Ridträning?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Jag vill veta allt om hur ni ridtränar era travhästar och om ni gör det? Hur lägger ni upp det? Hur ofta, hur hårt, på vilket sätt? Galoppträning, dressyr, någon annan diciplin? Går det verkligen att kombinera dressyr och travtävling?
Jag väntar själv ett föl till nästa sommar, har redan så klart börjat fundera på hur jag ska lägga upp det. Har varit med att träna ett varmblod nu och ju närmare kval vi kommer desto svårare blir det att fortsätta med ridträningen.. Det är allt från skaderisk till att det inte räcker till.

Jag vill veta allt! Alla tankar är välkomna.

Sv: Ridträning?

Jag ridtränar på olika vis. Långa skrittturer, koordinationsövningar i paddocken ("dressyr") , skritt i backar och galoppträning i djup sand. Jag gillar galoppträning under uppträning men inte på tävlande hästar.

jag ridtränar alla mina 3 hästar. ena galopp tränar jag med. sedan blir det bara travpass i skogen. rider dom ca 1 ggr/ vecka.

Kombinerar ni att körträna och rida? Kör ni bara på banan? Det är vad jag funderar på att göra.. Ridträna hemma och snabbjobb på banan en till två gånger i veckan.. mest för att de inte ska tröttna..

Här hemma pysslar vi med tömkörning och ridning i skog o mark. Ridningen har som syfte att stärka hästens rygg och lösgöra den i sidorna så att den blir smidigare.
Det har fungerat mkt bra och jag har en häst som inte slår sig på benen och som travar felfritt. Inte vet jag om det beror på träning av bärighet och smidighet men iallafall så fungerar hästen mkt bra i sina snabbjobb. Hon gör snabbjobb på banan en gång i veckan och (dressyr)övningar hemma under ryttare eller på långtöm.

Jag har en fråga XD om man rider en häst som tävlar trav, och galopperar på den finns det ingen risk att hästen galopperar på banan då??kanske e en dum fråga men jag har undrat länge:D:D

De brukar förstå skillnaden.

Fast det är kanmske lite nödigt att volta runt och galoppera iväg på en framtida montéhäst.

Jag har en fråga XD om man rider en häst som tävlar trav, och galopperar på den finns det ingen risk att hästen galopperar på banan då??kanske e en dum fråga men jag har undrat länge:D:D

Det där brukar jag också fundera på.. och det är som dom säger hästen fattar oftast skillnad mellan travträning och ridträning.. Vilket jag egentligen inte förstår.. Man tycker ju att de borde få smak för galoppen.. att det är lättare att ta sig fram i galopp än trav.. fast det är ju bara mina tankar.. Det är väl så att varmblodet är avlat till att trav så det är väl därför..
Vilket gör att jag kommer in på en annan grej.. vågar man rid och galoppträna kallblod som inte kommit så långt i aveln? har också hört att kallblod har lättare till galopp på banan också.. om det finns nån grund till det vet jag inte.. men det är ju intressant.. och man kan fundera ihjäl sig på det.. vilket jag antagligen kommer göra :D

Har jag nämt att det är kallblod som jag tänkt hålla på med?
uschjamej

Jag tror att hästarna endå får lättare att falla in i galopp.... :D

Jag galopperar med min kallblodstravare ibland men är alltid noga med att ge tydliga hjälper och säga galopp för att det ska bli lättare för henne.
Sen galopperar jag aldrig på banan eller på grusvägarna vi brukar träna på utan bara när vi är ute i skogen.
Detta funkar bra för oss men det passar säkert olika bra på olika hästar!

jag både kör och rider hemma. det funkar bra på mina hästar dom tycker om den varierade träningen.

jag galopptränar min ena och jag tycker hon funkar bättre på banan nu, hon har inte lika stor benägenhet och galoppera som förut.:)

Jag tror att hästarna endå får lättare att falla in i galopp.... :D

Jag tror faktiskt tvärtom:angel:
Anledningen till det anser jag vara att för en ren travhäst som aldrig ridtränats, är galopp helt "förbjudet". En häst som tvärtom ridtränas och tillåts galoppera i träning får ju sin "dos" av galopp ändå, om du förstår vad jag menar?
Samma oxå om hästarna har stoora hagar där det ges plats att galoppera, istället för små sandbanker på 10x5 meter....
Hästar brukar ju oxå veta när det är "allvar" och när det är träning så att säga...

Men det är bara en teori jag har, jag absolut ingea belägg eller bevis för att det skulle vara så! ;)

Jag har heller inga bevis för att det skulle vara fel att galoppträna en travare. Min montéhäst t ex, galopperar mest för jämnan i träning...de gånger hon galopperar i lopp har hon blivit störd.
Har haft många hästar som galopptränats och de har fungerat alldeles lysande för vagn ändå. Jag tror bara det är positivt för dem både att jiobba med andra muskler och även för psyket.

Har en liten solskenshistoria.
I min ungdom för en massa år sedan :angel: hade jag en mer eller mindre talanglös valack som hade väldigt lätt för att slå ihop o galoppera i lopp. Han rid- och galopptränade jag mest i träning och när det skulle ridas ett "galopprace" för varmblod på hemmabanan anmälde jag. Kusken som brukade köra tyckte ju att jag var heltokig..."han som ändå nästan alltid galopperar, hur kan du vara så dum?"
Vi vann racet överlägset och tre dagar senare startade han i vanligt lopp på samma bana och vann överlägset på nytt rekord. Kusken kommenterade detta med att han borde vara med i galopprace oftare...:rofl:

Kl
jag tror inte heller att de blir mer benägna att galoppera. Jag tror snarare att hästen får användning av de muskler dem får av galoppträning när den travar i loppen

Min ponny värmdes under sadel i galopp! :bump: :bump:

Han kunde absolut inte galoppfattning på traditionellt vis men funkade både i trav och monté när han hade lust. :D

Han var tillräckligt bra för att ha svenska rekordet i ett par år...

Och russen på 80-talet kan man väl inte påstå hade kommit så långt i aveln? :idea:

Sen måste jag ju tillägga,

det beror väl på HUR du lärin och hur du praktiserar galoppen.
Om du på rundbanan sitter o driver tills galoppen kommer så tror jag det kan bli problem...
Jag har alltid vart noga med galopp skänkel och att det bara är galopp från kort trav... aldrig att hästen får "skena" in i galoppen, för det kan ställa till problem sen i lopp då hästen minna att när det går fort så får jag rulla över!

Jag brukade alltid galoppträna min travare när han var tävlingshäst. När fick honom var han inte särskilt travsäker. Han kunde knappt gå i skogen utan att snubbla. Men ju mer jag ridtränade honom desto travsäkrare blev han. Var tom med på en distansritt med honom en gång. Red fem mil med honom, fick klart godkänt - sen kvalade vi honom två veckor efteråt och sen efter ytterliggare två veckor startade vi honom och då gick han och vann. Han förbättrade sitt rekord med 2,5 sekund.:)
När vi var på Jägersro en gång med honom och skulle tävla i ett dagens rätt lopp ridvärmde jag honom på galoppslingan i galopp. Han kom 2:a i det loppet och sänkte rekordet ytterligare med 1 sekund. Han var tio år gammal då.

Så visst är det bra att galoppträna travhästarna. Men inte på en stenhård travbana, utan på mjuka underlag.

Jag ridtränar mitt sto. Mest motionsridning och lite sånt. Sen kör jag jobb och kör med tryckvagn ibland.

Ja första tanken är ju att ju mer man galopperar ju mer får de smak för det.. men jag tror det är så att galopp tränar andra muskler än trav och därför blir hästen mer stabil både i trav och annars.. alltså lättare att hålla sig på benen..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 284
Senast: manda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka