Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska rida en provlektion på fredag, och är SÅ nervös!

Har haft egen häst de senaste 28 åren och inte ridit på ridskola sen jag var sju år. Är nu (ofrivilligt) hästlös och tänkte rida lektion fram till jag hittar ny pålle. Det kan ju tyvärr dröja med dagens marknad.

Ni som är lite mer erfarna av ridskola, har ni något bra tips jag kan ta med mig och tänka på?
De andra har väl redan skrivit det men åk så du är där supertidigt innan eller kanske någon dag innan.
Fråga hur de gör innan lektion osv. Den biten tycker jag ofta nya personer glömmer bort, själva hanteringen innan lektion.

Hur hittar jag vilken häst jag ska rida? Ska hästen komma till mig eller kan man gå in bara? Ska hästen sitta fast i all hantering? Var finns borstar? Är det ok att lämna hästen uppbunden? Är det bara att sadla eller ska det göras på något speciellt sätt? Är det bara att ta av grimman och tränsa? Ska hästen vändas ut innan man tränsar eller inte? Vilken ordning går man ut till ridhuset? När man kommer in i ridhuset, får man bara sitta upp eller måste man vänta på att ridläraren säger att man kan sitta upp?

Alla de där små detaljerna och rutinerna tycker jag är viktiga. Det är det som skapar trygga trevliga ridskolehästar som är lätt att hantera för många olika människor med varierande grad av färdigheter.
Kanske kan du till och med bara vara där när någon grupp fixar iordning alla hästar och se själv hur det funkar.

Annars (kan ju bara tala för min ridskola) är alla supertrevliga och hjälper gärna till med att visa. Spelar ingen roll om du frågar en 9 åring eller en 30 åring, de flesta släpper det de gör för tillfället och kan berätta om precis alla detaljer du undrar kring.

Tjejen som ridit henne mycket var med å hjälpte mig när vi skulle tränsa men de kändes inte bra ändå å hon sa att hästen inte var som när hon brukade göra i ordning henne, så vete tusan. Vi får väl se va som händer.
Hmm då hade jag nog frågat om hon kunde tränsa och jag står utanför och bara tittar, för att se om något i mitt rörelsemönster eller i ordningen hur jag gjorde saker utlöste beteendet.
Hoppas i alla fall att det blir bättre nästa gång, med den hästen eller inte :up:

Jag ska rida en provlektion på fredag, och är SÅ nervös!

Har haft egen häst de senaste 28 åren och inte ridit på ridskola sen jag var sju år. Är nu (ofrivilligt) hästlös och tänkte rida lektion fram till jag hittar ny pålle. Det kan ju tyvärr dröja med dagens marknad.

Ni som är lite mer erfarna av ridskola, har ni något bra tips jag kan ta med mig och tänka på?

Läs på om ridskolereglerna, eller försök så gott det går! När jag återvände till ridskolan jag är på nu var det massor av regler som jag inte upplevde fanns på ridskolan där jag var som barn. Så har fått liksom… lära om vissa saker på nytt. :o

De andra har väl redan skrivit det men åk så du är där supertidigt innan eller kanske någon dag innan.
Fråga hur de gör innan lektion osv. Den biten tycker jag ofta nya personer glömmer bort, själva hanteringen innan lektion.

Hur hittar jag vilken häst jag ska rida? Ska hästen komma till mig eller kan man gå in bara? Ska hästen sitta fast i all hantering? Var finns borstar? Är det ok att lämna hästen uppbunden? Är det bara att sadla eller ska det göras på något speciellt sätt? Är det bara att ta av grimman och tränsa? Ska hästen vändas ut innan man tränsar eller inte? Vilken ordning går man ut till ridhuset? När man kommer in i ridhuset, får man bara sitta upp eller måste man vänta på att ridläraren säger att man kan sitta upp?

Alla de där små detaljerna och rutinerna tycker jag är viktiga. Det är det som skapar trygga trevliga ridskolehästar som är lätt att hantera för många olika människor med varierande grad av färdigheter.
Kanske kan du till och med bara vara där när någon grupp fixar iordning alla hästar och se själv hur det funkar.

Annars (kan ju bara tala för min ridskola) är alla supertrevliga och hjälper gärna till med att visa. Spelar ingen roll om du frågar en 9 åring eller en 30 åring, de flesta släpper det de gör för tillfället och kan berätta om precis alla detaljer du undrar kring.
Var iof typ det här jag menade. 😁

Mitt svar är kanske ganska givet men jag svarar ändå:D Islandshästsadlar. de är väldigt måna om att ha sadlar av riktigt bra kvalitet och är det någon sadel som inte passar hästen längre så byter de alltid ut den om de t.ex. musklat sig mer och den inte passar längre till exempel. om det är någon häst de inte hittat bra sadel till så kan de ta något annat än just islandshästsadel såklart.

Ridskolan jag red på hade alla hästar varsin sadel, allround modell och de kollades med jämna mellanrum av kunnig sadelutprovare.

Nuvarande ridskola har en sadel till varje häst mestadels allround, finns några som har dressyrsadlar som egna sadlar. Sen finns det dressyrsadlar som passar flera hästar, man får kolla på en lista vilka hästar det är som kan ha dressyrsadeln som är märkt med en viss bokstav.
Vet inte hur de gör med koll av sadlar, har inte varit där så länge än så jag fått någon hum om hur de brukar göra.

Alla har egna allroundsadlar (med undantag för enstaka av de allra nyaste hästarna, men de går inte lektion än heller).
Sen har vi omkring 10 dressyrsdlar som passar kanske 2/3 av storhästarna. Har önskat att få en utprovad för nya favorityponnyn, och det ska förhoppningsvis lösas :)

I princip bara allroundsadlar. Hästarna får dressyr eller hoppsadel i bland om det går riktigt bra på tävlingar.
Vissa hästar har dock dressyrsadlar. En sadel per häst, tror det är tre hästar som inte har sadel som man får låna sadel från andra hästar

Ja intressant! Det var som jag anade mig då. Är också uppvuxen på en ridskola utanför mindre stad där alla hästar hade en allroundsadel var. Det var till min stora förvåning när jag kom till ridskolan jag rider på nu och såg att alla ridskolehästar hade en varsin dressyrsadel och en varsin hoppsadel.

Ska snart till en annan ridskola i Stockholm och testa den på drop in, får se om det kanske är samma där och det är en Stockholmsföreteelse, eller om min nuvarande ridskola kanske bara är lite extra?

Hmm då hade jag nog frågat om hon kunde tränsa och jag står utanför och bara tittar, för att se om något i mitt rörelsemönster eller i ordningen hur jag gjorde saker utlöste beteendet.
Hoppas i alla fall att det blir bättre nästa gång, med den hästen eller inte :up:
Just nu vill jag inte rida den hästen alls, fick ingen positiv upplevelse alls, finns andra hästar jag kan rida istället. Får väl se va som händer men hoppas på hästbyte egentligen.

Be ridlärare om tips hur du bäst rider hästen om du inte får kläm på den själv. Är ofta man behöver kanske använda lite tydligare hjälper på ridskolehästar än privathästar eftersom de rids av ryttare på olika nivåer. Om det är någon övning jag inte förstår hur den ska ridas så brukar jag be ridlärare förtydliga för mig. Sen vet jag inte om du brukade rida med andra men det är inte alla ridskolor som går igenom hur man rider i ridhus när man möts i olika varv och det kan vara bra att veta om. Beroende på nivå på din grupp så är det inte alltid fri uppvärmning alltså att man kan börja skritta fram innan alla är klara att starta lektionen alltså kommit upp i sadeln och fått fixat stigbyglar och så. Kolla om ridskolan föredrar att alla använder pall när man sitter upp. Kanske kan du kolla med någon i din grupp innan lektionen om de här praktiska sakerna.

Men framförallt allt njut och ha kul!:)

Det jag skulle kunna tipsa om är att åka dit t ex. någon dag innan och kolla hur det fungerar i stallet å kanske till och med fråga någon hur det går till, vart man hittar borstar till hästen, hur man vet vart hästen man ska rida står osv.

Om inte annat så åk i tid så man har lååång tid innan lektionen så man hinner bekanta sig lite med stallet/hästen. Resten löser sig på lektionen.

När jag började på nuvarande ridskola åkte jag veckan innan jag skulle börja och kolla på en lektion och fick då hjälp med vart man såg vilken häst man skulle ha, vart sadelkammaren låg annat bra å veta. Så jag kände mig rätt trygg när det väl var dax för min lektion då jag redan hade lite koll på läget och visste vart toaletterna låg (brukar alltid behöva nervöskissa när jag ska göra något nytt).

Läs på om ridskolereglerna, eller försök så gott det går! När jag återvände till ridskolan jag är på nu var det massor av regler som jag inte upplevde fanns på ridskolan där jag var som barn. Så har fått liksom… lära om vissa saker på nytt. :o

Tack för alla era svar!
Jag har förhört mig lite via mail hur det går till innan, man ska vara på plats 30 minuter innan och det finns stallvärdar som hjälper till och går igenom reglerna och rutinerna för mig första gången.
Är någorlunda bekant med anläggningen då jag varit där och tävlat en del tidigare.
Ska kika på karta och uppdatera mig kring vart jag ska gå.

Tänker att jag väl på plats kidnappar en stallvärd som får hänga med mig till lektionens start 😅

Just nu är jag mest nervös för att inte orka rida hela timmen eller att vara sämst i gruppen och typ trilla av 🙈😅

På förra ridskolan var det bara en häst som i princip alla visste om att hon måste göras i ordning av en värdinna alternativt någon som var kunnig och på gången då hon sura ihop total i boxen, var endast några få som kunde göra i ordning henne i boxen.
Hon var också rädd om sina öron, men där gick det åtminstone att tränsa normal och ta på grimma, bara man var snabb. Hon var rädd om sina öron då hon slagit i huvudet mellan öronen. För mig det stod på hennes namntavla.

Nuvarande ridskola hade jag ingen aning om, står det inget speciellt på boxdörren så tänker jag att det ska gå att hantera hästen normalt.
Den hästen jag fick igår, sen när jag råkade få loss grimman å skulle trä den om halsen gick det knappt att få tag i henne då hon snurrade runt i boxen bara för att undkomma. I det fallet hade jag uppskattat info på t ex. boxdörren där det står "xxx är rädd om sina öron så ta det försiktigt med grimma osv." eller nått åt det hållet så hade jag inte fått mig en sån chock.

Jag vet inte hur längesen det var den hästen kom till ridskolan, men hon har inte varit där så länge och jag vet att instruktörerna rider hästarna för att utbilda dom med jämna mellanrum. Jag tror det färgade av sig när jag höll på i boxen och hon försökte undkomma mig och knappt gick att få på grimman "att det här kommer inte gå bra".

Hon är visst en omtyckt häst, så antingen jag som fick en dålig upplevelse. En tjej i min grupp som brukar rida henne hade inte sett henne så svår tränsad osv innan eller att hon gått runt runt i boxen för att undkomma grimman.
Vi får se vad som händer nästa gång, är inte jättepepp på om jag får henne igen och måste göra i ordning innan lektionen. Hon brukar eg gå lektionen innan men gjorde såklart inte det igår.
Vi har en som är så just nu pga pälsfällning. Annars är han sur, men hanterbar. Måste göras i ordning i stallgången.

Ja intressant! Det var som jag anade mig då. Är också uppvuxen på en ridskola utanför mindre stad där alla hästar hade en allroundsadel var. Det var till min stora förvåning när jag kom till ridskolan jag rider på nu och såg att alla ridskolehästar hade en varsin dressyrsadel och en varsin hoppsadel.

Ska snart till en annan ridskola i Stockholm och testa den på drop in, får se om det kanske är samma där och det är en Stockholmsföreteelse, eller om min nuvarande ridskola kanske bara är lite extra?
Åtminstone storhästarna hos oss har varsin dressyr och varsin hoppsadel. Liten ridskola i Norduppland.

Vi har en som är så just nu pga pälsfällning. Annars är han sur, men hanterbar. Måste göras i ordning i stallgången.
Skäckstoet på förra ridskolan var sådan, extra sur vid pälsfällning, högg med tänderna och kunde komma kosparkar med bakbenen, så det var inga barn/okunniga som fick göra i ordning henne. Plus att hon va rädd om sina öron.

Nya ridskolan så verkade den hästen som endast fick göras i ordning av personal bara lägga öronen bakåt å bitas, men verkade i övrigt snäll. Tittade lite på avstånd när en av tjejerna i gruppen gjorde i ordning honom. Verkar som om man är kunnig får man göra i ordning honom på gången själv.

Så rolig lektion igår! Jag hade bett om att få en häst med lite mer egen motor och min önskan uppfylldes verkligen! Fick S som var superduperpigg i början. Jag hämtade henne från tidigare lektion, där ryttaren ridit barbacka och när jag sa till ridläraren att jag bara skulle gå och sadla, så tyckte hon att nä, rid henne barbacka du. Så då fick det bli så. :nailbiting:

Hon ville inte stå stilla vid pallen, så det blev lite "unghästuppfostran" tills hon insåg att nä, den här ryttaren verkar mer envis än mig. ;) Väl uppe på ryggen ville hon gärna iväg i tölt direkt, men jag förklarade för henne att vi förmodligen inte får tölta själva innan lektionen började...

Eftersom jag hämtat henne från tidigare lektion och inte sadlat, så fick vi tio minuter för oss själva på ridbanan. Lyxigt! Jag kunde jobba lite i lugn och ro med henne. Först gjorde jag lite halter och när det fungerade så blev det min favoritövning där man rider på medellinjen och gör volter ut mot spåret. Hon kändes fin, lite spänd (ivrig...) och helt klart mjukare åt höger sida.

Vi fick börja lektionen med att göra öppna längs långsidan i skritt och sen skritta vanligt genom kortsidorna. S tyckte att det var ok att göra i höger varv, men usch så jobbigt i vänster varv. Fördel liten ponny (haha, nu dör väl islandshästfolket) var att jag bara satt kvar med innerskänkeln och sa åt henne att joho, vi ska visst jobba. Kunde nästan höra hur hon muttrade åt mig. :angel:

Sen fick vi tölta. S hade en trevlig tölt (roligt att känna hur "stenhård" ryggen blir i tölt, det känns ju inte lika tydligt när man har sadel) men med ganska mycket travtakt. Fick tips från ridläraren att jag skulle göra många halvhalter och se till att driva bakdelen under henne mer. Så lite ridning från mig och en härligt jämn tölt från S. Underbart med en häst som verkligen går framåt av sig själv, det är såna hästar jag gillar att rida.

Vi fick testa att göra volter och skänkelvikning i tölt, bägge delarna tyckte S var alldeles för jobbigt, så hon återgick till travtakt. Bara att nöta på med halvhalter och drivning.

Sen fick vi avsluta på ovalbanan. Sjukt roligt, så fort vi kom på långsidan tände S till ordentligt och ville springa. Så jag lät henne. Vilket resulterade i en lite mjukare rygg och en ridlärare som lite försynt påpekade att S travade. Äsch då! Jag som tyckte det var så roligt... Så det fick bli övergång till skritt och sen upp i tölt igen. Försökte några gånger till att öka på tölten (jag känner att jag börjar bli en fartdåre. :o), men S blev bara travtaktig i tölten då. På't igen nästa gång!

Jag tror faktiskt att jag ska rida barbacka i fortsättningen, det är mycket smidigare att slippa krångla med stigläderlängder och hästarna verkar inte bry sig. Jag har ju bra balans, så jag är inte orolig över att ramla av.

Den här lektionen får :bump::bump::bump::bump: och jag längtar redan till nästa lektion!

Jag ska provrida på en ridskola ikväll :love::nailbiting:! Har inte ridit alls på 5 år och sist jag red på ridskola var säkert 20 år sedan :D. Har fått plats i en rutinerad grupp på den enda ridskolan i närheten som verkar tillräckligt intressant (lite kräsen blir man ju med åldern 😉).

Har köpt helt ny utrustning, eftersom allt det gamla kändes något utdaterat, haha. Det har verkligen hänt en del med hjälmar och ridbyxor (tights :love:) sedan sist!

Om mindre än två timmar sitter jag på en häst! Har självklart redan tagit på mig ridkläder och har knappt kunnat äta eller jobba idag av förväntan. Känner mig som 7 år igen :o:D.

Jag ska provrida på en ridskola ikväll :love::nailbiting:! Har inte ridit alls på 5 år och sist jag red på ridskola var säkert 20 år sedan :D. Har fått plats i en rutinerad grupp på den enda ridskolan i närheten som verkar tillräckligt intressant (lite kräsen blir man ju med åldern 😉).

Har köpt helt ny utrustning, eftersom allt det gamla kändes något utdaterat, haha. Det har verkligen hänt en del med hjälmar och ridbyxor (tights :love:) sedan sist!

Om mindre än två timmar sitter jag på en häst! Har självklart redan tagit på mig ridkläder och har knappt kunnat äta eller jobba idag av förväntan. Känner mig som 7 år igen :o:D.
Åååh du måste berätta sen!

Känner så igen det här. Var samma för mig i höstas. Satt non stop och kollade på bilder/filmer på hästarna i stallet och drömde mig bort. 😁

Kommer ni ihåg att jag berättade om en ridskola jag hört av mig till men som helt plötsligt slutade svara när vi hade bestämt att boka upp privatlektion?

Jag fick kontakt med ridskolechefen igen som bad om ursäkt och nu har jag blivit satt i en tillfällig nivå bara för att kunna få anmäla mig till drop in-lektioner. En annan ridlärare ringde dessutom och frågade om vi skulle boka upp en privatlektion så det kanske också blir av. Känns spännande!

Ridskolan är lite dyrare än den jag rider på idag. Privatlektioner är betydligt dyrare också, så det är lite synd ifall man skulle vilja byta helt. Men ridskolan ligger betydligt närmare hem och jag tycker tyvärr vi är alldeles för många i ridgruppen på ridskolan där jag rider nu. Betalar alltså ca 10 000kr den här terminen för att rida i en grupp där vi är 12 personer i ett 64 x 22 ridhus. Jag tycker det är alldeles för många. Däremot är det så bra stämning på klubben känns det som, privatlektionerna är grymma och överkomligt pris för att rida ibland. Det är ofta klubbtävlingar som alla får vara med på. Så mycket positiva saker med ridskolan. Bra hästar.

Den jag nu ska provrida på har drop in lektioner där man är max 6 personer. Det blir stor skillnad mot att vara 12, tänker jag. Samtidigt är som sagt ridskolan lite dyrare och privatlektioner är 150kr dyrare per timme och det blir ju en del i längden. De verkar dock ha otroligt fina hästar, bättre än den jag rider på idag skulle jag tro. Tror ryttarna tävlar ca LA dressyr och ibland upp tom 120 på ridskolehästarna.

Blir nog svårt att välja, eller om jag bara ska mixa och rida på båda men det kan ju också vara rätt omständigt. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 271
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 350
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 183
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare