rimligt pris?

Enny

Trådstartare
Vad tycker ni är ett rimligt pris på en renrasig Golden? Och en renrasig Labrador?
Såg en annons i tidningen, ca 13 000 kr. Rimligt?

De flesta renrasiga och registrerade valpar går på mellan 12.000-15.000:-.

Sedan finns det "sjukare" hundraser, som inte alltid klarar av att föda sina valpar själv, t ex bulldoggarna. Eftersom de är populära kan kan valppriserna vara upp emot 20.000:-.

Ett tips kan vara att kolla http://www.skk.se/kopahund/, där kan man kolla vart det ungefärliga priset ligger på en viss ras.

Jag skulle säga att en renrasig hund är inte automatiskt värd de pengarna. Det finns renrasuppfödare som inte gör mer än det absolut minsta de kan "komma undan med" för att få sina hundar registrerade (har dock liten eller ingen koll på dessa raser), och då skulle jag säga att det är ett överpris (och jag skulle dessutom säga att man inte ska köpa valpar av dem oavsett pris). Men från en duktig, seriös uppfödare som är mån om både sina hundar och om sin ras, som lägger tid och ansträngning på att utveckla och förbättra med sina kullar och som tar hälsan på stort allvar så är det definitivt inte dyrt. :up:
(Mycket pengar däremot, men inte dyrt. ;))

Så från "annons i tidningen" kan jag inte säga om jag tycker det är ett rimligt pris, men rent allmänt tycker jag inte det är dyrt för en väl uppfödd valp.

Vad tycker ni är ett rimligt pris på en renrasig Golden? Och en renrasig Labrador?
Såg en annons i tidningen, ca 13 000 kr. Rimligt?

Är hundarna meriterade (tränade och tävlade med bra resultat i för rasen lämpliga grenar), hälsoundersökta med bra resultat och har en noggrann, seriös uppfödare som är mån om både hundar och valpköpare, då är det absolut rimligt med ca 13.000kr. Är hundarna mycket billigare så är det ofta så att de inte är hälsoundersökta eller meriterade. Visst kan det bli trevliga valpar ändå, men det är en betydligt större chansning och genom att köpa hundar med dokumenterat bra bakgrund ökar chansen för en riktigt trevlig och rolig hund.

För att kolla hundar i stamtavlan, tex föräldrarna till en viss valpkull så går du in på http://hundar.skk.se/hunddata/ och klickar på "sök hund".

Har haft fem renrasiga labradorer. Den första kostade 8000 kr, men det var år 2000 och det såg ju lite annorlunda ut då. Sedan har de kostat 12, 14, 15 och valpen jag köpte i år kostade 13 000. Samtliga hundar är från olika uppfödare. Så ja, jag skulle säga att 13 000 är rimligt (såvida allt ser bra ut med stam, meriter, osv).

Har iof inte golden eller labbe...
Men min tjej som är 15 år nu kostade 5000:-, renrasig Buhund..... och inga skador eller sjukdomar på 15 år......
Välj rätt ras skulle jag vilja säga.....

Jag tycker att ett rimligt pris är alla veterinärkostnader (Chip, röntgen, vaccin och evt ögonspegling) plus 4 månader jobb med tik/valpar. Så i dagsläget är 13000 en ganska normal kostnad för en valp.

Håller med majoriteten av de som svarat. Speciellt Red_Chili.
Jag skulle aldrig köpa en valp om inte föräldradjurens avkomma levde upp till rasklubbens regler för valphänvisning. Dessutom bör föräldradjuren ha MH/BPH beskrivning. Om hundarna är tänkta att vara mer än soff o sängvärmare bör de även ha andra meriter än rosetter från utställningar.
Är det frågan om arbetande hundar som jakt o brukshundar skulle jag aldrig stödja utställningsaveln av dessa raser. Där skall finnas jakt o/e brukshundar, i den kategorin hjälper inte viltspårsmeriter, om bara dessa finns.

Som valp pris är 13000 helt och hållet rimligt.

Vuxna hundar kostar generellt sett mindre. Om man lär känna en uppfödare kan man även köpa en hund med bibehållen avelsrätt. Dvs uppfödaren får ta 1-2 kullar på hunden mot en prissänkning på halva eller hela priset (i det här fallet 6500 - 0kr). Om det är en hane är det x antal kullar han ska bli pappa till innan man får hunden. Efter aveln är gjord är hunden ägarens på heltid. Men det brukar även innebära att man måste meritera hunden genom utställning, spårning osv. Uppfödaren hjälper dock till med detta om ägaren inte är van vid det.

Tycker 13.000 kr är rimligt. Det är vad jag gav för min cavalier. Kände direkt att jag inte hade några problem med att ge det för henne. Däremot hade jag inte gett ett öre mer för min förra hund än vad jag gav. Där kände jag att det var ett maxpris just för honom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 368
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
18 086
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För ett par veckor sedan la jag ut på facebook att Theo letar nytt hem, ett riktigt svårt beslut för Theo är en hund som jag verkligen...
2
Svar
21
· Visningar
2 752
Senast: Krumben
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 460
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka