Röd snopp

schelin_j

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp nu... tog in min häst (nioårig shirevalack) från hagen och konstaterar att han dels hade snoppen ute när han gick in och det har han ALDRIG, dels att den var alldeles röd i nederdelen, precis vid ollonet. Ingen ömhet kring skapet etc, verkade inte göra ont när jag försökte klämma och känna så gott det gick på snoppen som förstås inte var ute längre när jag ville titta närmare och i övrigt verkar hästen inte sjuk eller så. Ingen konstig lukt heller.

Någon som vet vad det kan vara?

Sv: Röd snopp

Hmmm - verkar som om ni vet lika lite som jag om tänkbar orsak... får väl hoppas att det ser bättre ut i dag då. Veterinär under helgtid är ju alltid så förbaskat dyrt!

Det låter endå som han mår bra. Ha koll på att han kan kissa så sådär så e de nog ingen fara.
Min häst fick sig en spark på snoppen nån månad efter kastrering den va rund som en fotboll men vi gjorde inget åt det. Hade både distriktet ute o sen åkte till strömsholm. 2 dagar senare va de som vanligt.

Nej jag hoppas verkligen att det går över!

Han ser inte svullen ut eller så, utan mer bara röd/blå... men det är klart - han har ju en ny hagkompis som kan ha råkat sparka honom. Hagkompisen hade bitmärken i täcket så det är ju möjligt att de haft en liten match i hagen...

Tyvärr vet jag nog var det var nu...

Han har klättrat den :devil:

Efter kastrationen kan han ju inte få ordenlig erektion (tror jag) så jag antar att han har försökt betäcka men inte kunnat få in den... och således typ stukat den!

Nu har han inte längre damsällskap i hagen utan lär få gå med valacker framöver i stället.

Jädra skit också, ställer till lite praktiska problem.

Kan tillägga att stoet inte har några som helst skador tack och lov.

Ja så kan de mycket väl vara. Min är på både ston o vallack så får gå ensam. Så kan de bli med hormoner ;)

Jag har också varit med om att en oerfaren hingst skadade snoppen då han skulle betäcka och siktade fel.... Tror att det fungerade säsongen efter.

En klar nackdel med sen kastrering.

Hormoneländen!

Nu går damen och herrn i hagarna bredvid varandra och båda tycks sukta efter den andre... men de får hållas på var sin sida staketet nu - här ska inte skadas vare sig märrar eller valacker!

Däremot har min i vart fall aldrig visat intresse för att klättra eller så på valacker eller hingstar så jag hoppas att han skall klara sådant sällskap. De enda gånger han visat intresse för damerna är ju när de varit superbrunstiga, han har gått i blandad flock en hel del och det har gått bra.

Men han har blivit mer och mer intresserad av fruntimmer med åren... så han kanske blir hemsk som gammal!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 911
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 171
Senast: cf234k
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 077
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka