Rockard modell Globus el. liknande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rockard modell Globus el. liknande

Den såg ju helt ok ut, vad är det för tjocklek på rören på den? Man vet ju som sagt inte hur robust den är om man inte vet det, det kan ju se bra ut men vara jätte tunt. Vad jag kan se så finns det ingen svängel eller bakseleöglor, ringen för skackelfästet funkar ju inte heller på en "riktig" sele, men det kanske man kunde få lite som man ville?

På bilden jag har ser man tydligt svängeln.
cb3.gif

Skacklerna har jag dock inte sett men att fixa till dom med bakseleöglor och passande skackelfästen är ju ett mindre problem!
Får se vad hon svarar...
Vilken tjocklek/kvalitet är att rekommendera för Lisas körning tycker du?

Det var inte den vagnen jag menade utan rockarden på sidan som Fahlis länkade till sist, den som skulle kosta 12 000:- nånting...

Den vagnen som du visar där är ju en sån (eller liknande) som Fahlis köpt och den tycker jag verkar jätte bra.

Aha! :o ja, då är jag igång o missförstår igen då... :crazy:
Nä, den rockarden syns ingen svängel på! Har dock mejlat och frågat vad de har att erbjuda till Lisa och hennes ponnier med svängel... :)

Det låter ju jätte bra :) Tänk bara på att om den är väldigt lätt (som en Globus-rockard) så beror det antagligen på att konstruktionen är klen, så det är som sagt bra ur bekvämlighetssynpunkt att ha en lätt vagn, men den både välter och går sönder lättare.

*knapplån*

Det var ju hemskt vad alla klagar på vagnar i en viss prisklass. Jag har "bara" en vagn för 3000:- och det funkar YPPERLIGT. Dessutom har jag travutrustning som det gärna klankas ner på av en viss användare som jag anser är helt fanatisk när det gäller sin egen syn på hur körning ska vara.

Lika bra att skjuta av mina hästar då, stackar krakar som tvingas stå ut med detta!

Tur för dig att du skrev knapplån där... :devil: annars kunde jag ju ha tagit det personligt!
Något tips till oss och våra B-ponnier? :)

*knapplån*

Det var ju hemskt vad alla klagar på vagnar i en viss prisklass. Jag har "bara" en vagn för 3000:- och det funkar YPPERLIGT. Dessutom har jag travutrustning som det gärna klankas ner på av en viss användare som jag anser är helt fanatisk när det gäller sin egen syn på hur körning ska vara.

Lika bra att skjuta av mina hästar då, stackar krakar som tvingas stå ut med detta!

Det är väl ingen som klagar på vagnen bara pga priset?? :confused: Man kan få en bra begagnad vagn för 3000:- (om man har tur) men att nytillverka en vagn för under 3000:- det går inte om man vill ha en säker vagn. Vagnen funkar säkert ypperligt, det gör nog dom flesta vi har diskuterat här, frågan är ju bara hur säkra dom är när något väl händer och om man då vill sätta sitt barn (eller någon annan) i en vagn som kanske inte tål de krafter som blir vid en körolycka. Hästarna har säkerligen inte det minsta ont av att dra dessa vagnar, dom är ju som sagt lätta och rullar lätt på sina smala hjul, så dom kan du behålla i livet ;)

Jag tycker inte du ska ta det så personligt att vi "klankar ner" (vilket jag tycker är fel ordval då vi bara informerar om hur vagnen faktiskt är byggd och vad den håller för) utan vi försöker ju bara hjälpa TS att hitta en så bra vagn som möjligt :)

Senast ändrad:

Då vet du hur jag känner mig efter varje tur efter min häst i min ofjädrade rockad som snart har slut på luft i hjulen :angel:. Men jag har fått en väldigt fast bakdel efter att köra i den :rofl:..

Mvh
Emma

Det går lätt att böja skakeln om du sätter foten el knät mitt på skakeln! Den vagnen är skit:devil:. Hoppas att det inte kommer hända några alvarligare olyckor pga hållbarheten. Utrustning orsakar de flesta olyckor! Det kan man skydda sig ganska bra imot om man använder vättiga grejer!
/M

Tror jag slutar med körningen :smirk: Allt är farligt med denna sporten. Det är ju nästan att ta livet av sig om man håller på med detta. Precis allt är farligt. Finns det något som är säkert ?? Jo om man har vättig utrustning! Kan hända saker ändå.

Kan du inte sätta in en bild på din Globus :) ? Vad tycker du om fjädringen i den ?

Mvh
Emma

Det är klart att det kan hända saker ändå (som jag berättade i ett tidigare inlägg) men det är väldigt stor skillnad på hur en bra och en dålig vagn klarar en krasch. Det är en farlig sport, det är otroligt naivt att tro något annat, men med ordentlig utrustning så kan man skydda sig och hästen någorlunda iaf.

Jag fick punktering först efter 1,5 år. Har kört på alla underlag och har varit med om skenturer. Den har hållt :banana:

Ang. torparängens rockard! Enligt min offert så ingår svängel, skakellängd enl. hästens mått m. bakselefästen, fjädrad kuskbock, 21" luftgummihjul, bredd 127 cm, osv.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka