Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridlektion i torsdags :)
Fick en för mig ny häst, ett fint litet sto som mest går i de lite lägre ridgrupperna. Har dock sett henne ridas av min ridlärare, då såg hon jättefin ut. I stallet kan hon dock vara rätt sur och arg, har sett andra göra i ordning henne när jag haft min lektionshäst i samma stall. Så jag funderade lite på vilken strategi jag skulle satsa på med henne när jag fick veta att jag fått henne 😅

Men det visade sig att inte vara några problem, hon kom glatt fram till mig när jag öppnade boxdörren och pratade med henne. Kunde sätta på grimman och ställa upp henne utan några som helst problem, hon var också glad och nöjd medan jag gjorde i ordning henne och sadlade ❤️

Lite farligt att bli färgad av andras upplevelser/erfarenheter 🙈 Nu vet jag inte om det berodde på mig eller att hon hade en bra dag, men tacksam var jag iallafall :D

Dressyrlektion idag, fokus på lösgörande övningar och att hästen ska gå mest möjligt likt på båda sidor. Renodling av hjälpare och framridning i trav, sen började vi med en övning där vi red en liten volt vid A, fortsatte på storvoltens spår med tagen bakdel fram till nästa halva av storvolten, sen rakrikta och fram i trav längs fyrkantspåret till C, storvolt I trav vid C och tillbaka till skritt före ny övning på storvolten vid A med liten volt och tagen bakdel etc.

Hon lyssnade fint och gick bra så länge jag var noga med att hon gick fram, skritten var hemskt passaktig i början 😅 Blev mycket bättre efter framridningen, dock. Riktigt fin häst att rida, mjuka rörelser och lätt för sig :) Hon har dock en tendens till nerförsbacke på grund av sin byggnad, långa bakben. Så man får hålla lite koll så hon inte blir för låg i formen och hamnar i framvikt.

Övningen var svårast på delen med tagen bakdel tyckte jag, hon gick inte tillräckligt bra fram i skritten så det blev lite sådär. Men efter tips från ridläraren fokuserade jag mer på att forma henne efter invändig skänkel istället för att försöka putta in bakdelen med utvändig skänkel, då gick det bättre :)

Efter att vi hade gjort övningen i båda varven, körde vi lite galopparbete på två storvoltar. I den öppna delen av volten skulle vi rida tagen bakdel, sen rakrikta inför den slutna delen och ställa hästen på nytt i volten. Här gick det jättebra i vänster varv, höger var lite slappare (mitt dåliga varv) 😅 Hon var dock väldigt reglerbar i galoppen, kändes skönt att kunna sitta med lite finlir också och inte bara se till att hålla kvar galoppen och hjälpa hästen orka.

Avslutade med avtravning, här gick hon jättefint och motorn gick av sig själv :)
Lektionen präglades dock lite av att jag fick påminna henne om att gå framåt, blev lite tjatigt. Hon gav inget gratis där, men det var mitt fel som inte var tillräckligt noga med renodlingen av framåtdrivande hjälpare i början av lektionen 😅 Ridläraren höll helt med mig 😋 Så nästa vecka ska jag se till att få den biten ordentligt på plats från början, då blir allt annat lätt på den hästen, när hon går för egen motor 😍 Ser fram emot att rida denna fina dam igen nästa vecka!

Ridskolan jag rider på nu har så att man har antingen en eller några få hästar man varvar mellab. Vissa i min ridgrupp har i princip samma häst hela terminen, medan vissa roterar mellan några få ungefär. Jag vet inte om det är för att jag är ny på ridskolan, men detta verkar inte alls gälla mig för jag får massa nya hästar typ hela tiden. Tom så att två i gruppen påpekade det förra veckan ”Du rider alltid massa nya hästar hela tiden”. Japp, lite så är det. På gott och ont :D
De kanske letar efter den perfekta matchningen :) ?

Ridläraren igår verkade väldigt mån om att hitta den rätta hästen åt mig efter att hon sett mig rida. Hon presenterade flera hästar som hon trodde kunde passa min ridstil och jag fick komma med feedback till hennes förslag :) . Eftersom jag har ridit mycket unghästar och gillar det, sade hon att hon skulle gå vidare med skimmeln och kolla upp om han kunde bokas "fast" åt mig. Det gillar jag! Känns seriöst på något sätt, när de försöker hitta matchningen på det sättet :up:.

