Fast nä, detta är inte något någon annan ska komma överens om. Vill jag inte ha barn ska en sterilisering vara MITT beslut, inte något som en partner diskuterat och kommit överens med mig om för att det kanske passar mig bäst. Jag ska inte bli övertalad med för och nackdelar, lika lite som en man ska bli det. Nej, det är verkligen inte sunt!Som sagt, kanske inte alltid helt sunt, men jag utgår ifrån tanken att en inte ska lägga ett ansvar på en partner om en inte är villig att genomgå samma procedur själv - sedan kan man komma överens om att det är bättre att den ena eller andre gör det. Jämföra för och nackdelar. Det är mer sunt.
Likväl som det är min kropp att besluta om så är det MITT beslut. Exakt samma gäller för en man, det är inget som ska kommas överens om att att det är en enklare procedur för honom.
Och även om jag skulle vara villig att genomgå sterilisering, vilket jag är, så skulle jag aldrig ens tycka att det är en partners ansvar att genomgå samma. Det är fortfarande inget man lägger på en annan människa alls!
Vill DU inte ha barn så är det DITT ansvar att se till att det inte blir några barn, val av metod är DITT. Samma gäller för din partner.