Röd stjärt!

Diana

Trådstartare
Behöver tips och råd på vad man kan göra mot en illröd liten rumpa. Han är även lite röd prickig och känns lite "skrovlig". Det kom igår, han har knappt varit röd alls innan, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Idag har vi luftat så mycket som det går, han är bara tre månader så han måste ju ha blöja ibland. Förut när han har varit lite röd så har det försvunnit på typ en kvart men nu verkar det inte hjälpa. Hade inotyol förut men den har tagit slut, nu har jag köpt Bepanthen. Enligt hon på apoteket var den bättre...

Finns det något annat man kan göra?

Sv: Röd stjärt!

Vår son var röd rätt ofta som liten. Testade en massa olika salvor men jag tyckte inte nåt hjälpte. Potatismjöl och mkt luftning var det bästa för hans rumpa. Men senare kom jag på att det var röda saker han reagerade mot, eftersom han ammade så reagerade han om jag ätit typ tomater mm. Det fick vi tänka på när han började med smakportioner också.

Jag har läst mycket bra om salvan Inotyol som säljs på apoteket, ska vara super mot röda stjärtar :)

Inotyol :bow:

Rasmus fick världens problem efter en husvagnssemester då vi hade med oss våtservetter. Han vart superröd och fick vätskande blåsor :cry: men jag smorde tjockt med inotyol och det försvann väldigt snabbt. För att lindra de värsta när vi var borta fick vi tag på potatismjöl så det har vi oxå använt. Använde de mkt när vi t.ex. var på mantorp park, var över 35 gradet och mitt på en stor asfaltsplätt! Då hade använde jag potatismjölet för att blöjan skulle vara torr hela tiden fast de var äckligt varmt ute.

Är det skrovligt kan det vara svamp. Dactacort tar bort detta i ett naffs. Köps receptfritt på apoteket. Våran blev illröd och skrovlig med, bvc rekommenderade denna salva och det gick bort på drygt 3 dagar. Man tar bara pyttelite och smörjer 2 ggr/dag i 3 dagar. Det innehåller ju lite cortison. Inotyol anser jag bara vara skit. En del barn tål inte inotyol pga att det innehåller ullfett. Våran blev ännu rödare av det. Tycker Inotyol är ganska så överskattad. Inotyol tar inte bort svamp.

Jag fick tipset att blåsa med hårtork. Gäller att inte ha för nära så det blir för hett bara. Vår lilltjej gillade det skarpt när hon var mindre och det hjälpte faktiskt.

vad använder ni för att rengöra lilla rumpan? Vi använde förut våtservetter och upptäckte att de var inte bra för rumpan!! nu använder jag vatten på torra tvättservetter och natusan skumtvål, men är nog att tvätta bort allt skum sen!
OM jag använder våtservetter är jag mycket nogrann med att efteråt torka av med vatten också, för att bli av med resterna från våtservetten...
Hoppas ni får rätt på det hela... liten röd rumpa är inte så roligt.. :(

Borago som eg är till mjölkskorv är superbra! Står på tuben att den även funkar vid blöjirritationer. Nu hade vår lilla tjej en megaröd stackars rumpa efter att ha haft lös mage i nästan en vecka. Var borta på en dag när jag tog detta! Hade nästan glömt bort den då hon är röd så himla sällan. :o

Natusan innehåller en "massa skit" så det går helt bort! Kör med apotekets babyprodukter som är gjorda på rapsolja, solrosolja och sånt, och nu har ju även libero börjat med hela sin kollektion utan mineraloljor :bow:

Jag använder papperstvättservetter med vatten. Vid mkt bajs så använder jag apotekets skumtvål och är det bara lite bajs apotekets barnolja, de beror på koncistensen ;)

Mot skorv i hårbotten använde jag rapsolja.

När Ailie blir röd i rumpan så tvättar jag henne inte med servetter alls. Då lyfter jag henne till tvättstället och rengör henne under rinnande vatten, torkar försiktigt med en mjuk handduk, smörjer in med zinkpasta och sedan låter jag henne vara mycket naken. Då försvinner oftast det röda på en dag. :)

Jag kan rekommendera Purelan, består av 100% ren lanolin (inga tillsatser eller konserveringsmedel).. Finns att köpa på Minimundus men jag tror även att Babyproffsen har det.. Om du använder, tänk på att det måste vara helt torrt från vatten innan du smörjer på.

På Rasmus funkar inte Inotyol, han blir bara värre, bara ett tunt lager Bepanthen eller Purelan funkar..

Men som du skriver, lufta mycke o tvätta bara med vatten så länge han är röd o öm.

vad använder ni för att rengöra lilla rumpan? Vi använde förut våtservetter och upptäckte att de var inte bra för rumpan!! nu använder jag vatten på torra tvättservetter och natusan skumtvål, men är nog att tvätta bort allt skum sen!
OM jag använder våtservetter är jag mycket nogrann med att efteråt torka av med vatten också, för att bli av med resterna från våtservetten...
Hoppas ni får rätt på det hela... liten röd rumpa är inte så roligt.. :(

Vatten och olja (vegetabilisk babyolja) använder jag för att rengöra bebisrumpor.

Fast det är skillnad på röd stjärt och röd stjärt. Man behandlar absolut inte lika. Tex är det skillnad på en högröd stjärt och en knallröd. Vanlig högrödhet försvinner efter ett par dars luftning och behandling med salva och beror på irritation, medans en svampinfektion är knallröd och det är rött i hudveckena. Det är det inte vid vanlig irritation. Vid svampinfektion räcker det inte med luftning och täta blöjbyten och en vanlig salva, dessutom gör detta tillstånd ont. Vanlig irritation brukar inte göra det. Är stjärten dessutom knallröd och varm kan det vara en bakterieinfektion och barnet kan få feber.

Jag skulle testa byta blöja, min son har libero, & det har direkt blivit rött om han så bara hunnit ha på sig en enda pampersblöja tex. Många barn reagerar på pampers som har tillsatser i sina blöjor men libero & coops blöjor brukar vara bättre.
Sen finns det ju såklart en massa andra märken att testa.
Ett annat tips är att pudra med potatismjöl.

vad använder ni för att rengöra lilla rumpan?

Tvättar ALLTID under rinnande vatten och torkar med tvättlappar i flanell. Om det någongång har torkat in lite bajs använder vi olivolja, funkar bra. ALDRIG tvål.
Vi använder tygblöjor.

De gånger han varit lite röd med prickar (går att räkna på en hand!) har det berott på att vi har missat att han bajsat och han gått med det lite för länge. Men då har jag smort med salva typ Bepanthen/Inotyol och luftat. Då har det försvunnit inom ett dygn.

Svara alla samtidigt.

Vi använder skumtvättlappar och Apotekets barnolja vid blöjbyten. Har nästan bara haft Pampers, har provat Huggies och har inte märkt någon skillnad. Använder bara våtservetter när vi är borta.

Idag är det lite mindre rött men fortfarande skrovligt. Hur vet man om det är svamp? Han verkar inte ha ont iaf.

Inotyol har fungerat bra tycker jag men nu tog den slut, kanske därför det blev så här? Har provat Borago, som gör att han luktar blöt hund, men märkte ingen skillnad.
Har tyvärr inget potatismjöl hemma, får åka å köpa. Är det inte bättre imorgon så ringer jag till BVC.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
24 044
Senast: Duplo
·
Kropp & Själ Ca en-två veckor innan förra mensen glömde jag ett p-piller och hade oskyddat sex nån dag efter. Pillret togs så fort jag kom på att det...
Svar
9
· Visningar
1 642
Senast: mafias
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag behöver så många råd jag bara kan få i det här läget. Det är närmligen så att jag kanske är gravid. Jag slutade med p-piller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 441
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar