Rimlig anledning?

Sv: Rimlig anledning?

*kl*

När jag får såna tendenser till "dumheter" så aktiverar jag. Flytta sidvärts, öka/minska tempot osv. Gör uteridningen till något där man faktiskt arbetar och inte bara strosar omkring liksom. En häst på tygeln är fysiskt och PSYKISKT avspänd, och det kan du faktiskt jobba med och kräva även vid uteritt.

Det här tänkte jag faktiskt inte alls på! För mig är det en sådan självklarhet att man även jobbar hästen ute att jag inte ens tänkte tanken att någon annan skulle göra på nåt annat sätt. Snacka om inskränkt XD

När det gäller just det beteendet som du beskriver så skulle bägge mina göra så om ryttaren var spänd och inte lät dem gå på lång tygel.

Jag har sett det otaliga gånger hur avspända och lugna hästar blivit stressade av ryttare som inte kan spänna av utan måste hålla hårt i tyglarna

Alternativt så kan ditt förhållningssätt till hästen vara annorlunda när ni är på banan mot när ni rider ut, kan vara små små saker som har gjort att det börjar, sedan blir det värre o värre med tiden, precis som du upplever.

Jo,så kan det ju vara.

Hur uppför hon sig om du rider ut i sällskap? Kan du undvika de ställen där det brukar köra ihop sig? Kan du rida ut några korta rundor innan du ska in i ridhuset, så ni gör det varje dag, men bara lite? Vad händer om du snurrar? Hur tar hon spöt? Kan ju vara så att hon bara behöver en rejäl dask i rumpan, att du markerar "nu går vi", eller blir den rabiat då? Finns ju de som blir värre... Om du känner dig osäker skulle jag undvika att rida ut själv ett tag, bara så att ni får lite mysigt, men du kanske inte är osäker? Bara trött på att det inte funkar?Lycka till iaf!

Att gå ifrån stallet är inga problem,oavsett med sällskap eller själv.Men efter en liten stund så kommer "protesten",antingen har hon tvärvänt,eller så småhoppat på stället.Hon har gjort det oavsett vilket håll man går åt.Men som du säger,ta korta rundor innan man går in i ridhuset eller bara gå korta rundor så är det bra sen. När jag snurrat henne så har hon lagt ner och går framåt igen.Spöt't har jag inte än använt,inte heller tygeln och daskat på rumpan.Har tänkt på göra det,men vet inte hur hon kommer reagera.Antingen slutar hon eller så blir hon värre antar jag. Som du säger,det kan vara så att en ordentlig gång räcker,förhoppningsvis.Det är ju bättre att säga till förhoppningsvis en ordentlig gång än flera smågånger.Jag har nog blivit mer osäker än tidigare tyvärr.Samtidigt är jag trött på det också.

Jag skulle börja om från början, på marken. Sedan skulle jag vara noga med att jag bestämmer varje mm hästen rör sig. Hästen får med andra ord inte vika av för att nåt är läskigt vid sidan, utan då backar jag tillbaks och provar igen, och gör om ifall det behövs, tills hästen går EXAKT där jag har bett den att gå. Gäller även vattenpölar eller vad som helst. Så fort hästen tar minsta steg som man inte har bett om så korrigerar man, backar tillbaks och börjar om.

Detta kan man även öva i stallgången, så fort hästen flyttar sig så flyttar man tillbaks den till den platsen man ställde den, även om hästen bara flyttar hoven nån cm. Likadant när man sitter upp, hästen ska stå prickstilla, gör den inte det så ställer man tillbaks den exakt på den punkt där man ställde den.

Det kan vara så enkelt att hästen har lärt sig att inomhus, med släp och liknande så kommer hon inte undan, men utomhus gör hon det, och det är därför ledarskapsproblemet kommer fram där.

Jag skulle oavsett kontakta en tränare som är duktig på detta, innan hästen blir livsfarlig.

Precis så är min filosofi med...rider western och någorlunda regelbundet för tränare(var ett tag sen nu iof).Men nh är viktigt för mig.

Jag tycker att det låter som att hon testar dig, helt enkelt.
Min uppförde sig också felfritt i ridhuset (för det mesta); min dressyr/hopp-tränare blev väldigt förvånad när jag berättade att jag skulle ta ut en tränare för problemen vi hade ute - hon hade inte ens tänkt tanken att det skulle finnas några problem att reda ut.

När min häst vänder, eller drar iväg utan att lyssna, snurrar jag honom. (Notera; detta kräver att man ser till att bettet inte kan dras igenom munnen! Jag har en curbstrap.) Lägger tyngden inåt, kortar tygeln (samma som åt det håll jag lägger tyngden), och låser handen vid låret så att halsen böjs. Hästen snurrar/stannar, och när den ger efter i nacken släpper jag. Detta är en övning jag fick av problemlösaren jag hade ute, som bryter hästens fart.
Min häst var dock inte lätt att vända tillbaka när han väl vände, utan blev fruktansvärt stark.

Snurrar gör jag tills hon själv stannar och ger efter,både som i en övning och när hon gör nåt dumt.Har också curbstrap.

Har du provat att jogga henne istället för skritta? Fart brukar kunna lösa en del... Jag är inte förtjust i hästar som vänder så snurra skulle inte jag göra på en häst som redan beter sig så... Jag brukar sjunga sa att jag andas själv och tänka framåt!

Jag är inte förtjust i hästar som vänder så snurra skulle inte jag göra på en häst som redan beter sig så...

Fast poängen är inte att hästen ska snurra runt; man förböjer halsen så att hästen inte kan fortsätta framåt. (Den ska stanna, men ibland kan den knalla runt en stund på stället innan den gör det.) Man bryter helt enkelt kraften framåt, utan att behöva slita i tyglarna. Jag gör likadant om hästen drar iväg rakt fram utan att lyssna.
Kan man bara vända tillbaka hästen och driva på framåt, så är det såklart smidigt och bra! Och då räcker det ju så. Men en del hästar, t.ex. min egen, vänder och drar sedan iväg åt det hållet istället, utan att lyssna på tygeltag.
Kontentan av att då "snurra" när hästen vänder blir; vända åt ett annat håll = jobbigt, man kommer ingenstans. Gå åt det håll ryttaren vill = enkelt, roligt, man kommer framåt.

Jovisst,så kan det ju vara.Men i och med att hästen följer/lyder/gör det jag begär,så ser jag inga problem med övriga hanteringen,borde hon inte protestera då med?Kan tänka mig nu kanske att hon känner min osäkerhet när vi rider ut,i och med att jag vet vad hon kan göra,men innan så hade jag ingen alls nervositet i mig.

Men ser du inte logiken i just detta?
att en häst hoppar till eller vänder EN eller TVÅ gånger under en ny ryttare är ju inga konstigheter. Det får räknas som en tillfällighet, men det är hur ryttaren förhåller sig till det och känner inför det beteendet som är avgörande i huruvida det blir befäst och/eller hästen känner att ryttaren reder ut det och/eller blir osäker och brydd.

Uppenbarligen har du ju en känsla av obehag och är brydd över detta, så till den grad att du faktiskt undrar om man kan reklamera hästen för just det här, även om den enligt dig funkar klockrent i alla andra avseenden och du gillar den.

Det är ju precis enligt din beskriving det går till när ryttare endera reder ut problemet eller bli osäkra/rädda. Blir ryttaren det senare så är det inte långt innan hästen befäster beteendet pga att den känner ryttarens osäkerhet och då blir osäker själv.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Hästhantering Bakgrundsfakta häst: 17år, aktiv pensionär, f.d Grand Prix-pålle, snäll i all hantering och ridning men har lite spöken som jag...
Svar
13
· Visningar
2 136
Senast: fourlegs
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 503
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar