Ridlektion i går med Bullen.
Kollade som vanligt lektionen innan (han gick lektionen innan) och han sprang mest och såg stark ut i vanlig ordning. Den som red honom, tror det är första gången för henne, körde mest på ponny-som-är pigg-ridning. Alltså att låta ponny springa tills ponny blir trött genom att vända över banan hundrasjuttiotusen gånger. Problemet är ju att han inte blir trött, och bara springer fortare då, men det är kul att se andra rida honom och testa nya grejer.
Satt upp och testade grejer jag hade pluggat på direkt från början (jag hade läst på massor om pigga och starka hästar, sitsridning, och öppnor
) Gjorde en hel del halter i början, där vi kom till finfina halter ganska fort. Jag hade som sagt läst på och kunde förfina sitsridningen vilket gav bra resultat ganska direkt. Red lite böjda spår och volter utan att använda tyglarna och sist gjorde jag tempoväxlingar i skritten. Tempoväxlingarna i skritten gick så himla bra
använde knappt tyglarna alls utan jobbade på med sitsen och han lyssnade bra!
Vi travade igång dem och jag fortsatte jobba med sitsen, var svårt att få kläm på det där i traven men jag jobbade på. Här gjorde jag även lite öppnor. Det gick ju inte så bra sist och nu verkar vi ha lämnat öppnorna lite. Men jag var inte nöjd med mitt mediokra resultat med Bullen. Nu lyckades vi dock himla bra. Tror att jag förstod varför. Med Bullen måste känslan av hästkroppen fördubblas lite.
Tex om jag rider en annan häst och det känns rätt i hästkroppen att den går i en bra öppna, så gör den det. Samma känsla på Bullen betyder att man bara är 20% där. Så man behöver ha rätt känsla x2.
Sedan var det dags för övning. Är helt faschinerad över att min grupp är så välsynkad! Övningen var att rida en 3 serpentiner, och i varje båge på medellinjen göra en åttvolt. Den första voltdelen skulle vara åt motsatt håll mot serpentinen. Så om man kommer i ett vänstervarv rider man in på åttvolten till höger. Detta för att vi skulle ställa och rida mycket mycket bågar. Allt i trav.
Det gick bra för mig och Bullen och var nog ganska nyttigt för oss. Han kan inte rusa eftersom han behöver svänga tusenmiljarder gånger, och jag fick jobba med ställningar och att rida med min sits osv. Inga krockar mirakulöst nog, och jag kunde flyta på relativt bra utan att behöva sakta av eller så. Ridläraren tyckte att jag lyckades mycket bra hon med, hon gav bra kritik på hur Bullen gick (att han började trampa under sig lite och väntade lite i steget) men att jag gärna fick ställa honom ännu lite till. Jag tyckte jag ställde hur bra som helst men sedan kom jag på att han kanske är likadan i detta som i öppnan. Började kolla lite i spegeln och jodå, det var exakt så det var
På långsidan jobbade jag antingen med öppna, om Bullen kändes lugn. Eller så jobbade jag med att dra ner tempot enbart med sitsen.
Sedan kom galoppen och vi började i vänster varv. Nu har jag ju börjat koppla att vänster=jobbigt, mer huvudbopp, och mer rusa och stark. Vi red först i trav på volterna och gjorde sedan ganska grunda skänkelvikningar från medellinjen till långsidan och från C och A till långsidan. Sedan skulle vi fatta och bryta av innan nästa skänkelvikning. Det var helt okej att hoppa över någon av skänkelvikningarna men då skulle det helst vara den vid A och C. Om man hade en häst som behövde det. Jag och Bullen behövde det
Det var lite segt med svarstiderna på förhållningarna, även om jag fortfarande jobbademycket med sitsen. Flera gånger fick jag rida in på en mindre vilt innanför volten och bara tagga ner honom lite, och få honom mindre stark. Gick ändå helt okej tycker jag. När vi väl gjorde övningen blev det jättebra. Men jag ville inte sitta där och försöka lugna honom medan vi gjorde övningen.
Vi pustade och jag passade på att jobba lite mer med sitsen. Han var ju rätt mycket mer taggad nu men lyssnade ändå bra och vi kunde svänga runt och greja med bara sitsen. Gjorde även några skänkelvikningar och höll pausen intressant för honom.
Sedan gjorde vi serpentinövningen en stund till. Gillade den skarpt. Passade perfekt för Bullen.
Galoppövningen i höger varv gick så himla mycket bättre än i vänster! Behövde inte gå in i mitten alls utan jag kunde rulla på i övningen, öva på att rida med sitsen, och påminna Bullen tusen gånger om att lugna sig lite. Jag fick några helt fantastiska fattningar men fick mest beröm för fina avsaktningar och väl avvägda skänkelvikningar i det att de inte blev för mycket eller för lite utan precis lagom. Jag vågade mig på några gånger att göra skänkelvikningen på båda ställena. Men jag kom fram till att det blev aningen stressigt och slutade göra båda två. Det gick men det blev inte lika bra.
När vi sedan travade av hästarna i båda varven var Bullen lite speedad och det märktes att han var trött. Vi fick någon volt då och då när han lugnade sig och slappnade av lite mer i kroppen, men vi tappade det nog mest för att han var trött. Jag saktade av lite tidigare än de andra mitt i en sån där bra stund och klappade massor.
En helt okej lektion. Jag behöver jobba mer på det här med sitsen, det var kul att se resultat! Jag behöver förfina den och fortsätta jobba med den så att den blir automatisk. Nu måste jag tänka lite varje gång.
Trist med vänstervarvsgaloppen tycker jag. Behöver klura på hur jag ska underlätta för Bullen där. Kan jag få honom lite mer följsam där så kan vi nog ta oss till nya höjder bara av det