, och svarade: "Vi hade bara tänkt komma och titta på fölet." samtidigt som han pekade på min lilla ponny (17 år).
Vi fick hålla oss för skratt medans vi förklarade att det var en ponny, och att halvbloden han gick med inte var hans familj. :D

Jag och sambon hade varit och handlat i ett varuhus som säljer lite hästprylar också. När vi kommer hem tittar han på kvittot och utbrister

"Låååååångååår delta", vad är det du har handlat??" :eek:

Jag funderade och funderade, tittade till och med igenom kassen och kunde absolut inte förstå vad detta "låååångåååår delta" kunde vara!! :eek:

Efter en väldigt god stund inser jag att det var longerdeltan han hade menat!
När jag berättar hur det ska uttalas tittar han på mig, skakar på huvudet och utbrister "hästfolk" :sneaky:

:rofl: kan se det framför mig, lite som en grottman eller en val som upprepar låååångååådelta :D

Låter nästan som något man kan meditera över..... lååångååårdelta, lååångååårdelta auuum:angel:

Hahaha jag dör! :rofl:

Kom på en till… En av de första gångerna min måttligt hästintresserade sambo satt på min häst hade jag hästen på lina. Utan att tänka mig för slänger jag ut högerarmen från kroppen för att samla upp lina och då börjar hästen trava (knappt!) och min sambo utbrister "hjälp, han bockar med mig!" och han kunde inte alls förstå varför jag stod dubbelvikt och asgarvade åt honom. :)

Kl

Var hos min svärmor för ett par månader sedan, dec-jan någon gång. kl började bli mycket och jag så att vi måste hem för jag ska ta in hästarna.
-men inte är väl hästarna ute på vintern?! Utbrister hon.

Brukar diskutera häst med sambon som inte är så kunnig, och sa att jag orkar inte rida, kanske ska longera lite så hon iaf får röra på sig.
-men kan du inte tömköra henne?
-jo, det hade jag velat lära mig så hon får jobba lite.
Han trodde tömköra var att man TÖMMER hästen, på energi :p

Jag började rida på ridskola när jag var runt 11 år, skaffade mig en favoritponny som jag gärna pysslade med, mockade så fint varje dag osv.
Hästarna hade bädd på vintern (något jag aldrig hört talas om, jag mockade bort bajset och tänkte inte på kisset), och en dag när jag mockade kom jag ner till bädden, som ju blir RÖD!
Jag fick fullkomlig panik, mockade ut allt i ilfart och till alla som gick förbi skrek jag: -Han kissar blod!!

:D

Vilka underbara och söta kommentarer, och vissa av dem är ju faktiskt riktigt logiska :idea:

I somras satt jag och sambon i bilen och lyssnade på OS på radion när Lisen åkte av hästen.
Kommentatorn sa att hästen blev rädd för ett hinder som såg ut som ett lejon och min sambo sa "Men vad är det för idioter som ställer upp något som ser ut som ett lejon i närheten av en häst!?"

Han följde med på sommarbetet i somras och en av hästarna klampade runt i skogsdungen och halkade lite på en rot.
"SHIT, det är fan tunga djur det här, hörde du hur han stampade i marken?" :eek:

Hade en medryttare för några år sen som frågade mig hur hästarna kunde tugga när dom bara hade tänder framtill :D Hö hö.
Hon var ju då inte ens nån nybörjare men hon trodde tänderna slutade vid lanerna.

Farbrorn där jag har hästarna på bete säjer alltid kappa om täckena.
fast han säjer alltid munläppar också.. i motsats till vad liksom :crazy:

Får ofta höra folk som är förvånade över att hästarna är ute vintertid, speciellt då jag jobbade i hemtjänsten. Ganska många som tycker synd om häststackarna som måste vara ute också.

Min kompis hade lagt ut en bild på fb när hon sitter på sin häst som bockar. Då får hon denna kommentaren: ''Hur har du lärt din häst att gå på två ben?''

*knapplån*

mitt ex sa alltid stjärtlappen om ländtäcket =)

fick höra av ett barn en gång att min häst hade strumpor på sig.. ungen skrek högt "KOLLA MAMMA!!! HÄSTEN HAR STRUMPOR PÅ SIG!! STRUMPOR!!" och jag försökte rida vidare utan att skratta =)

hade med en killkompis till stallet i feb förra året och det var ju lite kallt ute och när jag tog ut hästen i hagen igen så sa han "MEN han kan ju inte gå ute NU?! det är ju KALLT ute!!!" och jag sa "han har ju kläder på sig" men nä det dög inte utan det var allt för kallt för den stackars hästen att vara ute.. ;) (kanske -5 eller nått sånt..)

Knapplån

Min dotter kom ridande på sin frieser och möter två damer.
Åh säger den ena, en arbetshäst!

Min man sa till mig: Titta till vänster där går det ett litet föl, det var en shettis. Till saken hör att vi har en shettis.

Måste han ha den där Hannibal Lector -masken hela tiden?

En okunnnigs undrar ang betesreducerare.

kl

Åh herregud, det är så roligt med "okunniga" kommentarer! :D

Jag har jobbat på turridning och därigenom hört otroligt mycket roligt. Det första som kommer upp i huvudet och som jag skrattar åt varje gång jag tänker på det är när det kom ett killgäng och skulle rida ut på en tur, dom sa så otroligt roliga saker hela turen.

Jag börjar förklara uppsittning, och så sätter du vänsterfoten i stigbygeln - visar stigbygeln - och händerna på sadeln, och så kan du svinga dig upp så håller jag emot på andra sidan. Han ser helt oförstående ut och utbrister: "VA?!"
Jag frågar om det var nånting som var oklart och han utbrister
"Men om jag sätter foten i den där och hoppar upp, VÄLTER inte hästen då?!"

Puh, vid sånna tillfällen så vet jag verkligen inte hur man lyckas hålla sig för skratt, jag var tvungen att bita mig riktigt hårt i läppen för att inte lägga mig på marken och skratta, fnissande frågade jag hur han hade trott att man kom upp på hästen.

Lite senare under ridturen kommer vi till en jättefin töltsträcka och jag säger att nu ska vi prova på att tölta lite, förklarar hur man gör och frågar om allt är glasklart varpå en av turryttarna utbrister "Men vart är det vi ska toolta då?" Jag förklarar att vi ska tölta på vägen där vi är och han säger "Men VA? Det kan vi ju inte göra, det måste man ju göra på en gräsmatta!" :rofl:

kl

Jag syr lite egen utrustning främst schabrak. Den ständiga kommentaren från mina föräldrar när jag bodde hemma var
- Vad ska du ha alla hästtäcken till?
eller
- Syr du hästtäcke nu igen, höhö.
Vet inte hur många gånger jag förklarat att det inte är några täcken!!!

Min sambo fråga precis om jag har hästhoppat 2.12 m:p. Mitt svar var: Nej...

Kl Mitt ex, dom inte kan något om hästar, blir upprörd över hästar som står 'inlåsta'. Dvs står på box nattetid ;P

Kl

När jag jobbade i Italien var det inte alltid de vassaste knivarna som jobbade med att mocka. En gång kom det några som visades runt och tittade till på ett sto med föl i en box. Då ska mock-killen berätta något om stoet. Nu är det så att fölsto heter fattrice men killen kom inte på ordet direkt utan kom på det närmast tillhanda, en början på ma som i madre-mamma, och kläcker då ur sig matrice som betyder matris :D Och fortsätter prata om matrisen och hennes föl :D

Undrar om det blev förståeligt :o

KL

Jag jobbade i somras på en hästvagn som drogs av två ardennerhästar i vilken turister fick åka runt byn, en gång började en av hästarna trava lite sakta. En av turisterna utbrister: "Nu GALOPPERAR vi!!!!" :D alltid lika roligt också att sitta och titta på en tävling när några småflickor sitter i närheten och kommenterar "expertutlåtanden" om ekipaget på största allvar...:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar