River huset

northang

Trådstartare
Hej, har en rottweiler på 6 månader som just nu river huset bit för bit. Varje dag så tar han sönder något nytt. Nu senast så har han rivit bort en stor bit av tapeten och tuggat upp vår dörrmatta.
Min sambo börjar tröttna nu och jag börjar bli rädd att han vill göra sig av med hundarna.(har en tvåårig collie också)
Ska börja gå på kurs med rottisen så fort som den startar. Men skulle gärna vilja ha tips och ideér på hur jag ska kunna aktivera honom mentalt så att han inte känner sig så understimulerad.
Försvarar hunden med att han fortfarande är en valp och att han inte alltid kommer att göra såhär. Och jag hoppas verkligen att jag har rätt.Har inte träffat någon hund som har varit på det här viset innan...
Vet inte vad jag ska göra, för att vanliga promenader och lek med bollar och andra leksaker är inte tillräckligt. Är väldigt tacksam för svar. Hoppas att inlägget inte är allt för rörigt.

Sv: River huset

Åhh vad jag känner igen detta från min hanhund (labbe). Han massakerade i princip hela lägenheten, bet o rev också i tapeten osv. Du är nog inne helt på rätt spår med mental stimulering. Men jag tänker mig också att det finns en viss stress i ett sånt här beteende som naturligtvis kanske hänger ihop med understimulering. Om jag tänker hur min hund var så förstår jag också att det handlar om att koppla av, känna sig trygg och dessutom "veta sin plats".

Svarade kanske inte direkt på det du ville, men ergo: överstimulering är inte bättre än understimulering, låt hunden veta att det inte är ok att göra som han vill även om det är trist ibland.

:) Kanske en liten bit på vägen...

Han behöver lite hjärngymapa :)
Du kan börja spåra med honom, efter ett sånt pass så sover han säkert en halv dag :)

Några lätta övningar;
I skog, godisruta. Sätt hunden och gå en cirkel på ca 10-20 m diameter, kasta godisar i cirkeln, säg åt honom att söka i cirkeln. De brukar lära sig väldigt fort att hålla sig i cirkeln= godisar.
I tallar brukar jag gömma godis i barken och visa hunden att söka där. Gömmer både högt och lågt.
Ibland gör jag godisruta hemma på gräsmattan eller bara sätter hunden och håller i, kastar iväg godiset och ber hunden söka.

Inne tar jag gamla mjölkkartonger lägger i godis och stänger sedan ger till hunden (och städar efter en kvart ungefär:D)
Brukar även sätta hunden i köket och gömma godis någonstans och sedan skicka honom och leta, för min hund fungerar det bättre att gömma leksaker.
Har även en aktiveringsboll som man lägger i godisar och ger till hunden och den rullar den för att få ut godisar. min blev stressad av den så jag började lägga in godisar i en handduk som jag vek massor av gånger och gav till honom istället.

Senast ändrad:

Installera en OFF-knapp. Det är inte alla rottisar som är födda med en sådan och då måste man sätta dit den själv. Bur är ett mycket bra hjälpmedel och det ska helst ske så tidigt som möjligt.

Tillåt inte att hunden far runt inne och äter tapeter. När han är rastad och lagom aktiverad placerar du honom i en bur eller valphage av kompostgaller. Ge honom kanske ett märgben att tugga på. Sedan är det dags att vila så då händer inget mer roligt. Buren ska heller inte användas som någon bestraffning. Där ska det vara lugnt och mysigt, som en koja. I början kan man gärna ge hunden maten i buren för att den ska förknippa det med något positivt.

Direkt hunden börjar varva upp inne kan man således placera den i buren och då blir det tråkigt. Inget annat att göra än att vila. I början kan de pipa eller skälla, men händer inget lägger de snart av.

Jo han måste såklart få veta vad som är rätt och vad som är fel:) Men sen tycker jag inte att jag kan bestraffa honom när jag inte kommer på honom göra det. Det är det som är så svårt eftersom att han aldrig gör sånt här när vi är hemma, utan bara när de är hemma själv någon timme.
Men din hund slutade? det är en övergångsfas? :)

ursäkta lite trådkapning här.
vad har du för kommando för spår? jag brukar säga "kör" både på uppletande och på spår. kanske är dumt med samma?

ursäkta lite trådkapning här.
vad har du för kommando för spår? jag brukar säga "kör" både på uppletande och på spår. kanske är dumt med samma?

Vi kör med sök bara och deet använder vi bara till det så det funkar bra. men vi har ju bara tränat in godisletande så jag vet inte*

Min mamma har en labrador hane som är helt hopplös. Biter på allt. Hämtar grejer på bänkar mm. Han är 7 mån
De har skaffat en bur till honom. Men han gillar inte att va där. Skäller då.

Så olika det kan va.
Min rottis tik har inte bitit sönder en enda grej.
Hur lugn som helst.

Vår labbe bet sönder ALLT när hon lämnades ensam förr, men precis som någon tidigare skrev så kan ett mindre utrymme vara lösningen. Vi har haft ett hundrum till henne de få stunder hon är själv och där har hon allt hon behöver och hon rör ingenting! Hon är trygg i sitt rum och går själv in och lägger sig där om hon är trött eller vill vara i fred.

3 h är ganska mycket för en 6 mån valp... och har han då överskottsenergi så kommer det helt klart att ryka grejer. Rottweilers är ju rätt starka... Eftersom valpen är ung ska du ju inte motionera den trött innan den lämnas utan du får helt enkelt sikta in dig på att få den att jobba sig trött med huvudet. Det finns 1000 bra aktiviteter. Träna trix, spåra, busa osv.

Känner igen det här. När våra hundar var små rottweiler + schäfer och vi var tvugna att lämna dom, så förstörde dom också en del saker. Den ena förstörde prylar å den andra satt å skällde. Det va riktigt jobbigt. Dom var dessutom inte understimulerade, kändes mer som att det var någon slags protest för att vi inte var hemma:).. Men sen efter en tid bara dom slutade och la av:).. Idag är dom ett par riktiga änglar:)

Lämnar honom absolut inte mer än vad jag är tvungen till. Men jag kan tyvärr inte ta med honom överallt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 833
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 094
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 556
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka