sweep

Trådstartare
Jag hittade lite lökar på jobbet som hade börjat växa så jag tog hem dom och planterade..

Min gula lök dog tyvärr efter att jag klippt i den..
Men min röda lök hade jag sätt i vardagsrummet i fönstret bakom gardinen vilket gör att jag inte såg den så ofta.
Idag tänkte jag ta kort och visa min kollega på jobbet och upptäcker då att den blommar :D

Är det inte lite häftigt att en helt vanlig röd lök från mataffären kan bli en lite udda blomma?

10390940_10152098827486315_720450728586931612_n.jpg

10509650_10152098829816315_7363896227587963115_n.jpg

Vanlig röd och gul lök blommar andra året, så det är hur vanligt som helst att om man planterar vanlig matlök att den blommar om den gror.

En annan lökrelaterad fråga

Jag petade ner lite vitlöksklyftor i vintras. Har nu en söt liten planta i en kruka på balkongen, luktar underbart!
Men hur vet jag att löken är klar att skörda så att säga?

Min kollega har en röd och en gul lök hemma som inte har blommat.

På jobbet har vi två gula och en röd och tre vitlökar som växer men har inte blommat

Så jag tycker att de är lite kul att min blommar. Och jag brukar döda de mesta som är grönt :p

Kan man odla på torkade klyftor eller måste det vara en färsk klyfta?
Förr - innan allt var så besprutat och behandlat för att inte gro - brukade jag peta ner vitlök som var på väg att torka ut eller som jag visste inte skulle bli använd. Hade ett rejält bestånd vitlök i ett hörn av landet :)

Jag misstänker att man kan peta ner klyftor lite när som helst och de tar sig.
Vitlök övervintrar dessutom fint ända upp i allra norraste Norrland.
Det enda är att man måste plantera isär dem på våren. Varje klufta blir en ny lök och om de står kvar tillsammans får man ett tätt gäng spelkulor i marken.

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 031
Senast: Otherside
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka