Rökande grannar - vad kan jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min stamtavla har jag en professor i historia + en ambassadör, mig veterligen var båda rökare. Våran farfar var en av ABFs grundare, vad jag minns rökte han pipa då o då, m.a.o. måste han ha varit obegåvad. + Lite annat smått o gott, det var visst någon professor i konsthistoria oxå, samt en präst o lite annat löst folk. Suicidrisken var hög. Bror min överlevde, tyvärr inte hans dotter.
Eonerna går o tiderna förändras, att döma de som byggt upp det samhälle vi lever i efter våra moderna normer kommer alltid att halta. Vi har inte gått i deras skor.

Hon dog innan vi han träffas, efter att en vovverist kände igen vårat efternamn o skapade kontakt mellan oss.
Saknaden är fortfarande stor, undrar ff hur det gick med hennes CC.

Antar att du inte brukar bil när du ska någonstans :idea:, den är också farlig för din hälsa och förorenar din luft, ja även våran luft.:idea:
Nej jag dör inte omedelbart av den typ knall och fall som jag skulle kunna göra om jag utsätts för tobaksrök.
Jag har aldrig varken irl eller här påstått att rökare inte skall få röka, utan bara att de inte skall få göra det så att andra blir sjuka av det.
Jag klarar inte av grillrök särskilt bra heller, så jag grillar inte.
(Men jag gillar grillat så andra får gärna grilla åt mig.)
Men en grill står där den är ställd så jag kan gå undan för röken.
Det är ingen som följer efter mig bärandes på en brinnande grill.

Men min ena bil kan köras på etanol och på så vis är den inte så farlig.

I min stamtavla har jag en professor i historia + en ambassadör, mig veterligen var båda rökare. Våran farfar var en av ABFs grundare, vad jag minns rökte han pipa då o då, m.a.o. måste han ha varit obegåvad.
Nej det var inte så.
Då så visste vetenskapen inte bättre.
Tobaksrök ansågs t.o.m. hälsosamt.
Det som är korkat och outbildat är att inte ta till sig den nya kunskapen om tobaksrökning som visar på hur farlig röken är.
I begreppet intelligens så ingår det att vara anpassningsbar till nya omständigheter.
Den nya omständigheterna är att nu vet man att tobaksrök är farligt - anpassningen är att sluta röka.

Min Morfar, som var läkare, rökte men han var född på 1800-talet.
Vi räknar år 2016 nu och har lärt oss ett och annat på vägen dit.

Och där kom det.
Men nej, det handlar om överlevnad - min överlevnad.
Men det är en sak att prata om varför du anser att man inte borde få röka överallt, och en annan att se ner på personer och anse att du vet deras intelligensnivå enbart för att dom har en cigarett i munnen. För att sedan dessutom övergå till att påstå att alla utan fullständigt gymnasiebetyg eller utan högskoleutbildning är misslyckade.

Mig veterligen har inte rökarna en egen klass, utan det är något som faktiskt förekommer i hela samhället även om det är mer vanligt bland vissa grupper i populationen.

Bevisligen?
Vi är nog ganska många rökare som inte passar in i din mall. Hur det ser ut i yngre generationer kan jag inte uttala mig om.
Men vad vet jag, jag har ju bara 2 högskoleutbildningar på sammanlagt 8 år + 2 års yrkeserfarenhet för att få ut behörighet för mina yrken.
Men hjälp.
Att det finns statistiska samband mellan olika saker innebär ju inte att det gäller samtliga. Varför ta statsistik som angrepp på dig själv?

Den här diskussionen har spårat ur lite. Två tankar:

1, bara för att det finns ett samband (idag, i Sverige) mellan grupper som har lågt IQ och grupper som röker, betyder det inte att alla rökare har lågt IQ*.

2, Det finns lögn, förbannad lögn och statestik.

Jag avskyr också tobaksrök, och mår illa och får svårt att andas av den, även om jag inte har någon konstaterad allergi. Jag blir också förbannad på folk som envisas med att röka på offentliga platser, om jag har det svårt hur har inte då riktiga allergiker?

Och nej, jag går inte och handlar eller sätter mig på bussen/tåget med hästiga kläder, inte heller använder jag parfym. För jag vet hur illa det kan gå för andra om jag gör det. De har också rätt att kunna vistas i samhället utan att vara rädda för att andra skall orsaka dem obehag (eller i värsta fall utsätta dem för dödsfara).

* IQ är... ett besvärligt och klumpigt mätverktyg. Ditt IQ är påverkbart, hur mycket tvistar de lärde om, men någonstans mellan 10-20 poäng verkar vara konsensus (vilket betyder att du kan ändra ditt IQ med ca 10-20%, åt båda hållen). Ditt IQ ändras också under din livstid och påverkas av en miljon olika saker.

Jag vill också slippa tobaksrök. Förstår dock inte syftet med att dra upp hur korkade rökare är, som du gör hela tiden.
Lägger du inte värderingar i statistik och inlägg som inte finns där?Det handlar inte om enskilda individer trots att du och andra försvarar er med näbbar och klor.

att rökning förekommer mer hos lågutbildade och lägre intelligens är väl inte nytt?

Tobaksbolag i USA riktade marknadsföring till "the young, the black and the stupid" när de satsade hårt i utvecklingsländer.

.... anse att du vet deras intelligensnivå enbart för att dom har en cigarett i munnen.
Det är inte min åsikt utan det är vad resultat av undersökningar visar.
Hur kan du få det till att jag är dum för att jag informerar om resultatet av dessa undersökningar?
Mig veterligen har inte rökarna en egen klass, utan det är något som faktiskt förekommer i hela samhället även om det är mer vanligt bland vissa grupper i populationen.
Det är absolut mest förekommande hos lågutbildade.
Inom det som ibland kallas för "den styrande klassen", så förekommer det nästan inte alls.
http://www.svenskberoendemedicin.se/post/Tobaksrokningen-ner-men-stora-sociala-skillnader.aspx
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-narkotika-dopning-tobak-och-spel/tobaksbruk/
http://www.riskbruk.se/default.aspx?id=8104
Här kan ni enkelt söka statistiken för rökning med hänsyn till utbildningsnivå.
http://www.statistikdatabasen.scb.s...28/?rxid=2e219eec-f553-4ad1-91a4-ff1fca4db5f6

2, Det finns lögn, förbannad lögn och statestik.
Det är ett vanligt svar när statistiken inte pekar åt det håll som man önskar.
bara för att det finns ett samband (idag, i Sverige)
I världen. Jag har lagt in länkar om det nu.
Ditt IQ är påverkbart, hur mycket tvistar de lärde om, men någonstans mellan 10-20 poäng verkar vara konsensus
Ja och det är därför som utbildning är så viktigt, då det ökar på personens IQ.
Något som man sedan har nytta av oavsett vad man väljer att göra i livet.

Varför ta statsistik som angrepp på dig själv?
Och varför ge sig på och angripa den som presenterar statistiken?
Det är alltid samma visa.
Den som presenterar obehagliga fakta skall helst skjutas.
Som att sambanden vore mitt fel eller något som jag hittar på för att kränka andra.

För att sedan dessutom övergå till att påstå att alla utan fullständigt gymnasiebetyg eller utan högskoleutbildning är misslyckade.
Det var inte det som jag skrev.
Jag skrev att de hade misslyckats med att skaffa sig en högre utbildning.

Kan du inte se skillnaden i dessa påståenden?

Det är ett vanligt svar när statistiken inte pekar åt det håll som man önskar.

Ursäkta? Skrev jag någonstans om var 'jag' skulle önska att statestiken i detta fall skulle peka? Man kan få statistik att säga precis vad som helst, beroende på vilka premisser man skriver det på.

I världen. Jag har lagt in länkar om det nu.

Ja. Och nej. MEN (och det här är viktigt) andra motsa dig utifrån kommentarer om vad som hänt tidigare, och vad som hänt i andra länder. Därför tryckte jag på detta.

Ja och det är därför som utbildning är så viktigt, då det ökar på personens IQ.
Något som man sedan har nytta av oavsett vad man väljer att göra i livet.

Utbildning är viktigt. Men inte alls det som, i sig, ger störst förändring i IQ.

Det är inte min åsikt utan det är vad resultat av undersökningar visar.
Hur kan du få det till att jag är dum för att jag informerar om resultatet av dessa undersökningar?

Det är absolut mest förekommande hos lågutbildade.
Inom det som ibland kallas för "den styrande klassen", så förekommer det nästan inte alls.
http://www.svenskberoendemedicin.se/post/Tobaksrokningen-ner-men-stora-sociala-skillnader.aspx
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-narkotika-dopning-tobak-och-spel/tobaksbruk/
http://www.riskbruk.se/default.aspx?id=8104
Här kan ni enkelt söka statistiken för rökning med hänsyn till utbildningsnivå.
http://www.statistikdatabasen.scb.s...28/?rxid=2e219eec-f553-4ad1-91a4-ff1fca4db5f6
Men det där blir lite som BMI, det funkar på gruppnivå men är inte definitivt för alla individer. Man kan alltså inte påstå att alla rökare har låg intelligens.

Själv tänker jag att det kanske inte är utbildningen eller intelligensnivån i sig som avgör rökandets vara eller icke vara. Däremot påverkas vi ju mycket av vår miljö och uppväxt, och tenderar att ofta göra som folk i vår närhet. Lite orsak och verkan, vad är vad?
De allra flesta vet ju om att det dom håller på med är skadligt, det är ingen nyhet som någon måste meddela dom.

Kan tillägga att jag själv inte röker och därmed inte personligen tar åt mig av vad du skriver om just rökare, men jag ställer mig emot att statistik på gruppnivå används för att bedöma enskilda individer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka