Jag säger inte att varför är oviktigt, jag menar bara att det kan vara så att det är en för svårbesvarad fråga. Ja, det kan bli sämre om det är stress och han blir fyad, men då får du veta det i alla fall. Eller så blir kissandet bättre men du ser något annat stressymptom (tex) dyka upp, då vet du det. Eller så blir det faktiskt bättre helt enkelt.
I viss mån håller jag med, men iom att han aldrig blivit ordentligt förbjuden att göra ifrån sig inne så tycker jag inte alls att det mesta är provat när det gäller att göra något åt det. Jag hade börjat i den änden, "nu jäklar lägger du av!" helt enkelt. Det är en relativt enkel åtgärd som i sämsta fall i alla fall kan ge mer info (tex att han kan inte fast han försöker, eller att beteendet blir värre, eller att han utvecklar nya beteenden) och i bästa fall faktiskt kan lösa det. Det gjordes ju tester hos kastrerande veterinären, så något uppenbart fysiskt fel är det inte i alla fall...
Jag är
verkligen ingen anhängare av att vara "tuff" med sina hundar, men man måste dra gränser också. I det här fallet låter det som att det kan vara så att han har fått lite för stora friheter, och att nya begränsningar kan behöva förklaras för honom på ett tydligt sätt.
Du behöver ju inte ta bort mattan från hunden, du kan ta bort hunden från mattan också.
"Nej, du får inte vara där." Om och om igen. Till slut borde det gå hem. Han ska givetvis få andra platser som är hans! Men han borde förlora privilegiet till sådana här favoriter.