Det får du visa källa på.Utbildning är viktigt. Men inte alls det som, i sig, ger störst förändring i IQ.
För jag har läst att forskningen pekar på just det.
Att den största förbättringen av IQ som är rimlig att göra är satsning på utbildning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det får du visa källa på.Utbildning är viktigt. Men inte alls det som, i sig, ger störst förändring i IQ.
Citerar två av dina tidigare inlägg (synd bara att inte de citat du lagt in innan dina svar inte kom med, men du förstår nog min poäng ändå)Det var inte det som jag skrev.
Jag skrev att de hade misslyckats med att skaffa sig en högre utbildning.
Kan du inte se skillnaden i dessa påståenden?
Mest så är det väl fel att inte ha ett mål.
Men att ha ett fullständigt gymnasiebetyg borde vara ett minimum oavsett vilka ambitioner som man har.
I alla fall i min lilla inskränkta värld då.
Då så gäller det ju att man har några andra ambitioner.
Att helt sakna ambitioner är ju ett annat sorts misslyckande.
Här är litet kalla och hårda fakta i ämnet.Själv tänker jag att det kanske inte är utbildningen eller intelligensnivån i sig som avgör rökandets vara eller icke vara.
Det är vad du gör den till.Det här verkar inte längre handla om rökning, utan en subdiskussion om utbildning vs misslyckande.
Utbildning är viktigt ur ett folkhälsoperspektiv, därför så är det viktigt för alla... det är tydligt att utbildning prioriteras högt i din värld men det går inte att applicera på resten av omvärlden.
Det här verkar inte längre handla om rökning, utan en subdiskussion om utbildning vs misslyckande. Det finns många som har helt andra ambitioner än att få ut en högskoleexamen. Däremot är det nog ytterst få som inte har några ambitioner alls i sitt liv. Det kan dock handla om helt andra saker än just utbildning, som t.ex. familj. Man kan inte jämföra alla andra med sig själv på det sättet, det är tydligt att utbildning prioriteras högt i din värld men det går inte att applicera på resten av omvärlden. I någon annans värld är utbildning inte alls lika viktigt, men något annat befinner sig högst upp på stegen.
Vad som är ett misslyckande är väldigt personligt, beroende på ens egna mål och ambitioner. Här får man vara ödmjuk, jag kan inte lägga mina mål på någon annans liv och utifrån det avgöra hur väl dom lyckats, för tack och lov är vi inte stöpta i samma form.
Nu missförstod du nog vad jag menade, och plockade dessutom ut en mening ur sitt sammanhang.Men forskningen visar på att du har fel i dina tankar.
Och det är inte mitt fel att det är så.
Men nej, du kan inte plocka ut citat ur mina inlägg sådär. Det tappar sitt sammanhang.Utbildning är viktigt ur ett folkhälsoperspektiv, därför så är det viktigt för alla.
Alla, var och en på en personlig nivå, får bättre hälsa av att utbilda sig.
Och det går att applicera på precis hela världen.
Alla blir friskare av att utbilda sig.
Han misslyckades ju då med att kunna studera vidare.Han var dessutom smart, hans lärare ville att han skulle fortsätta studera men det fanns inte pengar.
Jag har inte gjort det utan det tolkades så och blev sedan en sanning.Som sagt, jag tycker man ska vara försiktig att slänga sig med ordet misslyckad när det gäller någons tillvaro.
Svar på alla dessa frågor står i länkarna som jag lade in.Däremot undrade jag över orsak och verkan. Är det p.g.a. att dom (i grupp) är lågutbildade som dom börjar röka? Läser dom inte vidare för att dom (i grupp) har lägre IQ? Har dom lägre IQ (i grupp) till följd av rökandet?
Samma svar som tidigare.Åter igen, jag vet att det finns studier som visar att rökning och låg utbildningsnivå har ett samband på gruppnivå. Men man får ju fundera på varför. Alla lågutbildade röker ju inte, och alla som utbildar sig vidare slutar inte. Varför?
Han misslyckades ju då med att kunna studera vidare.
Pengar skall i dagens samhälle inte vara ett hinder.
Hans höga IQ gjorde däremot honom till en lyckad människa.
Det där är olika.
Ni färgas av er irritation så att ni inte ser vad jag skriver.
Men du har väl själv ingen examen, har du också misslyckats då?Ja de misslyckas ju bevisligen med att ta sig till högre studier eftersom att de inte kommer dit.
Och med tanke på att rökare tydligen har lägre IQ så verkar det ju troligt att det hänger ihop.
Jodå det kan jag visst det.Men nej, du kan inte plocka ut citat ur mina inlägg sådär.
Statistik har inget med lögn att göra, det där är så tramsigt. Det är hur man ska tolka t ex statistiska samband som är fallgropen.Den här diskussionen har spårat ur lite. Två tankar:
1, bara för att det finns ett samband (idag, i Sverige) mellan grupper som har lågt IQ och grupper som röker, betyder det inte att alla rökare har lågt IQ*.
2, Det finns lögn, förbannad lögn och statestik.
Jag avskyr också tobaksrök, och mår illa och får svårt att andas av den, även om jag inte har någon konstaterad allergi. Jag blir också förbannad på folk som envisas med att röka på offentliga platser, om jag har det svårt hur har inte då riktiga allergiker?
Och nej, jag går inte och handlar eller sätter mig på bussen/tåget med hästiga kläder, inte heller använder jag parfym. För jag vet hur illa det kan gå för andra om jag gör det. De har också rätt att kunna vistas i samhället utan att vara rädda för att andra skall orsaka dem obehag (eller i värsta fall utsätta dem för dödsfara).
* IQ är... ett besvärligt och klumpigt mätverktyg. Ditt IQ är påverkbart, hur mycket tvistar de lärde om, men någonstans mellan 10-20 poäng verkar vara konsensus (vilket betyder att du kan ändra ditt IQ med ca 10-20%, åt båda hållen). Ditt IQ ändras också under din livstid och påverkas av en miljon olika saker.
Svar på alla dessa frågor står i länkarna som jag lade in.
Min rekommendation är att du läser dem innan vi diskuterar vidare.
Annars så blir det bara att jag måste återge det som står i länkarna för att du sedan skall påstå att jag tycker fel.
Och den typen av diskussion tycker jag blir så tradig.
Samma svar som tidigare.
Det står i mina länkar allt det där som du undrar över.
Inte på det viset utan hans höga IQ hade en positiv inverkan på hans hälsa vilket gav bättre förutsättningar för lycka.Jag tror dessutom inte det var min fars intelligens som gjorde honom lycklig
Men då så var hon ju sjuk, vilket man kan bli även med en hög IQ.Min mamma var väldigt smart också (stort A i matematik på studentskrivningen bla) och henne skulle jag inte beskriva som en glad och nöjd människa. Hon hade bla ångest en stor del av sitt liv.
Kan kan du, men hur rätt blir det egentligen om du plockar ut en del av en mening och lägger in en egen betydelse i vad jag sagt?Jodå det kan jag visst det.
Vad jag vet så vill alla människor utan undantag vara så friska som det bara är möjligt.
Utbildning gör att människor blir friskare.
Den egna utbildningen, föräldrarnas utbildning och den samlade populationens utbildning.
Ja det är ju ett klart misslyckande.Men du har väl själv ingen examen, har du också misslyckats då?