Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En riktig skitvaluta maoSenaste räntehöjningen spädde dessutom på den iom att kronan sjönk ännu mer mot euron.
Meningen är ju att vi ska betala av på lånen istället eftersom svenska folket är mest skuldsatt i hela EU.Jag tycker det är jättekonstigt att vi ska 'spara' oss ur inflationen. Är det inte bättre att pengarna flyttar på sig?
En riktig skitregering.En riktig skitvaluta mao
och räntebidrag (avdrag), som så enkelt skulle ha kunnat fasas ut under nollränta. Nu är det de skuldtyngdas livlina. Ett samhälle som gått från bidrag till de fattiga till bidrag till de rika.De pratar om inflation och räntehöjning och att det funnits oförväntat mycket sparkapital som använts för konsumtion. Men ingen talar om en annan elefant i rummet, där staten betalat ut tiotals miljarder kronor i konsumtionsstöd i form av elstöd.
Många bor nog på landet/billiga orter där ett hus kostar som typ vår kontantinsats. Klart man inte känner av det då. Lån under en miljon blir ju inte farligt mycket i ränta ens vid 10 %. Men visst billigare ort kan ju också betyda sämre löner än storstad.Jag har relativt höga lån, bor i Stockholmsområdet, och ja det märks att räntorna har höjts mycket, väldigt snabbt. Så jag har skurit ned på sånt som inte är nödvändigt, det fanns marginaler att ta av så att säga. Men det märks helt klart i vad jag kan unna mig numera jämfört med något år sedan.
Men jag har faktiskt tänkt på att det diskuterats betydligt mer om de höjda elpriset och bränslepriserna på Buke, än de höjda räntorna. Även i denna tråd är det få som skriver att det blir tuffare med ökade de ökade räntorna. Är det mer skamligt att "erkänna" när det är höjda räntor som svider i plånboken, än när det är ett ineffektivt uppvärmningssystem eller ett bilberoende? Att har man stora lån så kommer man anses haft dåligt omdöme, eller tillhöra det övre samhällsskiktet som det är fritt fram att sparka uppåt på?
Eller är det en så enkel förklaring att Bukes medlemmar bor i billigare boenden, och man är inte en del av den kraftigt belånade massan som anses utgöra en risk för svensk ekonomi av externa experter?
(Även om man anser att det varit förväntat att räntan skulle öka från minus, och att det är bra om skuldbördan totalt sett minskar och bostadspriserna inte fortsätter rusa, så kan man ju ändå ha drabbats kännbart på kort tid, precis som vid övriga kostnadsökningar, och därmed ett potentiellt ämne för ventilering.)