Rockard modell Globus el. liknande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rockard modell Globus el. liknande

Vi hade den för b-ponny. Men den är väldigt liten i storleken. Passar bättre till en shettis!:smirk:
Köp hellre en vagn där du inte behöver placera dina barn precis vid bakhovarna..:crazy:

Jo men visst... bara det att det är svårt för barnen att få en bra och säker körställning i en rockard med högt säte...
Vi får väl se vad det kan bli... tycker inte att Lisa ska lägga hela sin besparing på en vagn heller, hon är ju bara 9 år.
Får se vad det blir för något!

Åh, så ni hade den större?!? Då kanske den inte kommer passa russet utan bara lilla knabstruppern då... :(
*suck* får fortsätta leta. Tack :bow: för att du berättade så vi inte gjorde ett felköp!

Tror det ligger lite i det också att vissa tycker den är dålig, just för att den är billig.

Priset har inget med saken att göra, du kan köpa ett begagnat hemmabygge som är 100 gånger bättre för samma pris. Du har inte tänkt på att priset kanske är så lågt just för att det inte ligger så mycket jobb och kunskap bakom vagnen? Jag vet vad det kostar att göra en ordentlig vagn/rockard, och för det priset kommer man max halvvägs...

Jo men visst... bara det att det är svårt för barnen att få en bra och säker körställning i en rockard med högt säte...
Vi får väl se vad det kan bli... tycker inte att Lisa ska lägga hela sin besparing på en vagn heller, hon är ju bara 9 år.
Får se vad det blir för något!

Det är bara att sätta dit ett fotstöd.

Om du/hon/ni inte har råd med en hållbar vagn så kanske det är bättre att vänta lite? Eller som sagt köpa begagnad? Ska hon behöva köpa hela vagnen själv för sina besparingar?

Men jag tycker ändå att det är lite konstigt... av alla som jag pratat med IRL och på nätet så är det ingen som kan berätta om att den här typen av rockard verkligen har orsakat olyckor...? Och återförsäljaren jag pratar med är väldigt bra på trav, och det är ju också en form av körning.
Jag vill givetvis att barnen ska sitta säkert men i den säkerheten måste ju även en bra körställning ingå, med ett bra stöd för fot och ben bl.a.

Själva rockrden i sig kanske inte orsakar några olyckor (förutom dom klena hjulen då kanske...) men händer det väl en olycka så är det ingen vagn man vill sitta i. Hur säkert sitter man i en travsulky? En travsulky är gjord i jätte lätt material bara för att väga så lite som möjligt och tål inga större påfrestningar.

:D
Japp, hon ska köpa hela vagnen själv för sina besparingar. Det beror på att vi har två barn varav den ene inte är hästintresserad.
Lisa tränar dressyr en dag per vecka och hoppning en dag per vecka, pojken spelar fotboll (=kostar nästan inget), så orättvisan är redan väldigt stor här hemma...
Dessutom känner Lisa en väldig stolthet över att kunna köpa något alldeles eget för sina egna pengar.
Vidare så har vi redan vagnar här hemma, vagnar som är för tunga för dottern att klara själv, och ska jag investera i ytterligare en vagn vill jag lägga pengarna på en juste skogsvagn till fjordingarna.

"Bara" att sätta dit ett fotstöd? Jasså :confused:

De flesta hemmabyggena har antingen cykelhjul som är väldigt klent och är dessutom lägre än globusrockarden eller så är dom byggda på bilaxel och blir för tunga för liten Lisa att hålla på med... :crazy:

Jag blir trött och snurrig av att leta vagn... ska rådfråga min hovis oxå om vad han tycker, han är ju smed så han kan kanske komma med lite bra tips.

Tack förresten för att du orkar "tjata" m mig! :)

Jag har haft både gloubus och en likande model hemma och jag var mest nöjd med globusen. :) Därimot blev det punka på bägge två ganska fort. Så vill hon köpa en globus köp den på www.jaboruder.se deras är förstärkt och bättre.

Ett tips är att köpa en rockard för stor häst och sedan fixa till skaklarna.

Mvh
Emma

Kollade på sidan du länkade till (tack förresten! :)) men jag tycker inte att den ser robustare ut än den i affären... hjulen ser t.o.m. klenare ut! Det kanske finns flera olika modeller av Globusrockarden...?

Ja, då tjatar jag lite om "jensa"-rockarden igen!:smirk: (Även om jag då inte sett den i verkliga livet.) Är det inte "ella-82" som seriöst kör med just jensa-rockard och tom tävlar i den? Hon verkar ju väldigt nöjd med den + att den verkar lätt att transportera och ha med sig på hästtransporten! Den är ju relativt högt byggd m.m. Och jag tror att man kan få den lite som man vill, då han gör dem på beställning.:) Kanske tom lite kraftigare skaklar?...om det nu behövs?!

*halvt knapp lån*
Jag har känt och klämt lite på en jensa vagn :) Skacklarna var lite tunna men de duger nog super.
Skulle själv kunna tänka mig en sådan! Fast då hade jag nog beställt järnhjulen till. :idea:

Mvh
Emma

Har kollat den sidan många gånger... (och alldeles nyss) men tycker att hjulen ser så klena ut m.m.
På Globusen är hjulen grövre och sätet är ställbart (så man kan balansera rockarden). Sen så kan man montera ner den och få in den i transporten tillsammans med ponnyn, det tycker jag är bra!
Fasiken... jag skulle ha fotat den i affären o lagt ut bilder... jag börjar fundera på om den jag hittat är lite annorlunda än den som ni andra här på forumet sett...

Men känns den bra så köp den!!!:)
Du får väl åka dit igen och "dra" lite extra i skaklarna och se vad de tål!!!
Men jag vet precis hur du känner det. Man vill ha en så bra vagn som möjligt. Men du har flera vagnar, så du har ju lite hum om vad o hur den bör se ut!
Så....känns den bra!!...köp den!:bump:
(Hade varit kul att se bilder på den!!;))

Ioch, du ser kanske vad jag menar lite överdrivet. Haha bryta med handkraft! :rofl: Det hade jag velat se. Kan du inte göra det och sen skicka in en video. Så får man se om det är sant. :)

Jag har 2 rockards nu som ska repareras. Båda har vikta skaklar av 40mm rör. Det går inte att se på röret om det håller. Godstjockleken är viktigare. Allt snålas på idag. Helst ska vagnar och selar inte kosta något alls. Men, hur mycket är det värt att slippa sitta i rullstol resten av livet??

Om jag skaffar kamera ska jag gärna visa dig att det går att få av röret i omnämnda vagn ;-)

Jo... jag får ta tag i skackeln och knäcka till mot knät... innan jag köper den! *undrar om de skulle bli glada då, i butiken* :cool:

Nä, vi kan vela länge än eftersom B-ponnyvagnen är restnoterad... :crazy: kanske kan svänga förbi där på måndag och fota lite (och bända i skacklerna i smyg) och lägga ut bilderna här sen...

Så det är skackeln som är det stora problemet? Eller anser du också att hela rockarden är skräp?
Skacklar är inte så vansinnigt svårt att byta, min hovis har gjort jättefina i rostfritt åt mig till flakvagnen tidigare...

Har du orkat läsa hela tråden? Har du tips på vad som kan passa min dotter? :)

Tja..det får de väl ta!:rofl: Du måste ju få "känna" och slita lite i den om du ska köpa den!? Eller hur? Tål varken vagnen eller personalen det, DÅ är det nått skumt! Vagnen ska hålla för hästpower, vilka är bra mycket större än våra krafter!:D

Det verkar ju som du redan har bestämt dig och du gör ju självklart som du vill/känns bäst, det är ju din häst och ditt barn. Men jag tycker nog du ska ta in lite av den information som duktiga kuskar och folk med kännedom om vagnar har gett dig här. Att vagnen är lätt att lasta och dra mm är ju som sagt inget positivt ur säkerhetssynpunkt, det är ju bara bekvämlighetsdetaljer.

Ja, då tjatar jag lite om "jensa"-rockarden igen!:smirk: (Även om jag då inte sett den i verkliga livet.) Är det inte "ella-82" som seriöst kör med just jensa-rockard och tom tävlar i den? Hon verkar ju väldigt nöjd med den + att den verkar lätt att transportera och ha med sig på hästtransporten! Den är ju relativt högt byggd m.m. Och jag tror att man kan få den lite som man vill, då han gör dem på beställning.:) Kanske tom lite kraftigare skaklar?...om det nu behövs?!

Jag vet inte vad hon har för vagn, men eftersom den håller "måtten" för tävling så finns det säkert flera som tävlar i dessa vagnar, men det finns många vagnar som man ser ute på lättklasstävlingar eller klubbtävlingar som jag personligen inte skulle vilja köra med, allt mindre sätta mitt barn i. Kan man få en specialbeställd rockard från jensa med kraftigare/tjockare rör och riktiga hjul mm så är ju det kanon, men då blir den nog dyrare också. En rockard eller gigg från andra tillverkare är oftast lika lätt att ta isär och transportera, så det känns inte som något hållbart argument för att köpa en viss rockard.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka