Rökande grannar - vad kan jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utbildning är viktigt. Men inte alls det som, i sig, ger störst förändring i IQ.
Det får du visa källa på.
För jag har läst att forskningen pekar på just det.
Att den största förbättringen av IQ som är rimlig att göra är satsning på utbildning.

Det var inte det som jag skrev.
Jag skrev att de hade misslyckats med att skaffa sig en högre utbildning.

Kan du inte se skillnaden i dessa påståenden?
Citerar två av dina tidigare inlägg (synd bara att inte de citat du lagt in innan dina svar inte kom med, men du förstår nog min poäng ändå)

Mest så är det väl fel att inte ha ett mål.
Men att ha ett fullständigt gymnasiebetyg borde vara ett minimum oavsett vilka ambitioner som man har.
I alla fall i min lilla inskränkta värld då.

Då så gäller det ju att man har några andra ambitioner.
Att helt sakna ambitioner är ju ett annat sorts misslyckande.

Det här verkar inte längre handla om rökning, utan en subdiskussion om utbildning vs misslyckande. Det finns många som har helt andra ambitioner än att få ut en högskoleexamen. Däremot är det nog ytterst få som inte har några ambitioner alls i sitt liv. Det kan dock handla om helt andra saker än just utbildning, som t.ex. familj. Man kan inte jämföra alla andra med sig själv på det sättet, det är tydligt att utbildning prioriteras högt i din värld men det går inte att applicera på resten av omvärlden. I någon annans värld är utbildning inte alls lika viktigt, men något annat befinner sig högst upp på stegen.
Vad som är ett misslyckande är väldigt personligt, beroende på ens egna mål och ambitioner. Här får man vara ödmjuk, jag kan inte lägga mina mål på någon annans liv och utifrån det avgöra hur väl dom lyckats, för tack och lov är vi inte stöpta i samma form.

Det här verkar inte längre handla om rökning, utan en subdiskussion om utbildning vs misslyckande.
Det är vad du gör den till.
För det verkar viktigare för dig att hacka på mig än att föra diskussionen om rökning.
Jag tycker att du nu i stället skall läsa de länkar som jag har lagt in och släppa din ilska mot mig.

.. det är tydligt att utbildning prioriteras högt i din värld men det går inte att applicera på resten av omvärlden.
Utbildning är viktigt ur ett folkhälsoperspektiv, därför så är det viktigt för alla.
Alla, var och en på en personlig nivå, får bättre hälsa av att utbilda sig.
Och det går att applicera på precis hela världen.
Alla blir friskare av att utbilda sig.

Det här verkar inte längre handla om rökning, utan en subdiskussion om utbildning vs misslyckande. Det finns många som har helt andra ambitioner än att få ut en högskoleexamen. Däremot är det nog ytterst få som inte har några ambitioner alls i sitt liv. Det kan dock handla om helt andra saker än just utbildning, som t.ex. familj. Man kan inte jämföra alla andra med sig själv på det sättet, det är tydligt att utbildning prioriteras högt i din värld men det går inte att applicera på resten av omvärlden. I någon annans värld är utbildning inte alls lika viktigt, men något annat befinner sig högst upp på stegen.
Vad som är ett misslyckande är väldigt personligt, beroende på ens egna mål och ambitioner. Här får man vara ödmjuk, jag kan inte lägga mina mål på någon annans liv och utifrån det avgöra hur väl dom lyckats, för tack och lov är vi inte stöpta i samma form.

Instämmer, man ska passa sig väldigt noga för att projicera sina egna åsikter på vad som anses lyckat vs misslyckat.

Var min fars liv misslyckat? Han gick i skola 7 år och jobbade resten av sitt liv med fysiska jobb. Han var väl sedd i samhället, hade tak över huvudet, mat på bordet och jag har aldrig sett en människa som är så trygg i sig själv (han kunde givetvis stava till magsår men det var väl det närmaste han kom det!). Kan man beskriva det som misslyckat? Han var dessutom smart, hans lärare ville att han skulle fortsätta studera men det fanns inte pengar.

Ta sedan en akademiker med hög lön, konstant dåligt samvete pga brist på tid med familjen och magsår. Är det lyckat? Det scenariot är inte ovanligt.

Som sagt, jag tycker man ska vara försiktig att slänga sig med ordet misslyckad när det gäller någons tillvaro.

Men forskningen visar på att du har fel i dina tankar.
Och det är inte mitt fel att det är så.
Nu missförstod du nog vad jag menade, och plockade dessutom ut en mening ur sitt sammanhang.
Jag vet mycket väl att forskningen säger att rökning är vanligast bland lågutbildade, och jag hör när du säger att du hittat studier som visar att rökare ofta har lägre IQ. Det har jag aldrig sagt emot.

Däremot undrade jag över orsak och verkan. Är det p.g.a. att dom (i grupp) är lågutbildade som dom börjar röka? Läser dom inte vidare för att dom (i grupp) har lägre IQ? Har dom lägre IQ (i grupp) till följd av rökandet?

Och åter igen det här med miljö och omgivning. Barn till akademiker fortsätter i större utsträckning på samma bana och utbildningen anses självklar, medan barn till icke-akademiker inte har samma kultur med sig hemifrån. Där kan man då även titta på rökningen, barn till rökare vs barn till icke-rökare, i vilka sammanhang är det okej att röka, i vilka stadsdelar förekommer det oftare o.s.v. Nu blir det svamligt och svårt att få fram vad jag menar på ett tydligt sätt, men vi människor följer gärna strömmen och omgivningens norm - därför kan det vara svårare att sluta röka i en grupp där rökningen är norm, och även lättare att börja. En 14åring som tar sitt första bloss är ju lika utbildad som andra i samma årskull, så hen börjar inte till följd av en låg utbildningsnivå. Det kanske är miljön och omgivningen i uppväxten som gör att hen har andra ambitioner än att läsa vidare på högskolenivå.
En personlig jämförelse i ett försök att förklara tydligare: mina föräldrar är skilda sedan jag var mycket liten, på ena sidan släkten är rökning något som inte anses okej medan det på andra sidan förekommer hos de flesta. Utbildningsnivån är lika på båda sidor, och jag märker ingen skillnad i intelligensnivå. Men det är helt olika kultur i dessa familjer, och då beroende på vad man skolas in i påverkas ens egen uppfattning. Då är det klart att de som bara upplever den ena sidan ser den som mer självklar. Samma sak gäller utbildning.

Åter igen, jag vet att det finns studier som visar att rökning och låg utbildningsnivå har ett samband på gruppnivå. Men man får ju fundera på varför. Alla lågutbildade röker ju inte, och alla som utbildar sig vidare slutar inte. Varför?

Utbildning är viktigt ur ett folkhälsoperspektiv, därför så är det viktigt för alla.
Alla, var och en på en personlig nivå, får bättre hälsa av att utbilda sig.
Och det går att applicera på precis hela världen.
Alla blir friskare av att utbilda sig.
Men nej, du kan inte plocka ut citat ur mina inlägg sådär. Det tappar sitt sammanhang.
Jag menade att du inte kan applicera din syn på ett bra liv på alla andra, för vi har inte samma liv, mål, förutsättningar och tankar. Var och en väljer själv hur den vill lägga upp sitt liv, och alla är inte intresserade av vidareutbildning inom just högskola. Det finns andra sätt att lära sig, dessutom. Personer som inte läst på högskola är mest troligt duktiga på något utanför högskolevärlden. Vad spelar det egentligen för roll om jag kan tolka vetenskapliga artiklar och formulera akademiska texter, om jag inte kan få hjälp av t.ex. rörmokare eller plåtslagare när jag behöver tillgång till den kompetensen?
Och vad rör det mig om professorn eller lagerarbetaren röker, så länge dom inte gör det i mitt ansikte? Jovisst, det blir högre sjukvårdskostnader, men det orsakar ju även jag med mina ridrelaterade skador.

Han var dessutom smart, hans lärare ville att han skulle fortsätta studera men det fanns inte pengar.
Han misslyckades ju då med att kunna studera vidare.
Pengar skall i dagens samhälle inte vara ett hinder.
Hans höga IQ gjorde däremot honom till en lyckad människa.

Det där är olika.
Ni färgas av er irritation så att ni inte ser vad jag skriver.

Däremot undrade jag över orsak och verkan. Är det p.g.a. att dom (i grupp) är lågutbildade som dom börjar röka? Läser dom inte vidare för att dom (i grupp) har lägre IQ? Har dom lägre IQ (i grupp) till följd av rökandet?
Svar på alla dessa frågor står i länkarna som jag lade in.
Min rekommendation är att du läser dem innan vi diskuterar vidare.
Annars så blir det bara att jag måste återge det som står i länkarna för att du sedan skall påstå att jag tycker fel.
Och den typen av diskussion tycker jag blir så tradig.

Åter igen, jag vet att det finns studier som visar att rökning och låg utbildningsnivå har ett samband på gruppnivå. Men man får ju fundera på varför. Alla lågutbildade röker ju inte, och alla som utbildar sig vidare slutar inte. Varför?
Samma svar som tidigare.
Det står i mina länkar allt det där som du undrar över.

Han misslyckades ju då med att kunna studera vidare.
Pengar skall i dagens samhälle inte vara ett hinder.
Hans höga IQ gjorde däremot honom till en lyckad människa.

Det där är olika.
Ni färgas av er irritation så att ni inte ser vad jag skriver.

Tro mig, jag är inte ett dugg irriterad. Jag tror dessutom inte det var min fars intelligens som gjorde honom lycklig utan att han gjorde det han ville och hade sin plats i världen. Det är givetvis bara mitt antagande, det är ju lite svårt att fråga honom om det :(

Min mamma var väldigt smart också (stort A i matematik på studentskrivningen bla) och henne skulle jag inte beskriva som en glad och nöjd människa. Hon hade bla ångest en stor del av sitt liv. Hon rökte också som en borstbindare.

Som @cili skriver ovan, statistiken över rökning fungerar på populationsnivå men på individnivå är den inte applicerbar till 100%.

Men nej, du kan inte plocka ut citat ur mina inlägg sådär.
Jodå det kan jag visst det.
Vad jag vet så vill alla människor utan undantag vara så friska som det bara är möjligt.
Utbildning gör att människor blir friskare.
Den egna utbildningen, föräldrarnas utbildning och den samlade populationens utbildning.

Den här diskussionen har spårat ur lite. Två tankar:

1, bara för att det finns ett samband (idag, i Sverige) mellan grupper som har lågt IQ och grupper som röker, betyder det inte att alla rökare har lågt IQ*.

2, Det finns lögn, förbannad lögn och statestik.

Jag avskyr också tobaksrök, och mår illa och får svårt att andas av den, även om jag inte har någon konstaterad allergi. Jag blir också förbannad på folk som envisas med att röka på offentliga platser, om jag har det svårt hur har inte då riktiga allergiker?

Och nej, jag går inte och handlar eller sätter mig på bussen/tåget med hästiga kläder, inte heller använder jag parfym. För jag vet hur illa det kan gå för andra om jag gör det. De har också rätt att kunna vistas i samhället utan att vara rädda för att andra skall orsaka dem obehag (eller i värsta fall utsätta dem för dödsfara).

* IQ är... ett besvärligt och klumpigt mätverktyg. Ditt IQ är påverkbart, hur mycket tvistar de lärde om, men någonstans mellan 10-20 poäng verkar vara konsensus (vilket betyder att du kan ändra ditt IQ med ca 10-20%, åt båda hållen). Ditt IQ ändras också under din livstid och påverkas av en miljon olika saker.
Statistik har inget med lögn att göra, det där är så tramsigt. Det är hur man ska tolka t ex statistiska samband som är fallgropen.

Svar på alla dessa frågor står i länkarna som jag lade in.
Min rekommendation är att du läser dem innan vi diskuterar vidare.
Annars så blir det bara att jag måste återge det som står i länkarna för att du sedan skall påstå att jag tycker fel.
Och den typen av diskussion tycker jag blir så tradig.

Samma svar som tidigare.
Det står i mina länkar allt det där som du undrar över.

Jag har kollat igenom dina länkar, men jag hittar inte det jag undrar över. Det står att rökning är vanligare bland lågutbildade, och då framförallt kvinnor - vilket jag vet sedan tidigare. Men ingenting om hur miljö och omgivning påverkar att man börjar (men för all del, jag kan ha missat något).

Jag tycker snarare att en diskussion blir tradig när den består av länkar, där man anser att folk ska läsa igenom massa text för att se din förförståelse. Då är det bättre att säga det du vet, lägga in en länk som källa men inte kräva att den ska läsas för att man ska förstå vad du syftar på.

Jag tror dessutom inte det var min fars intelligens som gjorde honom lycklig
Inte på det viset utan hans höga IQ hade en positiv inverkan på hans hälsa vilket gav bättre förutsättningar för lycka.
Det är lättare att vara lycklig om man är frisk.
Min mamma var väldigt smart också (stort A i matematik på studentskrivningen bla) och henne skulle jag inte beskriva som en glad och nöjd människa. Hon hade bla ångest en stor del av sitt liv.
Men då så var hon ju sjuk, vilket man kan bli även med en hög IQ.
Kanske hade hon mått ännu värre utan den.
Nikotin är en känd ångestdämpare så rökningen blir lätt att förklara.

Att man blir friskare och lyckligare av att ha ett högt IQ betyder ju bara att man flyttas uppåt på skalan.
Inte att man garanterat blir frisk och lycklig.
Lyftet räcker ju inte alltid hela vägen upp.

Jodå det kan jag visst det.
Vad jag vet så vill alla människor utan undantag vara så friska som det bara är möjligt.
Utbildning gör att människor blir friskare.
Den egna utbildningen, föräldrarnas utbildning och den samlade populationens utbildning.
Kan kan du, men hur rätt blir det egentligen om du plockar ut en del av en mening och lägger in en egen betydelse i vad jag sagt? :)

Men du har väl själv ingen examen, har du också misslyckats då?
Ja det är ju ett klart misslyckande.
Jag blev sjuk och sedan kom livet emellan.
När jag sedan skulle kunnat ha få ihop det så hade jag blivit för bekväm med min tillvaro så då var jag för lat.
Däremot så har jag massor av eftergymnasial utbildning både på Universitet och genom internutbildning genom mina anställningar.
Det är inte själva examen som som är det viktiga utan just utbildningen.
Det är kunskapen och träningen av intellektet som ger hälsovinsterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka