Ridlektion i går med *trumvirvel* ... Bullen!
Varför tittar jag ens vilken häst jag ska ha på listan längre?
Tittade på honom på lektionen innan. Han skyfflade fram fart med bakbenen, drog tjejen ur balans hela tiden, och var allmänt jävlig. Hon som red såg varken glad ut eller som att hon orkade hålla emot.
Pga detta så gjorde jag tusen halter så fort jag satt upp. De var riktigt urusla i början men sedan hittade jag ett litet system som funkade nu när han var så pigg. Halvhalt (även om han inte kunde genomföra den pga för pigg) Vinkla bäckenet, halvhalt, halt. Säkert helt grundläggande för många men det är svårt att klura ut på den här hästen hur han "vill ha det" för att underlätta för hans hjärna.
Hursomhelst, fick vi jättebra halter till slut, där jag bara behövde ta lätt i tygeln för att få stopp.
Var även noga med att man står still tills piloten säger att man får gå, och med att berömma jättemycket när han fick till det.
Vi travade sedan samma övning som förra måndagen. Tre 15m volter på långsidorna, ena tredjedelen utåtställd, andra rakriktad, tredje inåtställd. Det gick ganska mycket bättre än sist! Speciellt med ställningarna, de tips jag fått om hackamorets inverkan i tisdags var bra. Behöver bara fila vidare på det. Annars var det ett ständigt tjat på Bullen från min sida: "Väänta", "Nej nu rusar du", "Lugn med bensprattlet nu" och "Hallå vad hände varför går det så fort"
Vi kämpade på och det kändes faktiskt bra, han lyssnade ganska bra på halvhalterna och när jag påminde honom om att lugna sig lite. Vi kom till 95% in i volterna med trevlig framåtbjudning utan att rusa och kunde behålla framåtbjudningen utan att rusa igenom hela. Kollade i spegeln och stundtals gick han vansinnigt snyggt
Sedan fick vi galoppera. Vi skulle självständigt men i samma varv fatta många korta galopper och rida sådana vägar som var bra för hästen. Bullen taggade till lite väl några gånger, så jag red ganska mycket på volter där jag kunde styra in och stoppa honom lättare än på långsidorna. När det kändes bra och lugnt tog jag en långsida osv. Jättebra på Bullen att få anpassa lite efter honom så man kan få bukt på att lugna traven efter galoppen i stället för att bara fatta ur en hysterisk trav
Han blev ganska okej reglerbar i slutet av galoppen.
Sedan skulle vi jobba med bogen in. Vi har ganska precis börjat med det och det gick ganska bra när vi skrittade. Svårt dock att få det där precisa som man kan få med bett. Bullen har gått FEI dressyr, Ponnyallsvenskan div 3 och massor. Så han kan mycket, men då går han på bett. I traven blev det dock svårare. Gick okej i höger varv då jag fick till det en hel del. Kanske inte det snyggaste men det var en bog in. Vänster varv gick sämre, det är hans "svåra" varv även om vi kompletterar varandra bra så att det inte blir så stora skillnader i varven. Där var det bara något steg då och då, och han vek ofta in mot mitten, eller blev lite för böjd i halsen. Vi behöver verkligen öva på det där
Vi galopperade i andra varvet, gick väl ungefär som tidigare galopp förutom att han var lite starkare då. Sen red vi lite fler volter, då hade han börjat bli lite för stark för att jag skulle kunna rida dem lika bra som innan.
Vi avslutade dem självständigt i trav, skritt och galopp i båda varven. Jag och bullen travade på och jag jobbade med att lugna och gav bara lite längre tygel när han inte drog eller boppade runt med huvudet i frustration. Vi tog ganska lång tid på oss i traven och kom ner i skritt typ sist av alla, men jag vill verkligen inte att han ska tänka att huvudbopp + stark = jag får tygeln.
Ridläraren hade sett att han var pigg och tyckte jag gjort det bra med bogen in trots pigg häst och lite trubbigt verktyg i form av hackamore. Berättade om tisdagen när han var förjävlig och vi diskuterade lite vad det kan bero på och hur man bör göra när han blir så, men hon förstod att det inte funkade med alla knep jag testat. I bland är han helt enkelt för pigg för att nå fram till liksom. Då får man släppa finliret lite. Även om jag hade suttit upp och tagit tillbaka med sätet osv hade han inte lugnat sig. Det kändes ganska bra, det betyder att jag inte red som en kratta
Nästa gång ska jag försöka rida nästan bara med sätet, i alla fall om jag känner att han är mottaglig. Ridläraren skulle också se om hon kunde mecka ihop hackamore + bett så att jag kan byta mellan dem under lektionen.
Hur sjutton jag ska hålla reda på det i mach speed vet jag inte, men litar till 1000% på att ridläraren inte ger mig utmaningar jag inte kan reda ut
Måste även läsa på om bogen in, det var ett tag sedan jag grejade med det.
Ny ridlektion idag med samma häst som förra gången och den här gången testade jag att ha ett kortare hål än förra gången för att se om det underlättar för knäet.
Hade även ett dressyrspö i vänster hand för att kunna använda om jag inte skulle orka med benet.
Fick lägga dressyrspöt åt sidan då hon gick med nosen mer uppe i vädret när jag bara höll i spöt, samt så fick ja början till kramp i handen, så valde att lägga ifrån å testa om det gick utan.
Peppar peppar, det gick förvånansvärt bra, var bar när vi galopperade på volterna som jag inte riktigt orkade när vänster ben var ytterskänkel.
Övningen idag bestod av lite markarbete, en båge på ena långsidan över tre bommar som låg var för sig i bågen, sen vid H och K var det skrittvolt och sedan lite snett in på den långsidan över tre stycken travbommar.
Hela övningen skulle göras i trav, var bara volterna det var skritt i. I början av lektionen kände jag att hon försökte att inte forma sig på volten och i bågen och stretade emot lite.
När vi red övningen första gången i båda varv var jag tvungen att gasa på henne lite över travbommarna, även om hon är stor är hon inte stor att rida med sina korta steg.
Lite paus och vi skulle galoppera på volterna. I höger varv gick det mindre bra, i fattningarna stretade hon emot å minsta lilla jag höll i tygeln så lättade hon i fram i protest. Märkte att man knappt får hålla i tyglarna när man ska fatta galopp på henne. Hon har svårt att bibehålla galoppen själv å i det varvet orkade inte mitt ben med. I vänstervarvet gick det riktigt bra, red på en liten volt och fick henne att bibehålla galoppen. Hon blev riktigt rund och fin, första gången jag fått henne så i galoppen. Annars har det alltid varit näsan i vädret och full rulle.
Så kände mig nöjd. Vi avslutade med övningen igen, den här gången med lite kortare avstånd mellan travbommarna för att vi skulle rida dom lite kortare och de inte skulle ha så bråttom.
Lyckades riktigt bra med det. Stora donnan hade inga problem med det. Så kände mig väldigt nöjd.
På måndag ska jag till sjukgymnast å börja kolla på knät, så förhoppningsvis kommer det återgå till det normala med lite hjälp på vägen.
Hoppas på att det är något enkelt knäproblem
Låter som en fin lektion.