Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om så vore... Jag rör ju handen utefter hur hästen rör huvudet och kan absolut lirka lite om hästen känns "död" i munnen. Men hon tog tyglarna och visade, ca 1 dm rörde sig hennes händer bakåt växelvis. :crazy: Inte ett ljud om att samling kommer från bakdelen via ryggen fram till munnen. Bara att när hon fick in nosen så kom ryggen upp (vilket den såklart inte gjorde, hon blev ju bara mer spänd i ryggen).

Nåja, jag ska som sagt bara rida där tio gånger till. ;)
Bläää. :D

Jag blir lite nyfiken när du säger att du rör handen utefter hur hästen rör huvudet. Orkar du försöka förklara? :)

Bläää. :D

Jag blir lite nyfiken när du säger att du rör handen utefter hur hästen rör huvudet. Orkar du försöka förklara? :)

Det är "enkelt", iaf i teorin. När hästen skrittar rör den huvudet i en pendlande rörelse. Ju större skritt (alltså steg, inte hastighet) desto mer rör sig huvudet. I samlad skritt rör sig huvudet nästan inte alls. Jag följer alltså med den rörelsen med handen, så tygeln hela tiden har samma sträckning, den slackar aldrig. I trav blir det minimala rörelser, medan det i galopp också blir ganska stora rörelser (tills hästen är så samlad att den återigen inte rör huvudet så mycket).

Om du inte förstår kan jag pm:a nån film där jag skrittar (det borde finnas nån). Att jag lärde mig en följsam hand beror på att min första häst fick sin skritt förstörd då jag red som jag lärt mig på ridskolan, dvs med stum hand, så hästen fick ett litet ryck i varje steg. Sjukt vanligt bland personer jag ser rida och det gör mig lika ledsen varje gång. :(

Det är "enkelt", iaf i teorin. När hästen skrittar rör den huvudet i en pendlande rörelse. Ju större skritt (alltså steg, inte hastighet) desto mer rör sig huvudet. I samlad skritt rör sig huvudet nästan inte alls. Jag följer alltså med den rörelsen med handen, så tygeln hela tiden har samma sträckning, den slackar aldrig. I trav blir det minimala rörelser, medan det i galopp också blir ganska stora rörelser (tills hästen är så samlad att den återigen inte rör huvudet så mycket).

Om du inte förstår kan jag pm:a nån film där jag skrittar (det borde finnas nån). Att jag lärde mig en följsam hand beror på att min första häst fick sin skritt förstörd då jag red som jag lärt mig på ridskolan, dvs med stum hand, så hästen fick ett litet ryck i varje steg. Sjukt vanligt bland personer jag ser rida och det gör mig lika ledsen varje gång. :(
Gärna film om du orkar. Jag måste fundera över hur jag gör nästa gång jag rider! Jag får ofta höra att jag har "bra hand" men har aldrig riktigt fattat vad det är. Jag har alltid tänkt att jag håller händerna rätt och har bra tygellängd.
Jag vill inte rida med stum hand, det låter taskigt :nailbiting: Tänk om det är det som gör att Bullen huvudboppar :eek:

Satt upp för min egen skull. Hade bara ont i vänster knäveck och smalben. Åkte till sjukhuset dagen därpå för att försäkra mig om att inget var brutet. Spenderade x antal timmar bara med att vänta och fick tillsist prata med en läkare som klämde, kände och drog och skickade mig på röntgen. Vänta igen på att ta bilderna och vänta igen på svar. Till sist kom läkaren och sa att det inte var några skelettskador, tack och hej, det kommer gå över. Vad skulle man få för dokumentation menar du?
@Hoarfrost har redan svarat bra på det om dokumentationen. Jag har själv flera skador jag fått dokumenterade på samma sätt, för man vet aldrig om man kommer behöva få ut ersättning eller liknande i framtiden.

Jag tycker rent generellt att det behövs fler filmer här inne. Är alltid roligt att läsa om folks lektioner men det blir som en bättre helhet om man ser någon rida. Sen alltid kul att se andra ridskolehästar och så tycker jag. :D

Jag tycker rent generellt att det behövs fler filmer här inne. Är alltid roligt att läsa om folks lektioner men det blir som en bättre helhet om man ser någon rida. Sen alltid kul att se andra ridskolehästar och så tycker jag. :D
Det är konstigt nog aldrig någon som vill följa med mig. Så där mellan 20-21, en måndag, i kylan, mörkret, leran och isgatan :angel: Förstår inte varför :D

Om så vore... Jag rör ju handen utefter hur hästen rör huvudet och kan absolut lirka lite om hästen känns "död" i munnen. Men hon tog tyglarna och visade, ca 1 dm rörde sig hennes händer bakåt växelvis. :crazy: Inte ett ljud om att samling kommer från bakdelen via ryggen fram till munnen. Bara att när hon fick in nosen så kom ryggen upp (vilket den såklart inte gjorde, hon blev ju bara mer spänd i ryggen).

Nåja, jag ska som sagt bara rida där tio gånger till. ;)
Sådär "lärde" mig en ridlärare också att göra. Tyckte det kändes helfel att rida så, men alla andra i gruppen bara "ja men så måste man ju göra för att få hästen att gå i form" jahapp... Och när hon tyckte jag hade lagom kontakt och att hästen äntligen gick bra så hade jag så mycket i händerna att jag hade ont i fingrarna och träningsvärk i armarna dagen efter
Också fått höra det där "Nu!! Känner du nu? Nu åkte nosen in, känner du så bekvämt det blev nu när han går i form?" Nej, kände bara hur det blev ännu mer obekvämt och springigare...

Slutade på den ridskolan när den enda hästen (hon var ny och välutbildad) jag gillade att rida blev skadad, och sedan skulle en "duktig" elev sätta igång henne, efter det var hon van att dras ihop som alla andra hästarna på det stället :( Det kändes verkligen som om att man red EMOT hästen där, inte med

Sådär "lärde" mig en ridlärare också att göra. Tyckte det kändes helfel att rida så, men alla andra i gruppen bara "ja men så måste man ju göra för att få hästen att gå i form" jahapp... Och när hon tyckte jag hade lagom kontakt och att hästen äntligen gick bra så hade jag så mycket i händerna att jag hade ont i fingrarna och träningsvärk i armarna dagen efter
Också fått höra det där "Nu!! Känner du nu? Nu åkte nosen in, känner du så bekvämt det blev nu när han går i form?" Nej, kände bara hur det blev ännu mer obekvämt och springigare...

Slutade på den ridskolan när den enda hästen (hon var ny och välutbildad) jag gillade att rida blev skadad, och sedan skulle en "duktig" elev sätta igång henne, efter det var hon van att dras ihop som alla andra hästarna på det stället :( Det kändes verkligen som om att man red EMOT hästen där, inte med

Så himla trist att den ridningen lärs ut fortfarande. Jag fick lära mig det sättet på slutet av nittiotalet och det tog tid att lära om sen. Tack och lov har jag världens bästa häst nu, som är den bästa läraren man kan ha. Längtar till juli när jag får rida henne igen. :love:

Sen är det såklart alltid svårare när man har fått känna på känslan av en fullständigt lösgjord häst och VET hur det ska kännas när hästen går i form helt avslappnat och sen hamnar i situationer när det ska sågas och tryckas ihop. :( Tänker att det faktiskt är (lite) bättre för de som inte vet bättre, även om man får lite dåligt samvete när man lärt om.

Jag har ingen som vill filma just nu, kanske kan övertala/fråga min bästa väninna när våren och värmen kommer.

Jag är gift och har hästarna hemma sedan nästan 20 år. Ändå finns färre än 5 filmer på när jag rider. :down:
Tror inte att det finns en enda bild på mig på ridskolan även om jag gått där 5 terminer.
Men jG vill jättegärna se bilder på er!

Jag är gift och har hästarna hemma sedan nästan 20 år. Ändå finns färre än 5 filmer på när jag rider. :down:
Tror inte att det finns en enda bild på mig på ridskolan även om jag gått där 5 terminer.

Jag är nästan alltid själv när jag rider, men några bilder har jag efter 14 år med samma häst. ;) Fuskar med ett minikollage.

A00F9160-BC68-4CB1-8C03-1747573B5EA6.webp

Tycker det är så jäkla trist att det blir så. Har i princip ingenting från alla åren som ungdom/barn på ridskola. Trots att jag red minst tre gånger i veckan, tävlade osv så finns inget??

Gick också ett år på Strömsholms ridsportgymnasium och har inte en enda bild eller film på mig själv på hästryggen. Så himla trist, måste verkligen bli ändring :arghh:

Dressyr för mig ikväll, och hästbyte :) Hade önskat en av de lite nyare hästarna på klubben, ett stort skimmelsto - och fick henne!

Vi började med att rida på kvartslinjen i skritt, med 1-2 halter på varje långsida, och sedan i trav med skrittavbrott.
Hästen är ganska ung, och en väldigt bra häst på att hjälpa en att renodla hjälperna 😅 Märkte direkt när jag var ojämn i någon hjälp att hon svajade till, eller gled ut mot spåret. Supernyttigt!

Sen blev det lite galopp på volterna innan vi satte igång med dagens övning.

Man skulle börja med en noggrann hörnpassering när man lämnade kortsidan, sen skänkelvikning in till kvartslinjen. Rakrikta och sen börja trava och trava ner till mitten av nästa kortsida där man bröt av till skritt och började om.

Ena varvet gick rätt skapligt, men det var svårt att få en bra travövergång utan att hon vinglade iväg. Insåg att det blev bättre när jag var noggrannare att rakrikta innan jag började trava. Andra varvet var hon inte lika lättflyttad, men jag jobbade på och hann hitta lite knappar i alla fall.

Summa av lektionen, mycket trevlig häst. Kul att rida en helt ny häst för mig och väldigt annorlunda mot de jag brukar rida :) Ser fram emot markarbetet nästa vecka!

Jag lyckas inte heller få några ridbilder! Om det tas någon bild i stallet så är det ju jag som tar den och då är jag ju inte med.

Det blir typ sådana här bilder (sadelprovning).

Bifogade filer

• unnamed (2).webp
    unnamed (2).webp
    176,3 KB · Visningar: 31
Redan fredag, och lektionen var i måndags!
Det var dags för hästbyte, och nu fick jag ridskolans enda storhäst, ett knabstrupsto som är ca 152 cm i manken. Jag har inte ridit henne sedan förra våren, då jag hade henne en gång när vi var på terrängbanan. Hon är väldigt intensiv och livlig, yvig kan man kanske säga.

Nu var det i alla fall dressyr på schemat. Jag blev väldigt förvånad över att hon kändes så stum i munnen. Mitt minne av hene är snarare att det var svårt att få henne att våga ta tag i bettet. Det har varit en process att hitta bett till henne då hon haft någon form av kontaktallergi (mycket ljus hud) och nu gick hon på ett böjligt plastbett med mild hävstång. Hon kändes också betydligt segare än vad jag förväntade mig. Det här brukar vara en häst som sprätter runt och bockar, och brukar kännas "all over the place", men så var det inte i måndags. Visserligen var det länge sedan jag red henne, men jag blev ändå riktigt förvånad.

Jag började jobba med volter och serpentiner direkt i skritt, men tyckte inte att hon var riktigt med mig. När det var dags att trava kändes hon jätteseg. Ridläraren sa till mig att rida henne i form, men jag tycker att det är omöjligt innan det finns någon form av energi. Jag körde ett lite informellt race på en långsida, och sedan hade hon vaknat. :D Fortfarande inte samma känsla som förr när jag ridit henne, men efter detta gick hon fram för små hjälper igen.

Lektionens fokus var galoppfattningar. Vi växlade mellan att fatta från trav och skritt, och att gå ned i trav eller skritt från galopp. Jag fick sadla om efter en stund för jag satt och knep med knäna. Nyttig påminnelse om att det är magen som ska jobba! Jag fick till bra fattningar i båda varven, kanske tappade formen lite, men lagom "uppåt" om ni förstår vad jag menar och galoppen blev fin och bärig. Att sakta av till skritt är däremot en större utmaning. Det blev skump och dragande i tygeln istället för den där kontrollerade skritten i framåtbjudning som jag tänkt. Suck, det är inte så jag vill rida.

Under hela lektionen kände jag att hästen lutade sig inåt i volterna, men det var först på slutet som jag fick tillfälle att jobba med det. Det roliga är att det hjälpte att göra några sidvärtsförflyttningar i varje varv så hade jag henne under mig sedan. Nästa lektion ska jag se till att hon är framme tidigare så att jag kan jobba med detta redan i framridningen. (Den här gången var hon så seg i början att det inte fanns möjlighet.)

Men det var en sak som gjorde mig ledsen. Den sega vallacken som jag hade förra perioden hade tilldelats en annan tant i gruppen som inte gjorde någon hemlighet av hur frustrerad hon var för att han inte gick fram. Hon var rejält missnöjd med honom och det syntes på honom att han inte gillade sällskapet. Jag vet hur jobbigt det är när han inte går fram, men han tar till sig av beröm om han får det. Jag brukar försöka berömma även små steg åt rätt håll, och då blir han bättre. Men den ryttare han hade nu förmedlade bara frustration till honom. Hon är duktig på att rida, men ibland måste man också hålla ihop sitt humör för att ekipaget ska kunna göra något. Den här ryttaren har aldrig gillat honom, och han känner det. Vår ridlärare brukar vilja att vi rider olika hästar så att vi lär oss, men jag misstänker att hon kommer att sätta en annan ryttare på honom nästa gång.

Igår var det äntligen dags för ridlektion igen och premiären med min nya vän Preben!

Han är bara fem år och rätt ny på ridskolan och går därför heller inte på så jättemånga lektioner. Igår gick han dock på lektionen innan, men ryttaren var alldeles för orutinerad och vinglig och blev osäker. De skrittade därför mest lite planlöst runt, vilket nog var tur, för annars hade det slutat med pannkaka.

Jag märkte att han var lite uppe i varv när jag övertog tyglarna och började därför med att leda runt honom, ge lite godis och kolla att han var med och avslappnad. Sedan satt jag upp och började med att kolla gas och broms. Skritt, halt, skritt, halt. Några godbitar från ryggen (tuggandet är ju som bekant lugnande) och mycket beröm och klappar. När han var avslappnad började jag jobba med trav och avsaktningar till skritt och halt. Jobbade också med ställning och balans på volterna och testade lite smått sidförande skänkel. Han vill jättegärna göra rätt, men förstår inte riktigt alla signaler ännu :). Gjorde ett par galoppfattningar i bägge varv och det var JÄTTEKUL tyckte Preben, som på unghästars vis gjorde sitt bästa för att bocka, vilket mest blev några obalanserade krumsprång och huvudkast :D. Eftersom han är någon slags spansk korsning, vill han gärna gå bakom lod när det blir jobbigt, så jag jobbade mycket med att han skulle bära sig själv, höja ryggen och få näsan fram och ner. Efter kanske en halvtimme började han bli avslappnad och kunde länga ut kroppen och bära upp ryggen. Då kom också de stooora frustningarna och jag avslutade innan han blev trött :). Skrittade av för handen och eftersom Preben tydligen är i den "orala fasen" var det ett evigt fipplande med munnen, gnagande i tyglar, letande i jackfickor mm :laugh: . Sysselsatte hans hjärna lite genom att flytta för pisken från marken, "framdelsvändingar", sidförande, ryggning osv. Hoppas att det kan hjälpa lite när jag kommer upp på ryggen nästa gång :).

Söt som socker är han iaf och han tycker verkligen att ridning är festligt om än lite knepigt att förstå ibland :heart.

På bilden håller han på att bryta sig in i min ficka, med dragkedjan i ett fast grepp i munnen :rofl: .

20220210_203911.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 318
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 357
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar