Rockard modell Globus el. liknande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rockard modell Globus el. liknande

Det verkar ju som du redan har bestämt dig och du gör ju självklart som du vill/känns bäst, det är ju din häst och ditt barn. Men jag tycker nog du ska ta in lite av den information som duktiga kuskar och folk med kännedom om vagnar har gett dig här. Att vagnen är lätt att lasta och dra mm är ju som sagt inget positivt ur säkerhetssynpunkt, det är ju bara bekvämlighetsdetaljer.

Jag suger åt mig av allt! Tro inte annat! Det är ju därför jag frågar så himla mycket hela tiden! :)
Problemet är bara att jag inte ser något annat alternativ... det är ju ingen ide´att köpa en rockard som är för tung för ungen att hantera, eller en som passar en vuxen där hon får en dålig körställning...då är det ju bättre att hon är utan vagn!

Absolut, men det finns ju rockarder som både är hållbara och lätta samt smidiga att lasta, ta sig i/ur och som ger henne en bra körställning. Problemet är väl att det inte går att få en ny sådan för det priset du tänkt dig, men det finns begagnade att få tag på, fast man hittar dom nog inte på blocket.se etc...

Jag velade LÄNGE innan jag bestämde mig! Jag var nästan säker på att det skulle bli en jensa. Just pga hyfsat pris o rätt bra omdöme från de som hade en sådan. Jag hade tänkt ta med järnhjul, men.....! Då var jag plötsligt uppe i drygt 10 000:-!!:o (Min häst är blivande storhäst.)
Just pga hans ringa ålder, storlek o att jag inte riktigt visste hur körintresset kommer bli i framtiden. Ihop med hållbarhet på vagn i kombination unghäst + makens ord * köp den vagn du verkligen vill ha*. Gjorde att jag ombestämde mig till en polsk import-vagn. Den kan jag köra i framtiden "hur som helst med". (En tvåhjulig modell typ marathon m. bladfjädring, broms m.m.) Vagnen kostar 17 500:-. Så det blev ju "lite till"!:crazy: Men de pengarna lär jag få tillbaka om jag sen säljer den beg.
Men det är svårt det där. Man måste ta in alla aspekter. Din dotter har väl inte så mycket pengar heller?!
Men på tråden: Nya bilder någon!!??.. på sid 1: ser du ella-82 med jensa-vagn och på sid 2: _moa_ med vad jag gissar är en sådan du är inne på! Har jag rätt?
Om jag skulle välja på de två hade jag valt jensa! Men som sagt jag är ingen expert. Kan hålla med Nussikan att säkerhet, först o främst!! (Så tänkte jag ju med min häst och det är lika viktigt för människa, barn som vuxen!)

:idea: Gör det?!? :)
Tipsa mig gärna om var jag kan leta efter både nya och begagnade! :) Någon tillverkare/modell du tänker på? (ja, förutom roslagsrockarden... för den gillar varken jag eller ponnyn!)

I värsta fall får väl gubben svetsa ihop en egen modell åt henne här hemma...

Men det är svårt det där. Man måste ta in alla aspekter. Din dotter har väl inte så mycket pengar heller?!
Men på tråden: Nya bilder någon!!??.. på sid 1: ser du ella-82 med jensa-vagn och på sid 2: _moa_ med vad jag gissar är en sådan du är inne på! Har jag rätt?
Om jag skulle välja på de två hade jag valt jensa! Men som sagt jag är ingen expert. Kan hålla med Nussikan att säkerhet, först o främst!! (Så tänkte jag ju med min häst och det är lika viktigt för människa, barn som vuxen!)

Hmmm... har inte kollat hennes konto men jag är inte helt främmande för att skjuta till en slant (utan att berätta det för henne) bara för att det ska bli bra. :angel:

Jo, vagnen på s.2 är nog ganska lik den jag tittat på. Vagnen ser ju på tok för liten ut för en vuxen, men tänk så lagom i storlek för ett barn! :)

Jag vet varken ut eller in just nu, ska fortsätta leta vagnar på nätet!

Tidaholmsvagnar har flera jätte bra modeller, även driveout har en del helt ok. Har man t.ex. en tidaholmsvagn som man ska sälja så är det sällan man lägger ut annons på den, utan man tar kontakt med tillverkaren och låter honom sälja den åt en eller lägger den i byte mot en annan vagn, så ta kontakt med tillverkaren som du vill köpa rockard av och be honom hålla utkik, man kan även kolla med kuskar runt om om dom vet något eller på ditt körsällskap. Den rockarden Fahlis köpte verkar också väldigt bra.

Ok. Tack för alla råd! :)

Den här gillar jag oxå men den blir för liten för russet o nästa storlek verkar vara för D-ponny *suck*
0601-01866_1.jpg

Ungar har ju väldigt bråttom när de bestämt sig och vagnen skulle hellst varit hemma redan... tur den var slut! :angel:

Vi hittar säkert något såsmåningom, något som både jag och Lisa tycker blir bra!

Men den för D-ponny funkar ju om du bara kortar skacklarna. Vad är det för spårvidd på den?

Men den för D-ponny funkar ju om du bara kortar skacklarna. Vad är det för spårvidd på den?

Den för storhäst-D-ponny väger dubbelt så mycket (100 kg), 27" däck, spårvidd 138 cm, tror den blir för stor...
ZD0603-01923_2.jpg

Den för liten B-ponny väger 50 kg, 19" däck, spårvidd 126 cm...

Kanske ska börja höra mig för om en sån som Fahlis beställt... :crazy: då kan man ju få en som passar den lilla kusken och båda ponnierna... men ungen växer ju oxå o det är inte så många små som kör... så den vagnen blir väl svårsåld när hon vuxit ur den och det handlar ju om en del pengar som jag får lägga till där oxå.
(jo, jag vet att jag är velig och besvärlig... men det är inte lätt att välja rätt!)

Ja då blir den kanske lite stor, eller iaf lite tung.

Vill du inte ha en så "avancerad" vagn som Fahlis köpt (den har ju maratonbräda mm för hon tänkt ha den att tävla i om jag inte minns fel) så finns ju denna rockard som har allt man kan önska sig för bara 500:- mer.

201.940hjul.jpg.jpg

201.23hjul.jpg.jpg

Den har fjädring, flyttbart säte för 2 pers, kuskkil, svängel, skaklar, mm.

Och om man vill kan man beställa till flyttbar axel med vev, inkörningskuskbock med fotsteg samt skivbromsar mm. (Fast bromsar ska du ju inte ha om det är en 9-åring som ska köra)

Senast ändrad:

Gå in och kolla på selar :D

Dessa kanske något ni skulle vilja ha ?

CB12.jpg

CB11.jpg

Jag hade gissat på att de bägge två ligger runt 12 000 krs pris klassen :o

Men om ni ger sonnen en heldag med kompisarna på liseberg med mat och så kanske dottern kan få pengarna till rockard istället ?

Då blir det inte mycket oretvist.. Vi säga om ni har ekonimi för det, jag skulle inta ha det :smirk:.

Mvh
Emma

Hmmm... vad är priset då? Du tror inte att det är svårt för barnen att ta sig i och ur då...? Den ser högre ut. Vikt?
Vid närmare kontroll har jag redan varit i kontakt med återförsäljaren av Fahis vagn :o (taskit minne!) och den blir för tung, c:a 135 kg, enl. ÅF *suck*

Priset är 18 000:- (utan extrautrustning), vikten vet jag inte men det är ju bara att ringa och fråga Mats på Tidaholmsvagnar, kan inte tänka mig att den väger så mycket som 100 kg.

Den översta med lufthjulen är ju defenitivt inte hög, med dom större hjulen blir den ju självklart högre, men den lägre modellen tror jag absolut inte är några problem även om det är små barn.

Gå in och kolla på selar :D

Dessa kanske något ni skulle vilja ha ?

CB12.jpg

CB11.jpg

Jag hade gissat på att de bägge två ligger runt 12 000 krs pris klassen :o

Men om ni ger sonnen en heldag med kompisarna på liseberg med mat och så kanske dottern kan få pengarna till rockard istället ?

Då blir det inte mycket oretvist.. Vi säga om ni har ekonimi för det, jag skulle inta ha det :smirk:.

Mvh
Emma

Nä... det måste vara lätt för ungarna att ta sig i och ur vagnen! Tycker de ser trixiga ut. (fasen så jobbig jag är ibland... :mad:)

*hi-hi* sonen vill flyga till Barcelona o kolla fotboll! (tror inte hans far skulle ha nåt emot det heller... :D) Jag tycker det är viktigare att köpa bra utrustning till hästarna... o fler hästar! :o (fast vi redan har minst en för mycket...)
Det blir nog rättvist för barnen ändå (har fått "peppning" på förälder) så det löser sig!
Tack för att du vill hjälpa mig! :bow:

Nja giggen på bild två kanske är lite jobbig :angel:.. Men man får göra som man gör med trav sulkys.
Sätta sig först sedan ta in bennen :D Det får jag göra på min skit rockard, så det är inte så svårt. Hur lång är din dotter ?

Men Rockarden på bild 1 är super :D Nästan exakt samma som roslags. rockarden :p .
Har provat ensådan (Om ni är på tävlingar se uppför en tjej på 170cm lång och med långt mörkt brunt hår + små mulig.. Hon frågar om man får kolla på allas vagnar: *inte alls jag, oh nej :angel:*).. ( Eller så kollar man på avstånd :rofl: )..

Mvh
Emma

Nja giggen på bild två kanske är lite jobbig :angel:.. Men man får göra som man gör med trav sulkys.
Sätta sig först sedan ta in bennen :D Det får jag göra på min skit rockard, så det är inte så svårt. Hur lång är din dotter ?

Men Rockarden på bild 1 är super :D Nästan exakt samma som roslags. rockarden :p .
Har provat ensådan (Om ni är på tävlingar se uppför en tjej på 170cm lång och med långt mörkt brunt hår + små mulig.. Hon frågar om man får kolla på allas vagnar: *inte alls jag, oh nej :angel:*).. ( Eller så kollar man på avstånd :rofl: )..

Mvh
Emma

Uhum. Är "allergisk" mot roslagsrockarden... kunde inte gå på en vecka efter att ha groomat på en sån´ :( inte gick ponnyn nåt vidare framför den heller, hon verkade inte gilla den.
Även om mina ungar är bra på att "karta" i och ur olika vagnar och kan läsa av situationen de befinner sig i så är inte deras kompisar så vana. Mina stackare är ju uppvuxna bakom häst... på gott och ont.
Jaha.. hur lång? Vet inte :confused: men fråga gärna om mankhöjden på mina hästar! :o
Hon är 137 cm säger hon! :)

Kom på :idea: att jag även var i kontakt med www.torpangan.com fick offert på rockard till storhäst på 12 600:-, men hade då beställt på annat håll redan. Men kolla deras oxå!:) Jag kan ju tänka mig att den är billigare till ponny?!;) + hjulen ser stabila ut, inga sk cykelhjul.

Tack! :bow:
Har även kontaktat Ewa igen för att höra om inte vikten blir lägre på en B-ponny vagn, gillar verkligen modellen du har valt!
Vet du när den kommer hem?

Tack! :bow:
Har även kontaktat Ewa igen för att höra om inte vikten blir lägre på en B-ponny vagn, gillar verkligen modellen du har valt!
Vet du när den kommer hem?

Visst verkar den bra? Jag tyckte man fick mycket för pengarna om man jämför med många andra!:) Även om 17 500:- är mycket så i jämförelse....! Sen blir den gjord efter kusken och hästens storlek! + du får själv välja färg!
När den kommer? Jag beställde för ca. 2-3 veckor sedan. Det skulle ta ca. 6-8 v. Så om en månad, kanske? :angel:
väntar,väntar,väntar,väntar.........!:bump::bump::bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka