De andra har väl redan skrivit det men åk så du är där supertidigt innan eller kanske någon dag innan.Jag ska rida en provlektion på fredag, och är SÅ nervös!
Har haft egen häst de senaste 28 åren och inte ridit på ridskola sen jag var sju år. Är nu (ofrivilligt) hästlös och tänkte rida lektion fram till jag hittar ny pålle. Det kan ju tyvärr dröja med dagens marknad.
Ni som är lite mer erfarna av ridskola, har ni något bra tips jag kan ta med mig och tänka på?
Fråga hur de gör innan lektion osv. Den biten tycker jag ofta nya personer glömmer bort, själva hanteringen innan lektion.
Hur hittar jag vilken häst jag ska rida? Ska hästen komma till mig eller kan man gå in bara? Ska hästen sitta fast i all hantering? Var finns borstar? Är det ok att lämna hästen uppbunden? Är det bara att sadla eller ska det göras på något speciellt sätt? Är det bara att ta av grimman och tränsa? Ska hästen vändas ut innan man tränsar eller inte? Vilken ordning går man ut till ridhuset? När man kommer in i ridhuset, får man bara sitta upp eller måste man vänta på att ridläraren säger att man kan sitta upp?
Alla de där små detaljerna och rutinerna tycker jag är viktiga. Det är det som skapar trygga trevliga ridskolehästar som är lätt att hantera för många olika människor med varierande grad av färdigheter.
Kanske kan du till och med bara vara där när någon grupp fixar iordning alla hästar och se själv hur det funkar.
Annars (kan ju bara tala för min ridskola) är alla supertrevliga och hjälper gärna till med att visa. Spelar ingen roll om du frågar en 9 åring eller en 30 åring, de flesta släpper det de gör för tillfället och kan berätta om precis alla detaljer du undrar kring.