Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

kl

Jag minns när min sambo (då 30 år) en av de första gångerna han var med i stallet och för första gången får se en häst dricka och kläcker ur sig:
Han: -KOLLA HUR HAN DRICKER!!! KOLLA!!!
Jag: -jaaaa?... (förstår precis ingenting??)
Han: -MEN KOLLA HAN SUGER JU IN VATTNET OCH LAPAR INTE SOM DOM SKA!!!!!!!!!

Helt fel hade han dock nte... jag har sett en häst som faktst lapar i sig vatten! Har tom filmat med mobilen.

Fast det tycker jag var rätt logiskt att bli rädd för! Luftrören går ju trotts allt från mulen genom halsen och passerar där käkremmen ligger ann.
Sen att de måste spänna bra hårt för att det ska bli ngn effeke är en annan sak. :)

Jo, självklart! Men paniken i hennes röst gjorde det hela så komiskt! :D Typ som att hon kände att det minsta lilla hon gjorde fel med hästen kunde döda den!

Första gången sambon följde med till hästarna så var hovslagaren i stallet o fixade nya skor på hästarna. När vi sedan åkte hem i bilen så frågade han : " Man byter skor på hästarna en gång om året va? "

Gullig okunnighet :D

Trots att vi haft häst ganska många år är maken otroligt okunnig på alla plan. Vi ett tillfälle var jag ändå tvungen att anlita hans hjälp när hovis skulle komma. Jag hade svårt att hinna hem i tid så jag beordrade ut honom att hålla shettisen så hovis kunde börja innan jag kom hem. Efter lite muttrande gick väl maken med på det men var ju inte helt säker på vad han förväntades göra: Ska jag bara lägga henne på rygg och hålla i hoven eller??

*KL*

En gång på 80-talet skickade jag iväg mamma till ridsportsbutiken för att handla broddar, bad henne köpa 20st, när hon väl kommer dit o går fram till kassörskan o ber om 20st sporrar, hon kunde inte förstå varför de tittade så konstigt på henne. Det slutade dock med att hon fick broddar med sig

• Gilla
Reactions: Ace

Har också samma som Apollo 13. Min väninna från "Storststaden" var på besök en sommar och mäkta imponerad av hästarna, hade fått rida och det sista vi gjorde var att köra upp nya vattendunkar. Jag förklarar att en häst dricker lätt 30 liter en sommardag. -Meeeeennn guuuud titta vad han gööör. Han suger vatten, jag trodde de lapar med tungan! Hon stod och gapade och tittade på min häst.
Jag kunde inte låta bli utan var tvungen att säga att 30 liter tar nog lite tid och gapskratta.

KL
Har hört ganska mycket roligt faktiskt, men några av mina "favoriter":
- På min ridskola finns/fanns det två hästar som hette Sir Lucas, och var en ganska smäcker fux och Lille John som är en lite grövre brun herre, som jag red mycket på när jag var lite mer oerfaren. Min pappa lyckades dock alltid blanda ihop dessa två, och kallade fuxen för "Lille Lucas", och den grövre bruna för "Sir John" xD
- Jag och några killar från min klass tittade på mina FB album med hästar, och på min fd. Hästblogg, när en efter en plötsligt utbrister saker i stil med "Men gud A****** vad du rider stora hästar?! :O (Hästen i fråga var/är ca. 158 cm i mkh, och killarna ca 175-180 cm långa), "jisses, kan du hoppa 60 cm med en häst?! Du borde ju tävla internationellt?!" xD (Ja, okunskap är gulligt ibland!)

Kanske inte just roliga ord, men roliga föreställningar från så icke insatta xD

Det här är kanske mer av en anatomimiss :p

När pappa var med i stallet och hjälpte syrran kratsa bakhovarna på en sur ponny
Ponnyn blev surare och surare och pappa kratsade och kratsade. Till slut undrar vi vad han håller på med oc han svarar nåt i stil med "det här skitet mitt i hoven sitter ju som berget!". Det tar ett tag innan vi inser att han försökte kratsa bort strålen… Stackars ponny…

Eller när pappa påstod att hästen gick dit man ville om man viftade lite med händer och fötter :grin:

Kl
Är man själv skadad när det nya modet med muggkaka kommit och det låter som nåt äckligt…? :p

Senast ändrad:

En äldre kvinna såg våran clydesdale och utbrast "ni har ju en möglig häst"
Han var brunskimmelskäck ;)

Han blev kallad ardenner av en pappa på ridskolan också, vi förklarade att han var clydesdale men pappan hävdade envist att han var ardenner. Han hade ju hovskägg :D

Min sambo som inte är häst an öht var med i stallet och skulle rida för första gången.
När han väl kravlat sig upp på min "ooootroooligt stora häst" (161cm i mankhöjd) och vi skrittar iväg.
Utbrister han "Oj, nu går det jättefort! Är det såndär galopp?!"
Bör kanske tilläggas att min häst lunkade på bredvid mig på lång tygel... :P

Vi har alltid sagt bära häst istället för att leda, nått som blivit kvar sedan man var liten:p

Hjälm heter enligt pappa, störtkrukan och morbror kallar hästar för havremoppar

En fråga jag har fått från flera: "Var gör ni av hästarna på vintern?" Och jag svarar ibland "De får stå med MC:n i garaget till det blir vår"

Fråga från förvånade och dessutom hästvana under höst/vinter: "men RIDER du verkligen ut i mörkret?"
"Nej hästen rider, jag bär"

"Jag och NN har bytt ut ett par kg hö mot halm så att våra hästar ska gå upp i vikt"
Ingen analys där inte...

En pappa med familj totalvägrade tro att kastanjen han såg på min hästs ben verkligen var en del av hästen, för ingen häst han hade sett hade haft någon sådan tidigare. Det var smuts han såg. När det visade sig att hästen tom. hade en likadan på det andra frambenet och att den dessutom satt fast så fortsatte han hävda att det var smuts, men hans fru fattade och försökte generad dra honom bort från stallet.

/V

Kl.

En vän ringde mej och med en skräck blandad förtjusning från hennes sida hör jag.
"Malin, malin, malin läste nyss att om hästen är vit på näsan heter det snopp, visste du det att det heter snopp alltså."

KL

Nyligen sagt av en liten tjej "nu ska vi hoppa oxen!"..vilket i själva verket var en oxer, lite gulligt tycker jag :p

Haha, aldrig hört muggkaka - var tvungen att googla! Och det ser ju gott ut, men nej... det låter ju jätteäckligt :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar