Jag red ju en provlektion igår och kan nu konstatera att min hästpaus definitivt är över
.
Åkte ut till ridskolan och kunde konstatera att det är ett stort stall med ca 60 hästar, varav ca 25 går lektioner. Alla hästarna bor i ett stort luftigt stall och står i trevliga boxar. Faciliteterna är bra, med bl.a två ridhus
.
Blev tilldelad en trevlig valack, danskt varmblod, 10 år och en äkta "stor brun". Vänlig och lagom framåt och lite krävande för att få fin i formen. När han väl var där så var han dock rigtigt fin, med schwung och form. Jag kände mig oväntat lite rostig, med tanke på att jag inte suttit på en häst de senaste fem åren, och de andra sade att han aldrig gått så bra med en ridskoleelev
.
Vi var bara tre i gruppen, som tydligen saknar fast ridlärare för tillfället, så vi hade en vikarie som nog inte kunnat lägga tid på lektionsplanering. Därför var det mest "fri ridning med instruktör", vilket passar mig bra, eftersom jag de senaste 20 åren har ridit undervisning på egen eller medryttarhäst.
Det verkar som att man på den här ridskolan, matchar ryttare och häst och att man har en fast häst till varje lektion. Det är perfekt för mig, eftersom jag har börjat på ridskola för att få ett bekvämt alternativ till att vara medryttare
.
Efter lektionen fick jag dock höra att min stora bruna vän ska säljas, eftersom han bara kan gå med helt gröna nybörjare som inte ställer några krav och de mest rutinerade som kan hantera honom när han behöver stöd för att orka jobba (har en tendens till att bli stark och lite sur när det kommer krav)
.
Det verkar som att min fasta häst framöver istället blir en 5-årig spansk-rasig skimmel med ponnybusiga ögon och Mulle-pannlugg. Jag fick hälsa på honom i stallet efter lektionen och han såg ut som ett riktigt charmtroll med minst två rävar bakom örat. Det bästa av allt är att han heter... Preben
.
Allt i allt verkar det mesta passa mig perfekt och hästarna har de kvaliteter jag söker. Det är det viktigaste för mig. Själva undervisningen betyder mindre faktiskt, även om jag såklart hoppas att de anställer världens bästa ridlärare snart
.