Men vad är det du tänker att man kommer få reda på? Jag förstår fortfarande inte, för du skrev ju att du inte tycker att abortgränsen ska påverkas bara för att neonatal vård gör framsteg.
Jag tänker att det vi vet är att en kvinna är gravid och inte vill vara det längre. Det räcker. Gäller såklart dem som inte identifierar sig som kvinna också. Personer som inte vill vara gravida ska inte behöva vara det. Det har liksom inget med forskning att göra.
Att vi tillexempel får får ny kunskap eller att kunskapen förändras rörande fosterutvecklingen. Jag vet inte vad för kunskap som kan komma fram i framtiden
Med ditt resonemang så tycker du det ska vara ok med fri abort/induktion av födsel fram till barnet föds? Det är såklart ok att tycka det, men där håller inte jag med (när det gäller friska barn och det inte finns fara för kvinnan osv, dvs som lagstiftningen ser ut idag). Om det räcker med att en gravid kvinna inte vill vara gravid längre. Vad gör vi med de barn som överlever aborten/induktionen av födseln, ska vi ge de livsuppehållande åtgärder eller inte?
Nu sker ytterst få aborter av friska foster så sent att de har chans till liv ändå och i praktiken har avstående resonemang minimal betydelse. Men jag tänker utifrån en teoretisk ståndpunkt och resonemang.
Jag säger igen, jag tycker dagens gränser och möjligheter till abort är utmärkta utifrån vad vi idag vet och tar ställning utifrån. Eftersom det tydligen inte framgår nog tydligt från mitt första inlägg.