Singoalla
Trådstartare
Nu har jag bara skummat igenom tråden men jag läste på något ställe att du TS tog på dig skulden för hundens problem. Gör inte det! Det här beteendet är inte normalt. Jag tycker det låter bra att du ska utreda honom vidare fysiskt och att du har tagit kontakt med en problemhundsutredare. För oavsett om han har något fysiskt fel eller inte så verkar han ju helt klart ha problem på nervsidan. Möjligen har han också lite brister i tempramentet, att han är så livlig att han blir impulsiv. Detta borde problemhundsutredaren kunna se när hen utvärderar hunden . Men det hjälper inte att bli arg på en sådan här hund! Blir du arg ökar du stressen på hunden, och det är ju det sista du vill. Däremot måste du ju vara väldigt tydlig och bestämd i alla situationer där hunden är med. Matte fixar allt, Bruce behöver bara koncentrera sig på att följa med.
Sedan hade jag ganska omgående införskaffat en bur och förvarat honom där när du inte har koll samt på natten. Det är inte lagligt, så du ska inte skylta med det. Men jag tror att ett litet begränsat utrymme hade hjälpt Bruce att slappna av och vara lite mindre på tåspetsarna. Om du tror att han kommer kissa i alla fall så kan du ju köpa en så stor bur att han kan ha en torr liggplats även om han kissat i ena änden av buren.
Tack för input!
Bruce har slutat kissa på natten igen. Han har aldrig kissat på natten innan, men så var det någon period där precis innan kastreringen som han kissade 5 av 7 nätter en vecka. Sen la han av igen. Så jag vettefasen vad som hände just nu. Men problemet verkar i alla fall försvunnit, så han kan sova i sängen med oss.
Du har rätt i att han är väldigt impulsiv och livlig, något vi försöker träna överlag. Önskar för hans egen skull också att han ska kunna bli mer "chill" och tillbakalutad.