Fast till inkörning, alltså de första gångerna med vagn räcker väl ett hemmabygge från Blocket tycker jag?
I synnerhet om det är okänt om hästen är ett körämne alls?
Använda den 5-6 gånger, och köpa en bra rockard som Drive-Out eller Tidaholm när hästen (ponnyn) visat sig vara körbar, och sälja rockarden igen?
Jag har en stabil och gedigen, kanske lite tung, lågbyggd rockard på saab-axel enkom för det ändamålet, alltså ett slags hemmabygge som kan hittas på Blocket. Den används bara de få gånger per år eller vartannat år, som en häst ska köras in.
Den är visserligen korrekt balanserad för en medelstor häst i min ras (Nsv Bruks), den saknar svängel, men jag vill inte använda draglinor/svängel vid anspänning de allra första gångerna.
En viktig egenskap hos den vagnen är att den är lätt att komma i och ur, den är lätt att spänna för, det går att använda rep som medhjälparna håller i istället för att fästa seltungorna (loksele). Och man kan dra vagnen bakom hästen vid behov för att testa hur den reagerar.
Nu kör jag ju in med loksele, och innan vagn så drar vi dels ett tungt däck med linor, sedan timmerkälke med rekade skaklar och ett lagom lass och ett antal vändor med lunningsbåge. Efter gedigen "brukstömkörning" såklart.
Annars har jag både Tidaholmsrockard, och maratonträningsvagn av polskt ursprung (förutom en massa skog- och jordbruksredskap/vagnar). Men dessa får komma senare utbildningen av hästen.
Skolvagnarna körs med loksele med höga skakelfästen, draglinor och baksele.