Dressyrlektion ikväll, med fokus på bakdelsvändningar. Vi började redan i uppvärmningen i skritt med att skritta innanför spåret och tänka vändning för ytterskänkel och ledande tygel i varje ”hörnpassering”. Sedan jogga igång lite i trav och flytta lite för skänkeln på snett igenom. Sedan serpentiner över medellinjen i trav och supernoga med ställning och böjning. Volter i bågen om det behövdes för att få loss hästarna. Min häst sprang gärna på här så det blev mycket halvhalter och fånga upp med volt. Sedan skulle vi fatta galopp vid C och rida första vågen i galopp, andra i trav och tredje i galopp. Här fick vi problem eftersom höger galopp är hans svåra och han vill gärna rusa in i den och jag fastnar lätt i dragkamp. Fick kämpa med det en stund, Komma ihåg att räta upp mig, halvhalter och behövde bli påmind om att lätta på handen och gå in på en travvolt i bågen för att gå igenom ställning och böjning och få hästen ( och mig själv) avslappnad innan jag gick ut i nästa galoppfattning. Jobbigt men superbra! Efter det gick vi in på stora mittcirkeln fast fyrkant i höger varv och skulle göra bakdelsvändningar i hörnen och fatta vänster galopp på medellinjen och vända ut på en volt i galopp, sakta av till skritt igen och fortsätta vändningarna och ny galopp och ny volt åt andra hållet. Superkul övning och hästen blev riktigt mjuk och lyhörd. Vänster galopp går mycket bättre. Efter det gjorde vi ett antal bakdelsvändningar på fyrkantspåret i skritt. Här var hästen riktigt fin och gick i form och vi fick till ett antal vändningar åt båda hållen. Någon ryggning gjorde vi med. Sedan blev det arbetstrav på volterna. Jag fick jobba mycket med ledande innertygel och halvhalter och fick några steg i riktigt fin form. Men jobbigt för både mig och häst! Fick ta ett par extravarv åt höger med lättridning innan vi fick pusta ut i skritt. Jag är supernöjd med hästen och kvällens lektion. Red för övrigt på ett Kimblewick bett i ett försök att få ned farten lite.

De kanske letar efter den perfekta matchningen :) ?

Ridläraren igår verkade väldigt mån om att hitta den rätta hästen åt mig efter att hon sett mig rida. Hon presenterade flera hästar som hon trodde kunde passa min ridstil och jag fick komma med feedback till hennes förslag :) . Eftersom jag har ridit mycket unghästar och gillar det, sade hon att hon skulle gå vidare med skimmeln och kolla upp om han kunde bokas "fast" åt mig. Det gillar jag! Känns seriöst på något sätt, när de försöker hitta matchningen på det sättet :up:.

Joo det kan ju vara så, men vet liksom folk som ridit flera år på ridskolan som ridit betydligt färre hästar än vad jag gjort som bara ridit där en termin. :angel:

Joo det kan ju vara så, men vet liksom folk som ridit flera år på ridskolan som ridit betydligt färre hästar än vad jag gjort som bara ridit där en termin. :angel:
Hm. Jag tycker ju att grejen med ridskola är att man får rida många olika typer av hästar och man utvecklas som ryttare i och med det. Och man kan komma på att man kanske gillar en viss typ av häst som man kanske inte hade en tanke på.

Hm. Jag tycker ju att grejen med ridskola är att man får rida många olika typer av hästar och man utvecklas som ryttare i och med det. Och man kan komma på att man kanske gillar en viss typ av häst som man kanske inte hade en tanke på.
Jaa jag tycker det är roligt att rida många olika! Men hoppas väl ändå att jag till slut får rida in mig på någon lite mer. Som det är nu byter jag ju häst hela tiden så lär ju aldrig riktigt känna någon av dem. Lite därför jag tycker det är skönt att rida privat också, för då har jag ju samma häst :D

Jaa jag tycker det är roligt att rida många olika! Men hoppas väl ändå att jag till slut får rida in mig på någon lite mer. Som det är nu byter jag ju häst hela tiden så lär ju aldrig riktigt känna någon av dem. Lite därför jag tycker det är skönt att rida privat också, för då har jag ju samma häst :D
Ja, på vår ridskola har man samma häst fyra gånger. Två dressyr, en markarbete och en hoppning innan man byter. Då hinner man ju lära sig den hästen. Fast jag har ju min egen nu, och han är känsligare än ridskolehästarna och under igångsättning efter lång vila. Känns som att det kommer ta längre tid att lära mig honom! Men så är han av en typ som jag inte har ridit så mycket. Pigg och känslig. Lyhörd på hjälper, men lite tjafsig med mun och tunga.

Själv känner jag att jag ridit på ridskola större av mitt liv och haft en del medryttarhästar. Jag känner mig ganska klar med biten att byta häst efter fyra gånger som det varit på de flesta ridskolor jag ridit. Tycker jag utvecklas på ett annat sätt när jag rider samma häst. Men det är ju bra att det finns olika ridskolor med olika inriktningar så vi alla kan bli nöjda. :)

Själv känner jag att jag ridit på ridskola större av mitt liv och haft en del medryttarhästar. Jag känner mig ganska klar med biten att byta häst efter fyra gånger som det varit på de flesta ridskolor jag ridit. Tycker jag utvecklas på ett annat sätt när jag rider samma häst. Men det är ju bra att det finns olika ridskolor med olika inriktningar så vi alla kan bli nöjda. :)
Jaa lite så, sen kan jg också tycka att det krävs mer än 2 ggr dressyr, en markarbete och en hoppning för att lära känna en häst. Men det är så min ridskola gör också, bara det att man ofta får tillbaka den hästen senare under terminen igen, eller kanske har den två omgångar i rad eller mer. Men inte jag, som sagt. Inte än. Kanske blir annat den här terminen😁

Ja, kanske, men då under förutsättning att man får en häst med rätt kapacitet.

Ja, kanske, men då under förutsättning att man får en häst med rätt kapacitet.

Absolut är det en förutsättning. Jag har ridit den här hästen sen han var 6 år och då var han inte töltsatt. På de här fem åren har han musklat sig mycket, jag kan rida med mindre och mer förfinade hjälper och kan växla gångarter med sitsen enbart. Vi tränar ju mycket gångartsträning eftersom det är islandshästar. Har också utvecklat halt och ryggning så att jag aldrig behöver ta i tyglarna utan gör det enbart för sitsen. Det trots att han går lektioner med nybörjare ibland och barn som inte är så vana rider honom. Vi har utvecklats ihop och har hittat vårt samspel och kommunikation på ett väldigt fint sätt. Också kul och utvecklande att ha fått varit med och töltsätta en häst. Har inte upplevt att jag utvecklats lika mycket när jag ridit olika hästar på andra ridskolor. Har en annan häst som jag rider på privatlektioner också och vissa kurser med för att få lite omväxling.

Privatlektion igår, red den andra hästen som jag inte rider på lektion. Jag hann skritta fram en del själv först och gjorde då serpentiner på långa tyglar. Det är en häst som har bråttom framåt i livet och lätt tar upp huvudet. Har märkt att det fungerar bra på honom att göra detta då han fokuserar och sänker huvudet och börjar frusta och det gjorde han även igår. Sen började jag plocka upp tyglarna lite i taget och vi började själva lektioner. Först på volt, fokuserade på form och få honom att trampa rätt och slappna av. Ställde även utåt en stund. har lätt för att glappa på yttertygeln men när man ställer utåt så blir ju innertygelns funktion som yttertygeln och då glappade jag inte alls. Enligt min ridlärare är det väldigt vanligt för då tänker man omedvetet att man behöver styra med den för att inte tappa volten och det ligger något i det.

Sen fortsatte jag med öppna och sluta i skritt på volten. Det gick över förväntan faktiskt, det är en häst som ibland försöker smita undan arbetet när han kan och han är väldigt känslig för skänkeln och han tror att det alltid betyder full fart framåt. Så fick ta och ge mjukt i innertygeln och hålla reda på bogarna för de kan vara och fladdra lite överallt på den här herren och såklart också pilla lite yttertygeln för att möta upp skänkeln i öppna. Sen fortsatte vi med lite sluta på fyrkantsspåret för jag fick inte till den jättebra på volten.

Gick därefter över till tölten och började på mittvolten, fick ta och ge i innertygeln för att han skulle bära sig själv och möta upp med en mjuk men ändå stadig yttertygeln samt reglera innerbogen med skänkeln lite för att han inte skulle lägga sig på bogen vilket han har lätt för. Fick till en riktigt bra tölt och fortsatte sen på fyrkantsspåret och på några långsidor fick jag fram en riktig fin bärig tölt där jag verkligen kände att han höjde ryggen och tog i med bakbenen, kom fram i riktigt bra takt och som en följd av detta fick fram en riktigt fin form. Var supernöjd efteråt och även ridläraren, var nog bästa tölten jag fått fram på honom hittills, helt otrolig känsla :)

Privatlektion igår, red den andra hästen som jag inte rider på lektion. Jag hann skritta fram en del själv först och gjorde då serpentiner på långa tyglar. Det är en häst som har bråttom framåt i livet och lätt tar upp huvudet. Har märkt att det fungerar bra på honom att göra detta då han fokuserar och sänker huvudet och börjar frusta och det gjorde han även igår. Sen började jag plocka upp tyglarna lite i taget och vi började själva lektioner. Först på volt, fokuserade på form och få honom att trampa rätt och slappna av. Ställde även utåt en stund. har lätt för att glappa på yttertygeln men när man ställer utåt så blir ju innertygelns funktion som yttertygeln och då glappade jag inte alls. Enligt min ridlärare är det väldigt vanligt för då tänker man omedvetet att man behöver styra med den för att inte tappa volten och det ligger något i det.

Sen fortsatte jag med öppna och sluta i skritt på volten. Det gick över förväntan faktiskt, det är en häst som ibland försöker smita undan arbetet när han kan och han är väldigt känslig för skänkeln och han tror att det alltid betyder full fart framåt. Så fick ta och ge mjukt i innertygeln och hålla reda på bogarna för de kan vara och fladdra lite överallt på den här herren och såklart också pilla lite yttertygeln för att möta upp skänkeln i öppna. Sen fortsatte vi med lite sluta på fyrkantsspåret för jag fick inte till den jättebra på volten.

Gick därefter över till tölten och började på mittvolten, fick ta och ge i innertygeln för att han skulle bära sig själv och möta upp med en mjuk men ändå stadig yttertygeln samt reglera innerbogen med skänkeln lite för att han inte skulle lägga sig på bogen vilket han har lätt för. Fick till en riktigt bra tölt och fortsatte sen på fyrkantsspåret och på några långsidor fick jag fram en riktig fin bärig tölt där jag verkligen kände att han höjde ryggen och tog i med bakbenen, kom fram i riktigt bra takt och som en följd av detta fick fram en riktigt fin form. Var supernöjd efteråt och även ridläraren, var nog bästa tölten jag fått fram på honom hittills, helt otrolig känsla :)
Låter som en riktigt trevlig lektion :) !

Knapplån.

Jag har så sjukt mycket träningsvärk idag att jag knappt kan gå! Måste hålla i mig i handfatet för att kunna komma upp och ner från toalettstolen :rofl:. Det gör ont från nacke till anklar, på både framsidan och baksidan. Bröstmusklerna, mage, rygg, ben, you name it! Min teori är att hjärnan skickade alla de rätta signalerna till musklerna, som såklart är helt otränade efter den långa ridpausen. Men eftersom jag var så sjukt taggad på att rida, gjorde alla endorfiner att jag inte märkte hur trött kroppen var och att musklerna jobbade långt över sin kapacitet. Tror aldrig att jag har haft så mycket träningsvärk förr :laugh: . Men kul att det ändå kändes så himla bra med ridkänslan ändå, jag var rädd för att den hade gått i dvala :up: .

Kan också märka att jag är fullständigt hästbiten just nu. Kan inte tänka på annat än nästa gång jag ska till stallet!

Låter som en riktigt trevlig lektion :) !

Knapplån.

Jag har så sjukt mycket träningsvärk idag att jag knappt kan gå! Måste hålla i mig i handfatet för att kunna komma upp och ner från toalettstolen :rofl:. Det gör ont från nacke till anklar, på både framsidan och baksidan. Bröstmusklerna, mage, rygg, ben, you name it! Min teori är att hjärnan skickade alla de rätta signalerna till musklerna, som såklart är helt otränade efter den långa ridpausen. Men eftersom jag var så sjukt taggad på att rida, gjorde alla endorfiner att jag inte märkte hur trött kroppen var och att musklerna jobbade långt över sin kapacitet. Tror aldrig att jag har haft så mycket träningsvärk förr :laugh: . Men kul att det ändå kändes så himla bra med ridkänslan ändå, jag var rädd för att den hade gått i dvala :up: .

Kan också märka att jag är fullständigt hästbiten just nu. Kan inte tänka på annat än nästa gång jag ska till stallet!
Känns också igen. :angel:

Nu när jag ridit en termin har den största "crazy" delen av längtan till stallet lugnat sig lite. Mer normal längtan och kärlek till ridningen igen. :D

Däremot tror jag också det dämpas lite av att jag känner att vi är för många i gruppen och det blir därför inte så givande. Får fortsätta fundera där på hur jag ska gå vidare framöver. Känns jättetråkigt att eventuellt behöva byta ridskola, men som sagt - lär jag mig inte något utan bara känner att jag måste fokusera på att hålla avstånd så kommer det ta udden av mitt intresse. Älskar dock privatlektionerna. Instruktören är riktigt bra och jag älskar hästen jag rider då, så försöker mest längta efter det och tänka på att det gör det värt det. :D

Absolut är det en förutsättning. Jag har ridit den här hästen sen han var 6 år och då var han inte töltsatt. På de här fem åren har han musklat sig mycket, jag kan rida med mindre och mer förfinade hjälper och kan växla gångarter med sitsen enbart. Vi tränar ju mycket gångartsträning eftersom det är islandshästar. Har också utvecklat halt och ryggning så att jag aldrig behöver ta i tyglarna utan gör det enbart för sitsen. Det trots att han går lektioner med nybörjare ibland och barn som inte är så vana rider honom. Vi har utvecklats ihop och har hittat vårt samspel och kommunikation på ett väldigt fint sätt. Också kul och utvecklande att ha fått varit med och töltsätta en häst. Har inte upplevt att jag utvecklats lika mycket när jag ridit olika hästar på andra ridskolor. Har en annan häst som jag rider på privatlektioner också och vissa kurser med för att få lite omväxling.
Oj! Har du ridit samma häst så länge på en ridskola? Det måste vara någon form av rekord!

På min ridskola kan någon rida en häst mycket under någon termin, men sen växlar det oftast. Dock finns bara ett begränsat antal ponnyer som kan gå med min grupp, då vi är flera vuxna. Så vi är 6 i gruppen och växlar mellan ca 8 ponnyer, med ytterligare några som kan vara reserver. Sedan går de unga ponnyerna som ska in i verksamheten i vår grupp första terminen.

Efter tre års uppehåll har jag börjat rida lite smått igen efter att mor min flörtat tillbaka mig, och jisses vad roligt det är! Rider i ridskolans öppna grupp där man anmäler sig varje vecka och har hunnit med bara två lektioner hittills och har en till idag. Mycket sitter kvar i kroppen men en hel del har glömts bort och eftersom gruppen är öppen så är det mest fokus på att styra riktning och gångart, men det gör ingenting så länge jag får sitta på en häst.
Första gången red jag en stor fuxpojke som visserligen tagit hem många rosetter med dressyrspecen men som för mig känns som en finlandsfärja. Fick knappt till ställning eller hörnpasseringar men att glida runt på volten i galopp kändes så lätt och trevligt att det inte gjorde något att det kändes som att rida en förvuxen ridskoleponny. Andra lektionen fick jag prova på en häst som kom efter att jag slutade och som jag därför inte känner, men min mamma hade tydligen hintat till läraren om att jag skulle tycka om den :angel: En fin irish draught som påminner om en häst jag gärna red förut. Lite oliksidig, gick mycket bättre i höger varv än vänster men det blev nog extra tydligt iom att jag inte är helt jämnstark heller. Tycker att känslan när man får till bärigheten och lite lösgjordhet på stora kraftiga pållar är :love:

Privatlektion idag på Den vita prisen. Han var verkligen en riktig prins och drömhäst idag. Jag har nog aldrig haft en sån magisk känsla på en dressyrlektion förut. :love:

Han kändes så himla lösgjord redan efter en kort kort stunds uppvärmning. Vi började med att i skritt vända för bakdelen, så jag red som på en fyrkant istället för volt. Sedan travade fram lite och därefter ganska snabbt galopp. Han är en häst som behöver galoppera en hel del för att bli lösgjord. Så jag ställde mig upp i lätt sits på långsidorna, lät honom öka galoppen men i en fortsatt låg form, sen innan hörnan vände jag för ytterskänkeln, red rakt fram på kortsidan innan nästa vägg och vände igen, sen upp på nästa långsida i ökad galopp. Han började redan frusta massor och jag kände hur hela han lossade. Otrolig känsla redan på framridningen. Sedan efter lite skrittpaus fortsatte vi jobba med bakdelsvändningar en hel del. Det är fortfarande mycket enklare för oss i höger varv än i vänster, men till slut sista gången släppte det till en ganska bra. Jag har fortfarande en tendens att slinka ut och hamna på yttern med hela kroppen, så jag får tjata på mig själv i sömnen att sinna in till innern istället. :D

Sen blev det lite kort fokus på växlingar mellan galopp och skritt igen. Där börjar jag äntligen hitta det, så idag var alla fattningar förutom den första bra. Avsaktningarna kändes också bra. Han var otroligt fin och jag bara njöt av att sitta på honom. Ridläraren sa flera gånger under passet att "Han ser så fin ut idag" och det var verkligen känslan. Han har alltid känts fin, men idag var det något utöver det vanliga. Jösses vad den ryggen jobbade idag, kändes som att jag satt på moln. När jag skrittade av sa hon att hon verkligen tycker att vi passar ihop och att han ser väldigt nöjd ut med mig. Tror hon sa två gånger "Ni passar verkligen bra ihop" och det i kombination med min fantastiska känsla idag gjorde att jag nog blev lite tårögd när jag skrittade av. Även om jag älskar ridningen är det verkligen inte efter varje pass jag börjar gråta, så dagens pass kommer jag nog ha med mig och minnas ett tag. Idag var ridningen precis sådär fantastisk som den kan vara. :love:

Nu hade jag egentligen budgeterat för att nästa privatlektion blir först om en månad men vettetusan hur jag ska kunna vänta så länge. :o

Fick rida unghästen igen, Skulle öva på dressyrprogram, var lite läskigt först tyckte han då ridläraren kortat ner ridhuset samt ställt en vagn efter staketet. Men efter att ha fått nosa så gick de bra. Vi skulle öva inför ryttarmärke 2, har aldrig nånsin fått rida dressyrprogram på nån ridskola jag varit på, är nog 4 st i olika perioder. Men här är hon väldigt noga med att man ska kunna i alla fall nått program. Så öva hörnpasseringar, väldigt jobbigt efter den kortade kortsidan, öva på volter med mer. både i skritt och trav, galoppen tog vi på långsidorna, då några i gruppen fortfarande är osäkra på den. Nöjd med lektionen. :)

Jag red ju en provlektion igår och kan nu konstatera att min hästpaus definitivt är över :love: .

Åkte ut till ridskolan och kunde konstatera att det är ett stort stall med ca 60 hästar, varav ca 25 går lektioner. Alla hästarna bor i ett stort luftigt stall och står i trevliga boxar. Faciliteterna är bra, med bl.a två ridhus :up: .

Blev tilldelad en trevlig valack, danskt varmblod, 10 år och en äkta "stor brun". Vänlig och lagom framåt och lite krävande för att få fin i formen. När han väl var där så var han dock rigtigt fin, med schwung och form. Jag kände mig oväntat lite rostig, med tanke på att jag inte suttit på en häst de senaste fem åren, och de andra sade att han aldrig gått så bra med en ridskoleelev :o .

Vi var bara tre i gruppen, som tydligen saknar fast ridlärare för tillfället, så vi hade en vikarie som nog inte kunnat lägga tid på lektionsplanering. Därför var det mest "fri ridning med instruktör", vilket passar mig bra, eftersom jag de senaste 20 åren har ridit undervisning på egen eller medryttarhäst.

Det verkar som att man på den här ridskolan, matchar ryttare och häst och att man har en fast häst till varje lektion. Det är perfekt för mig, eftersom jag har börjat på ridskola för att få ett bekvämt alternativ till att vara medryttare :).

Efter lektionen fick jag dock höra att min stora bruna vän ska säljas, eftersom han bara kan gå med helt gröna nybörjare som inte ställer några krav och de mest rutinerade som kan hantera honom när han behöver stöd för att orka jobba (har en tendens till att bli stark och lite sur när det kommer krav) :(.

Det verkar som att min fasta häst framöver istället blir en 5-årig spansk-rasig skimmel med ponnybusiga ögon och Mulle-pannlugg. Jag fick hälsa på honom i stallet efter lektionen och han såg ut som ett riktigt charmtroll med minst två rävar bakom örat. Det bästa av allt är att han heter... Preben :rofl:.

Allt i allt verkar det mesta passa mig perfekt och hästarna har de kvaliteter jag söker. Det är det viktigaste för mig. Själva undervisningen betyder mindre faktiskt, även om jag såklart hoppas att de anställer världens bästa ridlärare snart :).
Preben :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 304
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 357
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar