Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".
Inte precis bara "roliga ord", men en halv novell...
Satt med en kompis på läktaren på en dressyrtävling och tittade på någon ponnyklass.
Bakom oss satt ett äldre par som tydligen var morföräldrar till någon liten unge som deltog i tävlingen. De hade helt missat detta med att man bör hålla ljudnivån nere då man sitter på en ridhusläktare och pratade högt både med varandra och något annat äldre par om hur dammigt det var på läktaren, hur tråkigt det såg ut att alla hästar hade likadana vita "filtar" (schabrak i guess) och ryttarna sedan klädda i svart-vitt som om de skulle på begravning...- vore det inte trevligare om det vore lite mer färgglatt, Gösta?- och skulle det aldrig bli dags för galopp och hinderhoppning, man somnar ju nästan häruppe!
Min väninna vände sig om och bad dem dämpa sig lite för att inte störa de tävlande, och för en kort stund höll de sig något tystare- tills barnbarnet kom in på arenan. Då kunde mormor inte hålla sig längre utan tjoade och tjimmade, applåderade och ropade "Hej xx! Mommo sitter häruppe! Hallåååå, gumman! Vinka till mormor!"
Vi led med det arma barnbarnet som antagligen generad försökte koncentrera sig på sitt program allt medan mormor fortsatte komma med "peppande" utrop. Bland annat ropade mormor upphetsat till sitt barnbarn att "galoppera lite nu så vinner du lätt!".
Stackarna visste inte riktigt vad dressyrtävlande går ut på.
Inte heller verkade de veta att ridning inte bara är en sport för barn.
När jag och min väninna reste oss upp för att gå och förbereda våra hästar inför ridhästklasserna och de aktuella morföräldrarna upptäckte att vi också hade "begravningsklädsel" sa mormodern till sitt sällskap att "jasså...tydligen finns det vuxna som håller på med sånt här också..."