Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

*kl*

Jag får alltid ett litet skrattanfall när pappa sa lära sig hästfärger.. Han pekar på en rapp och utbrister "Är det en sån där skänkel?". Jag tänkte ett tag, och kom sedan på att han menade skimmel. Då fick jag sitta och förklara ett bra tag vad skillnaden mellan skänkel och skimmel.

.. Dog lite den dagen ..

Han och min syster är experter på att slänga ur sig sådana saker.

Min farfar har ett eget ord för en hästras

ni kanske vill gissa lite granna vad en strövare är? ;)

Kl

Har haft min häst i 3 år, första egna, som jag köpte när jag flyttat hemifrån.

Pratar i tele med min pappa varannan dag, han frågar alltid: har du vart i stallet idag?
Ja..
Idag igen?!

Nej jag låter hästen svälta ett par gånger i veckan eller vadå :p

nej ;) men det är en travare ^^ min farfar tycker att travare är strövare då dom vandrar runt osv ^^ ganska logiskt ^^

Kl.

En kompis hade satt upp en bild på sitt varmblod på skåpsdörren. En kille i klassen (som av någon anledning hakat upp sig på shettisar, enda rasen han kan? ) kommer förbi och säger: "åh, är det en Shetlandsponny? " :p

KL

Åh, är det en islandshäst? :)

Kan inte ens minnas hur många gånger jag fått den frågan...

Hästarna det frågats om har samtliga varit Arabiska fullblod eller Welshponnies... :cool:

En annan lite knasig rasfråga fick jag av en annan hästägare (!) när jag kom skrittandes med två Araber (en var handhäst). Hon klappade dem lite, sa att de var "lurviga" eller nåt i den stilen, vilket de var med sin rejäla vinterpäls men hennes; "Araber är kallblod va?" gjorde mig rätt stum... O_o:rofl:

KL

Far min envisas fortfarande med att säga bås istället för box. Jättekul särskilt när man är bland folk och han (förvisso omedvetet) får det att låta som om man har hästen i ett litet ko-bås i nån gammal ladugård...

Ha ha, vad kul det är att läsa den här tråden. :D

För många år den när jag gick på gymnasiet (gick naturbruksgymnasie hästinriktning) skulle en killkompis komma och hämta mig, skolans parkering är typ vid stallen när jag kommer dit står han och ser lite lätt chockad ut och kikar in på Ardennerhingstens stora rumpa som sticker ut ur spiltan närmast dörren. -Du det där är ingen travhäst va? säger han lite halv viskande för att inte förarga monstret :cool:

Hade med samma kille en diskussion om fuxar, också vi kollade på hoppning på teve och jag sa nåt om att hästen va en fux, men han påstod att det inte finns nåt som heter så. Den va brun å jag ljög.:up:

Min mamma envisas med att säga bur om boxarna, låter också sådär :P

"Ska Baltazar in i buren nu?"

kl

Inte kommentar från nybörjare, men väl ett missförstånd: En kille i en nybörjargrupp hade missat en lektion och gjorde halt i ett hörn när ridläraren bad dem "ställa hästarna i hörnen"...

• Gilla
Reactions: ako

Många äldre människor envisas ju med att säga hästburen om transporten och jag vänjer mig aldrig, låter ju för hemskt.

En till lustig sak som jag hörde av en annan hästägare var att hennes häst tappat en sko men broddarna satt kvar :eek:

Jag; Va? Hur då kvar menar du?

Hästägaren; Ja de sitter kvar i hoven!

Jag; Menar du inte sömmarna?

Hästägaren; Nej, broddarna!

Gissa vad det var som satt kvar i hoven :grin:

kl

Jag, min bror och pappa kollar på svartvita bilder (alltså inte världens bästa bilder) från när pappa var liten.
Min bror: "är det samma häst på den här bilden [som på den andra]?"
Pappa *jämför hästarna* "Nej, den här hästen har vita tassar"

Lite ot men väldigt roligt, tycker jag. Jag och några kompisar spelade Med andra ord (ett spel då man ska förklara ett ord med andra ord).
Kompis ska förklara ordet hästsko: "såna har Jennifers [alltså jag] djur på fötterna"
Kompis som ska gissa: "Fenor? Tassar?"
Alla andra: :banghead:
(Till min kompis' försvar så har jag även fiskar och katter...)

Eller som när jag skulle förklara vilken av de tre hästarna jag då hade i hagen som var min. Min var fux med ljus man, foderhästen är brunsvart och inackordering var brun med svart man.
Jag: "Fuxen är min."
Kompis: :confused:
J: "Den rödaktiga."
K: "Jag ser bara bruna hästar."
J: "Den med ljus man!" :banghead:

Inte precis bara "roliga ord", men en halv novell...

Satt med en kompis på läktaren på en dressyrtävling och tittade på någon ponnyklass.

Bakom oss satt ett äldre par som tydligen var morföräldrar till någon liten unge som deltog i tävlingen. De hade helt missat detta med att man bör hålla ljudnivån nere då man sitter på en ridhusläktare och pratade högt både med varandra och något annat äldre par om hur dammigt det var på läktaren, hur tråkigt det såg ut att alla hästar hade likadana vita "filtar" (schabrak i guess) och ryttarna sedan klädda i svart-vitt som om de skulle på begravning...- vore det inte trevligare om det vore lite mer färgglatt, Gösta?- och skulle det aldrig bli dags för galopp och hinderhoppning, man somnar ju nästan häruppe!

Min väninna vände sig om och bad dem dämpa sig lite för att inte störa de tävlande, och för en kort stund höll de sig något tystare- tills barnbarnet kom in på arenan. Då kunde mormor inte hålla sig längre utan tjoade och tjimmade, applåderade och ropade "Hej xx! Mommo sitter häruppe! Hallåååå, gumman! Vinka till mormor!"

Vi led med det arma barnbarnet som antagligen generad försökte koncentrera sig på sitt program allt medan mormor fortsatte komma med "peppande" utrop. Bland annat ropade mormor upphetsat till sitt barnbarn att "galoppera lite nu så vinner du lätt!".

Stackarna visste inte riktigt vad dressyrtävlande går ut på.

Inte heller verkade de veta att ridning inte bara är en sport för barn.

När jag och min väninna reste oss upp för att gå och förbereda våra hästar inför ridhästklasserna och de aktuella morföräldrarna upptäckte att vi också hade "begravningsklädsel" sa mormodern till sitt sällskap att "jasså...tydligen finns det vuxna som håller på med sånt här också..."

Vi led med det arma barnbarnet som antagligen generad försökte koncentrera sig på sitt program allt medan mormor fortsatte komma med "peppande" utrop. Bland annat ropade mormor upphetsat till sitt barnbarn att "galoppera lite nu så vinner du lätt!".

jasså...tydligen finns det vuxna som håller på med sånt här också..."

Hahah! Gud vad pinsamt! Tänk att ingen i mormodern sällskap tystade ner henne?! Hästsport borde ju vara något som nog de flesta mer eller mindre känner till!?! :D :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar