"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Såg denna uppgift dock:
edfdb99fd7f2d0c743a4e724603318e2ba676570.jpg

Men det är ju dock data från år 2020. Kanske mycket har förändrats sedan dess.
Om det är ungefär samma siffror idag dock så är det sjukt, det är inte ens majoriteten bland rösterna som vill ha det så här.
 
Såg denna uppgift dock:
edfdb99fd7f2d0c743a4e724603318e2ba676570.jpg

Men det är ju dock data från år 2020. Kanske mycket har förändrats sedan dess.
Om det är ungefär samma siffror idag dock så är det sjukt, det är inte ens majoriteten bland rösterna som vill ha det så här.
Tack för den. Det sänkte faktiskt mitt blodtryck lite att se.
 
Fy tusan vad förbannad jag är över att en enda president fick tillsätta tre stycken! :rage::banghead:
En plötslig tanke - den där 6 januari kommittén som håller på att presentera sitt arbete nu. Jag är osäker på om de har kommit fram till något och presenterar sitt beslut eller om de ens har någon makt. Men om de skulle komma fram till och kunna visa att Trump var korrupt delaktig i 6 januari och kupp försöket - skulle detta kunna påverka hans val av dessa tre domare i efterhand? 🤔
 
White nationalist Nick Fuentes rejoices that in overturning Roe, the Supreme Court has laid out a blueprint for banning gay marriage, sodomy, and contraception and imposing "Catholic Taliban rule": "We're having something like Taliban rule in America, in a good way!"
:banghead:
När någon säger Taliban och good way i en och samma mening... :cautious:

(Källa)
 
AOC för fram en bra punkt om de tre domarna som tydligt sa att Roe var lag under sina förhör/intervjuer: https://thehill.com/homenews/sunday...justices-lied-under-oath-should-be-impeached/
Fast då behöver man nog bevisa att de visste redan då att de ljög och inte att de bara "ändrat" sig sedan dess.
För en domare får väl ändra på sig. Men att de är tre stycken inom denna korta period.. 🤔
Vore intressant om man kunde komma någonvart med detta! Men svårt om de man kritiserar för att ha gjort något olagligt är den högsta lagen i landet.
 
Enligt wiki så har han delvis latinamerikanskt påbrå, men du vet - så länge man ser vit ut... :up:
Mja, hispanic stod det såg jag och det står väl inte i motsatsförhållande till vit, och är inte samma sak som latin/a/o/x/e. Sen är ju vithet också relativ. Det var en lite dum kommentar av mig.
 
Fann dessa siffror:
Eighty-eight percent of Democrats, meanwhile, said they strongly oppose the Supreme Court’s ruling on abortion, as did 53 percent of independents.
By comparison, 77 percent of Republican respondents said they support the ruling, while 10 percent opposed it.
Källa
Samma artikel säger dock att 78% av Demokraterna säger att de "more likely" kommer att rösta i valet till hösten till skillnad från 54% hos Republikanerna.

Så det beror kanske på hur många av varje grupp som går och röstar. Vi har dock sett de senaste par åren hur bra Republikanerna har kunnat förmå sina väljare att rösta när det närmar sig. Så vi får väl se..
 
Jag har inte läst ett enda vettigt argument för varför man ska vara emot abort. Vad spelar det någon annan för roll om jag gör abort? På vilket sätt påverkas hen? Läste att ett argument är att skattepengar inte ska ”slösas” på aborter. Mm för det är sååå mycket billigare med:
- Mödravård
- Förlossning
- Ev eftervård (som iofs är ibland bristfällig men ändå)
- Föräldrapenning
- Barnbidrag och studiebidrag
- Många års BVC
- Förskola
- VAB
- Grundskola
- Gymnasium

Men absolut, klart vi inte ska slösa skattepengar på att avbryta oönskade graviditeter, hur skulle det se ut.
 
Jag har inte läst ett enda vettigt argument för varför man ska vara emot abort. Vad spelar det någon annan för roll om jag gör abort? På vilket sätt påverkas hen? Läste att ett argument är att skattepengar inte ska ”slösas” på aborter. Mm för det är sååå mycket billigare med:
- Mödravård
- Förlossning
- Ev eftervård (som iofs är ibland bristfällig men ändå)
- Föräldrapenning
- Barnbidrag och studiebidrag
- Många års BVC
- Förskola
- VAB
- Grundskola
- Gymnasium

Men absolut, klart vi inte ska slösa skattepengar på att avbryta oönskade graviditeter, hur skulle det se ut.
Där har vi religion igen. Guds vilja och allt det där. Nä fy fan.
 
Där har vi religion igen. Guds vilja och allt det där. Nä fy fan.
Men om jag blir gravid och känner att nä jag gör abort. Är inte det då Guds vilja? Han har ju då väglett mig fram till det beslutet, som jag sen genomför.

Är noll religiös men det är väl såhär man tänker då?
 
Det enda som hjälper är att folk går ut och röstar D så de har tillräcklig majoritet i Kongressen för att 1) avskaffa filibuster (och sedan höja antalet domare i SC) och/eller 2) rösta igenom en federal lag som värnar aborträtten.
En röst på D hjälper föga, de har ju backat abortmotståndare alldeles nyligen.
 
Jag har inte läst ett enda vettigt argument för varför man ska vara emot abort. Vad spelar det någon annan för roll om jag gör abort? På vilket sätt påverkas hen? Läste att ett argument är att skattepengar inte ska ”slösas” på aborter. Mm för det är sååå mycket billigare med:
- Mödravård
- Förlossning
- Ev eftervård (som iofs är ibland bristfällig men ändå)
- Föräldrapenning
- Barnbidrag och studiebidrag
- Många års BVC
- Förskola
- VAB
- Grundskola
- Gymnasium

Men absolut, klart vi inte ska slösa skattepengar på att avbryta oönskade graviditeter, hur skulle det se ut.
Många hävdar att det är mord.
 
Men om jag blir gravid och känner att nä jag gör abort. Är inte det då Guds vilja? Han har ju då väglett mig fram till det beslutet, som jag sen genomför.

Är noll religiös men det är väl såhär man tänker då?
Jag pratade om det med en vän och hennes amerikanska man. Min kompis flyttade dit några år och då hon flyttade hem igen följde han med. Min vän var inte kristen då hon flyttade dit. Hon var rätt stökig då som ung. Men hon hittade något i gemenskapen där som ledde till en tro. Hennes kyrka var väldigt modern och inte alls lika stel som svenska kyrkan var iaf då. Så hon kunde applicera tron i ett nutida, modernt liv. Hennes make har samma tro.
Nu är han läkare och hon sjuksyster. Vi pratade om hur de i sina yrkesroller ju inte bara står där och ber till gud om de tex få in en patient som håller på att dö. De ingriper ju fysiskt och aktivt jobbar med vad de kan för att rädda liv tex. Och om de lyckas tycker de att det var guds vilja att de skulle lyckas.
Så ser ju många med dem på abort också. Att gud arbetar genom människor. Men de tillhör ju en modernare del av kristendomen och deras pastorer etc är inte bokstavstroende galningar med maktbehov. De förespråkar kärlek och förlåtelse. Och de skulle aldrig pracka på andra sin religion!
 
Såg denna uppgift dock:
edfdb99fd7f2d0c743a4e724603318e2ba676570.jpg

Men det är ju dock data från år 2020. Kanske mycket har förändrats sedan dess.
Om det är ungefär samma siffror idag dock så är det sjukt, det är inte ens majoriteten bland rösterna som vill ha det så här.
Det är demokratin som är fucked up, inte befolkningen. Och precis det faktumet är vad som gör mig orolig för Sverige/andra länder. Det krävs inte att en majoritet blir t.ex. SDare. Det krävs bara att en majoritet låter dem hållas. Och där är vi ju nu.

Som någon klok person sa: "De demonstrerar i USA som om de styrande inte redan visste att de går emot folkets vilja. De vet. De skiter i det."

Vad som krävs nu, i USA och möjligtvis snart på andra håll i världen också, är aktivt motstånd. Detta talet är ett som alltid inspirerar mig (och så finns det en Linkin Park låt med det också, för den som gillar sånt:angel:):

 
Jag pratade om det med en vän och hennes amerikanska man. Min kompis flyttade dit några år och då hon flyttade hem igen följde han med. Min vän var inte kristen då hon flyttade dit. Hon var rätt stökig då som ung. Men hon hittade något i gemenskapen där som ledde till en tro. Hennes kyrka var väldigt modern och inte alls lika stel som svenska kyrkan var iaf då. Så hon kunde applicera tron i ett nutida, modernt liv. Hennes make har samma tro.
Nu är han läkare och hon sjuksyster. Vi pratade om hur de i sina yrkesroller ju inte bara står där och ber till gud om de tex få in en patient som håller på att dö. De ingriper ju fysiskt och aktivt jobbar med vad de kan för att rädda liv tex. Och om de lyckas tycker de att det var guds vilja att de skulle lyckas.
Så ser ju många med dem på abort också. Att gud arbetar genom människor. Men de tillhör ju en modernare del av kristendomen och deras pastorer etc är inte bokstavstroende galningar med maktbehov. De förespråkar kärlek och förlåtelse. Och de skulle aldrig pracka på andra sin religion!
Men med den logiken så är det ju guds vilja om jag gör abort också. Det kan ju inte bara vara guds vilja lite ibland och när det passar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 934
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp