Har ett sto hemma som var gudasnäll när hon kom till mig i somras. Har haft en medryttare på henne, som hon antagligen började testa. När hon bockade så fick hon stanna. Hästen började också vägra i hoppningen. Efter ett tag började hon bocka med mig också, men hon har aldrig vägrat med mig. Nu har den medryttaren slutat, och hästen gör bara något enstaka luftsprång då o då, som jag absolut kan härleda till lycka! Känns superbra, att problemet i princip försvunnit, även om jag saknar medryttaren för hon var en underbar person. Jag har bara ridit framåt när hon har bockat och det verkar ju ha hjälpt.
Hade en tidigare som såldes pga att ägare och fodervärd båda var rädda för honom. Han skickade av mig en gång så det stänkte om det, men jag har hyfsad balans så det lyckades aldrig mer. ALLA an dra åkte dock av. Även när jag haft honom så länge som fem år... Men med mig gjorde han ingenting. Jag lärde mig känna när det var på gång och vände/snurrade honom då. Det höll jag väl på med några månader, men sen la han ner. Förutom när jag försökte låna ut honom...
Haft en konvalecent på igångsättning. Fick av ägaren höra att det inte gick att rida ut själv,men jag hade tillåtelse att försöka om jag ville. Tog sällkap de första tre gångerna, sen red jag själv. Han testade att resa sig, skava av mig mot träd, vända och kasta sig ner i diken de första gångerna. Jag höll i manen och red framåt, och han slutade med sina dumheter och knatade på med öronen framåt!
Pratade med en vän idag om just hästar som är lite knepiga. Det tycker jag är "kul", och blir sällan rädd. Bara tanken på rida ett dressyrprogram får mig dock nästan att börja gråta, då blir jag nervös o rädd o osäker, vilket i sin tur naturligtvis genererar ett uruselt resultat... Hur uppför hon sig om du rider ut i sällskap? Kan du undvika de ställen där det brukar köra ihop sig? Kan du rida ut några korta rundor innan du ska in i ridhuset, så ni gör det varje dag, men bara lite? Vad händer om du snurrar? Hur tar hon spöt? Kan ju vara så att hon bara behöver en rejäl dask i rumpan, att du markerar "nu går vi", eller blir den rabiat då? Finns ju de som blir värre... Om du känner dig osäker skulle jag undvika att rida ut själv ett tag, bara så att ni får lite mysigt, men du kanske inte är osäker? Bara trött på att det inte funkar?
Ang reklamation vet jag inte. Har varken sålt eller köpt någon som reklamerats. Men jag kan absolut tänka mig att det kan ha funkat med förra ägaren, de6t behöver inte vara nåt "skumt".
Lycka till iaf!