Sv: Bockar vid uppsittning
Mitt tips för att lindra sadeltvång, som min också har!
Min kunde knappt få sadeln på ryggen i början, han kröp ihop och flög undan, detta gör han fortfarande, om jag kommer med ett nytt schabrak som han inte känner igen, tömkörningsgjord eller om någon annan än jag ska sadla...
Jag började med att skapa en "ritual" som jag utförde varje gång jag skulle hoppa upp. Dra ner stiglädret på vänster sida, klia i pannan på honom, dra ner höger stigläder, klia i pannan igen... Sedan hoppade jag upp, från marken. Pall var inte att tänka på! Hua då var han ju livrädd för pallen också! Hoppade upp mjukt och försiktigt...
Efter flera månaders tjat med samma grej började han slappna av mer och mer och jag kunder börja ställa fram en pall i närheten av uppsittningsplatsen utan att använda den...
2 år senare, kan jag hoppa upp både från pall och från marken. Jag kan bli uppkastad av annan människa utan att han rör en min.
Han är fortfarande tveksam till andra saker i sadelläget än sin egen sadel! och Speciellt om någon annan ska lägga på den =P
Med tanke på att han kunde kasta sig iväg i uppsittningsmomentet som din gör (Han bockade dock aldrig) så är detta ett stort framsteg.
Jag använder endast sadelgjord med platta, för att tryckfördela så mycket det går...
Min är ett praktexempel på en känslig häst. En gång obehagligt på kroppen, Alltid obehagligt! Så man måste alltid jobba med lösgörande, både på marken och i ridningen, även mycket massage och stretsching för att släppa på spänningar...